Srpske banke ponovo privlačne investitorima 1

Usled povoljnog makroekonomskog okruženja, Srbija, koja je na stabilnom putu rasta i dobrim pokazateljima poslovanja, bankarski sektor ponovo počinje da bude atraktivan investitorima, posebno u svetlu pristupanja Evropskoj uniji u narednom periodu, te stoga i svedočimo ukrupnjavanju ovog sektora.

Pojedine banke, poput Unikredita, orijentisane su na organski rast i stvaranje vrednosti na bazi sopstvenih kapaciteta, dok neke žele da ubrzaju svoj rast i uvećaju tržišno učešće kupovinom konkurenata – kaže za Danas Feza Tan, predsednica Izvršnog odbora Unikredit banke, počinjući razgovor o stanju bankarstva u Srbiji i promenama koje donosi talas digitalizacije.

* Veliki deo ukrupnjavanja na srpskom tržištu dogodio se u ove dve godine, od kada ste vi na čelu Unikredita u Srbiji. Zbog čega vaša banka nije učestvovala u akvizicijama?

Kupovina konkurenata može da donese trenutni rast tržišnog učešća i obima poslovanja, ali i naporan proces spajanja banaka i ujednačavanja poslovne prakse i modela. Unikredit banka je u poslednjih 10 godina snažno rasla do jedne od vodećih pozicija na tržištu, isključivo kroz organski rast i na zdravim osnovama i zahvaljujući dobrom i fleksibilnom poslovnom modelu, s tim da je, šta god radili, fokus bio na klijentima i efikasnom ispunjavanju njihovih potreba. Sve ovo je bilo bazirano na ambicioznim, ali ostvarivim strateškim planovima, koje smo sproveli najviše zahvaljujući motivisanim zaposlenima u koje konstantno ulažemo, kulturi upravljanja rizicima i dobroj disciplini. Smatram da je važno da imamo jake igrače na tržištu jer na taj način stimulišemo konkurenciju i stvaramo veću vrednost za sve tržišne učesnike, pre svega klijente. U svetlu ovoga što je rečeno, naša pozicija i planovi ostaju nepromenjeni i fokusirani na klijente i dalje unapređenje poslovanja kroz još bolju ponudu servisa i usluga, unapređenje internih procesa i sistema, dalje ulaganje u zaposlene i organizaciju, jer verujemo da na taj način možemo da ostvarimo najbolji rezultat za sve naše zainteresovane strane.

* U Srbiji su banke počele da nude razne digitalne usluge, od onlajn kredita, preko raznih „digitalnih asistenata“ do multifunkcijskih bankomata. Koliko su ovakve usluge naišle na interesovanje klijenata, ili su građani i dalje usmereni na tradicionalnije oblike komunikacije sa bankom?

Cilj naše digitalne transformacije je da poboljšamo efikasnost, ali ono što je još važnije, da unapredimo iskustvo naših klijenata na taj način što ćemo izaći u susret njihovim potrebama i načinima na koji oni danas žele da budu u kontaktu sa bankom. Na primer, naše mobilno bankarstvo omogućava prijavljivanje uz otisak prsta ili prepoznavanje lica, dok je provera stanja tekućeg računa moguća bez prijave na aplikaciju. U našim ekspoziturama je moguće potpisivanje transakcionih naloga na tablet uređajima uz mogućnost dobijanja elektronskog dokumenta na e-mail ili u okviru elektronskog i mobilnog bankarstva. Posvećeni smo kreiranju inovativnih proizvoda i usluga koji imaju opipljivu vrednost za naše klijente. Upravo zahvaljujući tome, mi smo prošle godine predstavili potpuno drugačiju aplikaciju za mobilno bankarstvo, koja našim klijentima pomaže da postanu pravi eksperti za upravljanje svojim bankarskim i finansijskim aktivnostima. Naime, detaljno praćenje i analiza potrošnje mogu da im pomognu prilikom donošenja važnih finansijskih odluka kako bi uštedeli novac za sve ono što im je zaista važno. Sve veća popularnost pametnih telefona je promenila potrebe i navike ljudi, a u skladu sa tim i način na koji se bavimo bankarstvom. Naša banka je svoju prvu mobilnu aplikaciju predstavila još 2012. godine, a broj korisnika kontinuirano raste. Trenutno oko 40 odsto ukupne klijentske baze koristi mobilno bankarstvo. Unikredit banka je takođe među prvima kreirala i aplikaciju za mobilno bankarstvo namenjenu malim i srednjim preduzećima početkom prethodne godine i na taj način omogućila segmentu koji je jedan od ključnih pokretača privrede da svoju banku uvek ima na dohvat ruke. Ono što izdvaja mobilno bankarstvo jeste to što ono štedi i vreme i novac. Stoga i ne čudi što se klijenti najviše opredeljuju za ovu uslugu zbog transakcionog bankarstva, odnosno jednostavnijeg i povoljnijeg plaćanja računa, kao i internih prenosa između svojih računa. Ono što smo takođe uočili u poslednje vreme kod naših klijenata jeste potreba da imaju uvid u svoje stanje, u sve troškove i uplate, kao i želja da bolje upravljaju svojim budžetom. U skladu s tim smo i redizajnirali našu aplikaciju i omogućili da prilikom svake transakcije, bilo da je u pitanju uplata, rata za kredit, plaćanje karticama ili podizanje novca sa bankomata, naša aplikacija „mBanking expert“ pravilno kategoriše sve transakcije. Na taj način korisnici imaju vrlo precizan uvid u potrošnju, a za to im više nisu potrebni izvodi, tabele, posebni programi ili odlazak u banku. Kako bi dodatno olakšali uvid u stanje, svaka transakcija se može brzo pretražiti po ključnoj reči, kategoriji, datumu ili iznosu. Prema našem istraživanju korišćenje „mBanking expert“ aplikacije omogućava korisnicima da, na primer, na godišnjem nivou uštede čak 12 odlazaka u ekspozituru, najmanje šest sati i najmanje 5.000 dinara. Mobilno bankarstvo je na dobrom putu da u budućnosti preuzme u potpunosti većinu uloga banke. Svakako bih istakla da mi nismo na putu digitalne transformacije samo zbog tehnoloških dostignuća, već zbog brze promene navika i potreba ljudi, koje ipak diktiraju smer.

* Da li očekujete da će banke zbog primene digitalnih tehnologija nastaviti da smanjuju broj ekspozitura i zaposlenih u njima?

Naš plan je da nastavimo da radimo na razvoju našeg multikanalnog pristupa koji podrazumeva da ekspoziture praktično ostanu takozvani habovi putem kojih uslužujemo sve naše klijente, jer su u okviru njih integrisani svi ostali kanali, od tradicionalnog i elektronskog bankarstva do multifunkcionalnih bankomata. U skladu s tim, uloga ekspozitura će evoluirati i neće imati samo ulogu prodajnog mesta, već će primat biti dat savetodavnim, odnosno konsultantskim uslugama kako bismo klijentima obezbedili različite mogućnosti u skladu sa njihovim potrebama i navikama.

* Da li „fintek“ kompanije predstavljaju pretnju bankama?

Poslednjih nekoliko godina Unikredit grupa je fokusirana na direktnu saradnju sa fintek kompanijama sa ciljem da se iskoriste savremeni tehnološki predlozi koji će nam omogućiti da poboljšamo bankarske procese i unapredimo ponudu za naše klijente.

Najmlađe generacije možda više nikada neće imati potrebu da uđu u banku. Svesni te činjenice, Unikredit je udružio snage sa Menigom, vodećom evropskom fintek kompanijom za razvoj softvera za digitalno bankarstvo, a prvi zajednički projekat je realizovan upravo u Srbiji. Rezultat te saradnje je naša aplikacija za mobilno bankarstvo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari