Foto: Ljiljana Bukvić

Ljudi uglavnom samo šetaju, pojedini tek prilaze štandovima i probaju tvrdoću ugaonih garnitura i udobnost stolica ili taburea. Retki traže informaciju više.

– Iskreno nismo zadovoljni, sajam je slabiji nego ranijih godina. Slabo je marketinški propraćen, malo je kupaca iz inostranstva, nema reklama na televiziji, ljudi ne znaju da postoji sajam u Beogradu – da nas utisak nije prevario potvrđuje i menadžer fabrike nameštaja Stil jasen iz Tutina Jasmin Jakupović. Fabrika iz Tutina je u Hali 1 izložila deo svog asortimana, uglavnom nameštaj za dnevnu sobu.

Mimo sajma, tvrdi Jakupović, prodaja ide odlično. Izvoze svuda, najviše u zemlje regiona. Problema sa dolaskom Ikee, kaže, nemaju ni najmanje.

– Samo o otvaranju Ikee se pričalo mesecima i to je uticalo, ali njihov nameštaj nama nije direktna konkurencija. Njihov nameštaj je jednostavniji, kvalitetom nije ni približno našem – ističe naš sagovornik.

Ikea ih ne muči, ali nedostatak radne snage itekako.

– Planova za širenje ima, ali imamo problem sa nedostatkom radne snage. Ljudi masovno odlaze iz našeg kraja, tako da je teško doći do radnika – kaže menadžer fabrike u Tutinu.

U glavnoj hali sajma dominacija domaćih, poznatih proizvođača. Gotova pola „keca“ rezervisano je za nameštaj Tahirović i Numanović. Oko šljokičastih jastuka za hiljadu dinara napravila se gužva.

Međutim, nedaleko od njih su kreveti zanimljivog i upadljivog dezena nameštaja Dasa.

Kažu da u Surčinu imaju veliki salon, da izvoze dosta, a da se oni pitaju sajam bi prebacili za februar ili mart. Možda bi tako poseta bila bolja. Njihov dizajn je moderan, podseća na Ikeu. Nije da su to doživeli kao kompliment.

– Ikea nije konkurencija, ljudi čak dolaze kod nas jer u Ikei nisu našli ono što su hteli. Dolaze razočarani jer su imali velika očekivanja. Ne može da se poredi kvalitet, Ikea je dobra za sitnice – ističu na ovom štandu.

Mlađi bračni par sređuje kuću. Kažu da su dosta toga kupili u Ikei, ovde su došli da vide dečju sobu.

– Dobili smo tamo sve spakovano. Lakše je – pojašnjavaju zašto tamo.

Svetao momenat Sajma su hale 2 i 3, naročito. rezervisane su za moderan, inovativan nameštaj.

Dve starije gospođe probaju stolicu modernog dizajna.

– Odlična je, samo malo široka. Treba mi uža – kaže jedna od njih.

Među iskusnima su i mesta rezervisana za mlade dizajnere. Neki od njih izlažu prvi put. Poput mlade Dunje Palček koja je izmislila čiviluk, uz pomoć štapa i kanapa. Tako će se zvati i cela kolekcija. Čiviluk privlači pažnju, ali Dunja kaže nije na prodaju.

Preko puta nje iskusni vuk među mladim dizajnerima.

– Vidi – pokazuje gospodin supruzi na štand – ovaj Simpo još živi.

Ne da živi, nego se ugurao u dizajnerske hale. Gužva oko kožne garniture od 250.000 dinara. Proba se.

Iza ugla su i proizvođači nameštaja Catra iz Vranja. Vlasnica Danijela Trajković kaže da proizvode od 2004. i da izvoze u Nemačku i Švajcarsku. Posao ide dobro, koncentrisani su na kvalitet i dizajn, a ne na masovnu proizvodnju. Zato im švedska kompanija koja je letos otvorila robnu kuću u Srbiji nije konkurencija.

– Oni rade jeftiniji program za mlade ljude koji se privremeno snalaze, kupuju nešto što je privremenog veka – kaže Danijela Trajković.

Strah da će dolazak Ikee uništiti domaće proizvođače bio je bezrazložan očigledno. Ne samo domaći tvorci nameštaja, već i propratnog kućnog materijala švedskog giganta ne doživljavaju kao pretnju. Naprotiv.

– Mi proizvodimo posteljine, jastučnice, jastuke, krpe. Ljudi nam dolaze u prodavnice isto, možda i više. Odu u Ikeu i ne nađu ono što su tražili, oni nemaju standardne dimenzije, nemaju dovoljne količine – kažu sa štanda Tekstila iz Jagodine.

Ovogodišnji Sajam nameštaja u Beogradu okupio je više od 500 izlagača iz 45 zemalja sveta. Većina se nada dobrom vikendu, jer taman toliko traje do nedelje, 12. novembra.