Srpska poljoprivreda može biti privlačna japanskim kompanijama 1

Japan je jedan od najvećih donatora Srbiji. Od poznatih žutih autobusa koji već deceniju prevoze Beograđane, 150 ekoloških vozila poklonjenih Vladi i lokalnim samoupravama u 2015, pomoći raznim institucijama kulture.

Nabavke ambulantnih vozila i obnove škola, Japan je svom odnosu sa Srbijom uvek pristupao bez uslovljavanja, tipičnog za neke druge donatore. O tome, ali i o mogućnostima za jaču trgovinsku saradnju, o japanskim investicijama i slici Srbije posmatranoj iz perspektive Tokija, u razgovoru za Danas govori Đuići Takahara, ambasador Japana u Beogradu.

*Kako vidite odnose Srbije i Japana?

Zadovoljan sam bliskom saradnjom i aktivnom razmenom između Japana i Srbije. Na međunarodnom nivou, naše dve vlade sarađuju na raznim poljima od zajedničkog interesa.

Kada govorimo o ekonomiji, iako je naš odnos generalno dobar, ima još prostora za saradnju, posebno u oblasti direktnih investicija, trgovine i turizma. Na primer, tokom mog boravka u Srbiji obišao sam gradove od severa do juga, od zapada do istoka. Oduševljen sam istorijom i kulturom Srbije, naročito manastirima na Fruškoj gori i prirodom u Ovčarsko-kablarskoj klisuri. Voleo bih da japanski turisti posećuju takve lokacije u ovoj zemlji.

Drago mi je što Srbi pokazuju veliko interesovanje za japansku kulturu. Istakao bih festival „Japanizam“ koji svake godine poseti oko 7.000 ljudi. Impresioniran sam koliko su i japanske borilačke veštine popularne, kao i činjenicom da ima više od 10.000 džudista ovde. Kako se približavamo Olimpijadi u Tokiju 2020. godine, iskreno se nadam da će biti još aktivnih vidova razmene u oblasti sporta i ljudskih resursa između naše dve zemlje.

* Vaša zemlja je jedan od najvećih donatora Srbije. Koji su vas motivi vodili da Srbiji poklonite autobuse, automobile, ambulantna kola, stolariju za škole…?

Sa ciljem da doprinese ekonomskom i društvenom razvoju Srbije, Japan je realizovao veliki broj projekata na polju ekonomske saradnje. Siguran sam da svi Beograđani znaju za 93 žuta autobusa koja smo poklonili GSP-u 2003. godine kako bismo poboljšali javni prevoz u glavnom gradu. Drago mi je kada od građana čujem da su ti autobusi još uvek čisti i udobni.

Godine 2015. donirali smo 150 automobila sa najnaprednijom japanskom tehnologijom koji skoro da ne emituju izduvne gasove i troše manje goriva. Nadam se da će ovaj projekat promovisati upotrebu ekoloških vozila širom Srbije.

Vlada Japana je realizovala veliki broj različitih projekata bespovratne pomoći u Srbiji, ali bih voleo ovom prilikom da istaknem dve bitne karakteristike kada su u pitanju naše donacije. Prva je to što dolaze u vreme kada je to potrebno. Kada je Srbija stradala zbog velikih majskih poplava 2014. godine, poslali smo šatore i generatore tog istog meseca. Kada je započela izbeglička kriza preko leta 2015. godine, odlučili smo da pošaljemo hranu i medicinski materijal preko međunarodnih organizacija već u septembru. Na ovaj način smo realizovali potrebne donacije tačno na vreme.

Druga karakteristika jeste to što naše donacije idu direktno zajednicama. Znam da ima raznih kompleksnih izazova u Srbiji, kao što je smanjenje nejednakosti između velikih gradova i ruralnih delova, posebno u oblasti prosvete, zdravstvene zaštite, zaštite životne sredine i nezavisnosti socijalno ugroženih kategorija stanovništva. Kako bi se ovakvi problemi prevazišli, smatram da je uz napore koje čini Vlada neophodno i zalaganje organizacija koje intenzivno rade na lokalnom nivou. Sa tim u vezi, mi upravo sa njima sarađujemo na projektima kao što su renoviranja školskih zgrada ili nabavke ambulantnih vozila, gde ljudi sa lokala direktno učestvuju u realizaciji projekata i primaju donaciju. Tako je od početka ove godine opština Bujanovac dobila ambulantno vozilo i cisternu za vodu, dok je opština Šid dobila donaciju u vidu ambulantnog vozila, kamiona smećara i kamiona cisterne za vodu.

I naša zemlja je, posle Drugog svetskog rata, primila veliku pomoć iz celog sveta kako bi se oporavila. Vi Srbi ste nam poslali mnogo donacija kada je veliki zemljotres pogodio Japan 2011. godine. Kako bi svako ljudsko biće živelo u humanim uslovima, veoma je važno da zemlje pomažu jedna drugoj. Ja ću nastaviti saradnju sa Srbijom zarad njenog daljeg razvoja, ne zaboravljajući podršku vašeg naroda.

* U Srbiji posluje više japanskih kompanija, od Panasonika do Japan tobaka. Ipak, vidite li prostor za veće investicije i šta sprečava njihovu realizaciju?

Zahvaljujući vladinoj aktivnoj promociji različitih institucionalnih reformi u cilju privlačenja stranih investicija polako dolazi do poboljšanja poslovne sredine u Srbiji. U poslednjih nekoliko godina strane kompanije, pogotovu one iz bliskih evropskih zemalja, prepoznale su Srbiju kao obećavajuću destinaciju za investicije. Srbija je, prema kriterijumu lakoće poslovanja, na listi Svetske banke Duing biznis 2017 dobila dobre ocene, kao i na Indeksu globalne poslovne konkurentnosti Svetskog ekonomskog foruma.

Japanske kompanije koje su prve investirale i ušle u Srbiju, kao JTI i Panasonik, imaju stalni porast prodaje, dok je Jazaki korporacija, svetski dobavljač auto-delova, odlučila da ovde izgradi svoju fabriku. Očekuje se da već na jesen počnu sa radom. Ovakvi uspesi i ulazak japanskih kompanija u Srbiju dovodi do povećanja interesovanja drugih japanskih kompanija za ovo tržište, posebno među onima koje su već prisutne u Evropi.

Srbija ima brojne prednosti. Geografski posmatrano nalazi se na dobroj poziciji, ima visoko kvalitetnu radnu snagu, štaviše, odavde se bez carina može izvoziti na tržišta od preko milijardu ljudi, sve zahvaljujući sporazumima o slobodnoj trgovini sa EU, Rusijom i okolnim zemljama. Međutim, u poređenju sa susednim zemljama, još uvek nema mnogo japanskih kompanija u Srbiji. Mislim da je razlog tome što je te kompanije još uvek dovoljno ne poznaju.

Zbog toga mislim da je bitno da se sama Srbija aktivira i pošalje poruku japanskim kompanijama promovišući sebe kao atraktivnu destinaciju za investicije sa svim pozitivnim perspektivama, te će tako oni saznati više o vašoj zemlji.

*U kojim oblastima vidite najveći potencijal za razvoj ekonomske saradnje?

U budućnosti očekujemo unapređenje ekonomske saradnje između Japana i Srbije. Cena rada u Srbiji je prilično niska u poređenju sa susednim zemljama, i zbog toga je lakše obezbediti kvalitetnu radnu snagu. Stoga bi ovo bila dobra lokacija za investiranje, pre svega u prerađivačku industriju. Proizvodne grane industrije, kao što su auto-delovi, mašine i električni uređaji, jesu nešto u čemu je Japan lider u svetu, a Srbija može da iskoristi iskustvo koje on ima na tom polju.

Srbija takođe proizvodi kvalitetne poljoprivredne proizvode. Verujem da ima konkurentnih proizvoda, kao što su prirodni med, genetski nemodifikovani proizvodi, ili pak šumsko voće, koje se već može naći na japanskom tržištu. Sa modernizacijom koja se očekuje da dođe, srpska poljoprivreda ima mogućnost da postane privlačna japanskim kompanijama.

Pored toga, vaša zemlja ima potencijal u savremenoj medijskoj industriji, koja je sada postala bitna u svetu, da napravi sadržaje poput video-igara, muzike, anime filmova i knjiga. Postoje japanske kompanije koje će obratiti pažnju na Srbiju zbog visoke tehnologije u toj industriji, i koje će pokušati da intenziviraju saradnju. Sve su to mogućnosti koje vaša zemlja nudi, i iskreno se nadam da će se japansko-srpska ekonomska saradnja produbljivati još više.

* U Srbiji se Japan doživljava isključivo pozitivno. Ali, kakav je pogled na Srbiju iz japanske perspektive?

Kao što sam već pomenuo, kada su se u Srbiji desile majske poplave 2014. godine, japanska vlada je hitno poslala pomoć, a japanski državljani su prikupili iznos od oko milion evra za Srbiju. To je bio naš odgovor nakon što se među Japancima pročulo da su Srbi poslali mnogobrojne poruke podrške uključujući i veliku novčanu donaciju Japanu preko Crvenog krsta Srbije nakon zemljotresa i cunamija 2011. godine.

Pored toga, verujem da Japanci imaju sliku o Srbiji kao zemlji koja je jako uspešna u sportu. Dragan Stojković Piksi je bio veoma uspešan kao igrač i trener Nagoja-grampusa. On je i dan-danas popularan u Japanu. Godine 2015. dobio je odlikovanje japanskog cara za izuzetan doprinos u uspostavljanju i unapređenju prijateljskih odnosa Srbije sa Japanom. On je prvi igrač i trener u J-ligi koji je dobio ovakvo odlikovanje. Među aktivnim sportistima Novak Đoković je i kod nas jedan od najpoznatijih. On je bio imenovan kao globalni brend ambasador najvećeg proizvođača odeće u Japanu.

Verujem da ovi primeri koje sam naveo govore o pozitivnim slikama naših zemalja, ali Srbija još uvek nije dovoljno poznata u Japanu, što ograničava našu bilateralnu ekonomsku razmenu. Kao ambasador Japana u Srbiji, trudiću se da Srbi više upoznaju Japan, i naravno, pokušaću da doprinesem da i Japanci više upoznaju Srbiju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari