Foto: Fonet/ Kostadin Kamenov

Kako saznaje Danas, razlog za prekid železničkog saobraćaja između Rumunije i naše zemlje su dugovanja „Železnica Srbije“ nastala 2012. godine. Iako nijedna strana uzrok spora ne dovodi u pitanje i istovremeno tvrde da su voljne da pregovorima reše problem, pomaka nema.

U „Srbija vozu“, pravnom sledbeniku „Železnica Srbije“, koji se bavi putničkim saobraćajem, ne spore da postoje dugovanja prema rumunskoj železničkoj kompaniji CFR Calatori. Međutim, prema njihovim rečima, dug koji su napravile „Železnice Srbije“ nije smeo da bude opravdanje rumunskoj strani da jednostrano zaustavi vozove.

„Srbija voz od svog osnivanja 10. 08. 2015. godine nije napravio nikakva dugovanja prema rumunskim železnicama. Istorijski dug koji postoji je prethodno dugovanje Železnica Srbije. Smatramo da dug koji je nastao pre osnivanja našeg društva, nije i ne bi smeo da bude razlog jednostrane obustave saobraćaja“, rečeno je Danasu u ovoj kompaniji.

Novac za plaćanje duga postoji, tvrde u Srbija vozu, ali i ističu da je zbog „nekorektnog postupka rumunskih kolega“ i jednostrane obustave saobraćaja, doveden je u pitanje način, kao i dinamika plaćanja, odnosno donošenje neophodnih odluka dogovorom. Oni dodaju da poslednjih godinu dana nije bilo zvaničnih sastanaka između dve strane.

„Na inicijativu kolega iz rumunskih železnica, bio je predložen termin 28. 06. 2017. godine, na koji se „Srbija voz“ odazvao, ali je zbog njihovih obaveza sastanak odložen. „Srbija voz“ je predložio da se termin sastanka pomeri za drugu polovinu avgusta, zbog sezone godišnjih odmora. Međutim, CFR Calatori S.A. je odlučio da od 1. avgusta jednostrano prekine saobraćaj“, tvrde u Srbija vozu. Ipak, insistiraju da su otvoreni za pregovore.

„Srbija voz će štititi minimum svojih interesa sa jedne strane i maksimalno će biti kooperativan u budućim pregovorima, jer smatra da je taj međunarodni saobraćaj neophodan na Koridoru 11, tim pre što drugih železničkih veza sa Rumunijom, Srbija nema“, kažu u Srbija vozu.

Deklarativna otvorenost za pregovore postoji i sa druge strane granice. Kako je Danasu rečeno u kompaniji CFR Calatori, oni su obustavu saobraćaja zamislili kao privremenu meru o kojoj je srpska strana bila obaveštena.

„Odluka da se obustave vozovi je bila javna i poslata kolegama iz Srbije putem zvaničnih dokumenata. U tim dokumentima, mi smo zatražili određena pojašnjenja i rešavanje pojedinih finansijsko-komercijalnih pitanja između CFR Calatori i Srbija voza“, navode u rumunskoj železničkoj kompaniji.

Oni tvrde da su od proleća 2017. godine pokušavali da ugovore bilateralan sastanak sa kolegama iz Srbije, na kome bi bilo rešeno pitanje dugovanja, koja datiraju još od 2012. godine. To je, ističu, uslov da se ponovo uspostavi pun saobraćaj između Temišvara i Vršca.

Ni u jednoj od kompanija nisu želeli da kažu o kolikim dugovima je reč i zbog čega su nastali. Takođe, ni u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nisu želeli da odgovore na Danasova pitanja vezana za obustavu železničkog saobraćaja između Srbije i Rumunije.

Ušteda 10 miliona evra na gradnji linije Beograd – Bar

Beograd – Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović razgovarala je juče sa generalnim direktorom RŽD internešenel Sergejem Pavlovim o projektima modernizacije železnice koje ta kompanija realizuje u Srbiji iz kredita Ruske Federacije, prenosi Fonet.

Pavlov je obavestio Zoranu Mihajlović da je tokom izvođenja radova na rekonstrukciji barske pruge, na deonici Resnik – Valjevo, napravljena ušteda od 10 miliona dolara u odnosu na ranije planiranu vrednost radova, saopšteno je iz njenog kabineta. Mihajlovića je sa Pavlovim razgovarala i o realizaciji projekta modernizacije deonice Stara Pazova – Novi Sad, gde je već izdata građevinska dozvola za radove u okviru prve faze na tunelima i vijaduktima, dok će radovi na otvorenoj pruzi, u okviru druge faze, biti definisani posebnim ugovorom.