Subvencije od 5.000 evra za bogate 1Foto: Pixabay/Andreas160578

Svako ko bude želeo da kupi moped ili tricikl na električni pogon od države će dobiti 250 evra, za motocikle 500 evra, za putnička vozila sa najviše devet sedišta i laka teretna 5.000 evra.

Subvencije od 3.500 evra će dobiti i oni koji kupe vozila sa motorom koji imaju unutrašnje sagorevanje i električni pogon uz obavezu da poseduje spoljni priključak za struju, dok će zainteresovani za kupovinu vozila na hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem imaju bar jedan električni motor moći da računaju na državnu pomoć od 2.500 evra.

Kako je saopštilo Ministarstvo za zaštitu životne sredine, koje će i primati zahteve, biće subvencionisano samo jedno vozilo po kupcu. Priliku za to dobiće pojedinci, ali i pravna lica, svi osim taksista koji su već iskoristili državnu pomoć za kupovinu automobila.

Za većinu građana Srbije u kojoj se u proseku voze kola stara 15 godina, a kupuju najčešće polovni dizel modeli koji koštaju oko 2.000 evra automobili na električni ili hibridni motor su nedostižni. A to neće promeniti ni ova subvencija države.

Sve i da uzmu 5.000 evra pomoći, ostaje im da iz džepa izdvoje još nekih 25.000 evra, što u Srbiji mogu da priušte isključivo oni koji već imaju toliko novca da kupe najnovije modele sa motorima koji manje zagađuju.

Najveći zagađivači vazduha, vozila sa motorima euro 3 i 4, ostaće na ulicama jer njihovi vlasnici ni sa ovom subvencijom sebi neće moći da kupe za zdravlje i okolinu prihvatljiviji model automobila.

U svakom slučaju, uprkos pojedinim primedbama naši sagovornici odluku države da subvencioniše kupovinu automobila na hibridni i električni pogon smatraju dobrom.

Branislav Grković sa sajta Polovni automobili kaže za Danas da je svakako dobro što je država počela da subvencioniše kupovinu električnih i hibridnih vozila, ali misli da bi svrsishodnije bilo da se nisu ograničili samo na nova vozila.

„Mislim da su mogli da Uredbom obuhvate i polovna vozila, starosti do pet ili sedam godina, na primer, jer bi tako mnogo veći broj ljudi mogao da dobije priliku da kupi ovakav automobil“, kaže Grković.

Vozila na hibridni pogon ima više u ponudi na ovom sajtu. Stariji modeli su negde oko 9.000 do 10.000 evra, noviji polovni su od 15.000 evra, dok je nov hibridni automobil 28.000 evra.

Ova Uredba jeste dobar prvi korak, ali neće valjati ako ostane samo na ovome, jer se mora obratiti pažnja i na one koji sebi ne mogu da priušte ovako skupe automobile“, napominje Grković.

Za uvoznike novih automobila svaka odluka koja doprinosi smanjenju emisije izduvnih gasova, poput ove, je dobra. Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila Boban Nikolić kaže da je subvencija dobra, ali da je jedina primedba to što se izdvaja mala količina novca.

„Mala količina novca se izdvaja za to koliki bi efekat mogao da bude kada bi veći broj građana mogao da dođe do subvencije i kupi automobil na električni pogon koji uopšte ne emituje štetne gasove ili hibrid koji imaju jako malu emisiju izduvnih gasova“, ističe Nikolić za Danas.

Na tržištu Srbiji je, kako kaže, nekoliko stotina vozila na hibridni pogon i tek 50 električnih.

„Još jedan problem je nedostatak infrastrukture, nedostatak električnih punjača, uz auto-puteve, na primer. Tako da i to dosta utiče na broj vozila. Trebalo bi subvencionisati i izgradnju infrastrukture, punionica“, napominje Nikolić.

Na skromnom domaćem tržištu električnih vozila u ponudi je i model Lindza M3 koji prodaje jedna beogradska kompanija, a koji je tipičan primer malog gradskog automobila. Ovaj mini automobil košta 8.390 evra i sa punom baterijom može da ide do 120 kilometara, a troši osam kilovata na 100 kilometara. Ovaj dvosed dostiže brzinu od 60 kilometara na čas, a puni se na bilo kojoj utičnici od 220 volti.

Saša Savković iz kompanije Elcar kaže da je godišnj ušteda velika i tvrdi da praktično za dve godine ovo električno vozilo može da povrati početno ulaganje.

„U Nemačkoj se ovo vozilo prodaje kao nešto između mopeda i automobila jer se ne može reći da je niti jedno niti drugo. Što se tiče subvencija, za ovo vozilo ona iznosi tričavih 500 evra, iako prevozi putnike isto kao da je putničko vozilo. Mislim da ovo nije dovoljno dobro odrađeno jer električna vozila nemaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem i automatski su mnogo lakša“, napominje Savković.

Kategorizacija za subvencije je, kako kaže, potpuno pogrešna jer je za kategorije L3 do L7 predviđena subvencija od 500 evra, a za vozilo M1 koje se samo razlikuje po težini, predviđeno je 5.000 evra subvencije.

„Ne vidim zašto je neko pametan napravio razliku između ova dva elektro vozila“, ističe Savković. Ono što mu je, kako kaže, nelogično je i to što je subvencija za hibridna vozila koja zagađuju okolinu 3.500 evra. „A za obične građane subvencija od 5.000 evra ne znači ništa za vozilo koje košta preko 30.000 evra“, kaže Saša Savković.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.