Taksisti jači od regulatornih tela 1Foto: Dejana Majstorović (Arhiva)

Izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, o kojima poslanici odlučuju u ovom zasedanju, narušavaju osnovne principe prava i politike zaštite konkurencije a na štetu korisnika usluga jer onemogućavaju prodor novih tehnologija…

… učesnike sprečavaju da pod jednakim uslovima i slobodno pristupe tržištu a neopravdanim ograničenjima i uvođenjem novih uslova štite postojeći uspostavljeni obim prevoza, zaključila je sredinom jula Komisija za zaštitu konkurencije. To mišljenje sa preporukom da se koriguje tekst koji se pre svega odnosi na uslove za obavljanje taksi prevoza, prosledila je potpredsednici Vlade i ministarki građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorani Mihajlović iz čijeg je kabineta izašao sporni zakon. Međutim, sugestije regulatornog tela bile su očigledno slabije od pritiska taksista, koji su u nekoliko navrata letos blokirali grad tražeći da se zabrani rad jeftinijim servisima i internet platformama, tako da se tekst novog zakona, ipak našao u Skupštini u prvobitnom obliku.

Komisija je ukazala da sa principima konkurencije nije u skladu odredba da se taksi prevozom mogu baviti privredna društva sa sedištem, a preduzetnici sa sedištem i prebivalištem na teritoriji lokalne samouprave, jer se osim nejednakih uslova za firme i pojedince, za taj posao zatvaraju lokalna tržišta i sprečava dolazak potencijalnih konkurenata. Takođe, predloženo je ukidanje pravila „jedan vozač, jedno vozilo, jedna licenca“, jer se po mišljenju antimonopolske komisije, na štetu potrošača ograničava broj vozila u konkurentskoj utakmici kao i da se određuje način poslovanja koji sprečava učesnike da donose ekonomične odluke, poput korišćenja više vozača koji bi u smenama radili na istom vozilu.

Komisija je imala primedbu i na to što je taksimetar jedini pokazatelj cene koju taksista mora da naplati, jer prevoznici ne mogu da je umanje po osnovu popusta (na poziv, količinu, stalnost korisnika) pri čemu se onemogućava korišćenje drugih tehnologija za obračun i potpuno eliminiše cenovna konkurencija kao jedan od vidova borbe na tržištu. Nesaglasno sa principima slobodne konkurencije je i to što lokalne samouprave određuju broj taksi vozila kao i cenovnik koji bi imao smisla ukoliko bi bila propisana najviša a ne po predlogu zakona, najniža lestvica za obavljen prevoz.

Posebno su izdvojeni uslovi koji se uvode u limo servis gde se „nametanjem neopravdanih ograničenja narušava stanje konkurencije na tržištu“, poput karakteristika vozila, angažovanje samo u turističke svrhe, trajanje vožnje od najmanje tri sata, obavezno bezgotovinsko plaćanje.

Predstavnici IT industrije i CarGo-a, jednog od limo servisa, već danima apeluju na poslanike da ne usvoje predložene izmene zakona jer se njime sprečava uvođenje novih tehnologija u javni prevoz, „cementira“ postojeće stanje i gasi kompanija koja taj posao u Srbiji razvija poslednje tri godine.

– Jedini cilj novog zakona je gašenje servisa poput CarGo-a, iako je većina zemalja u svetu prihvatila tu alternativu u javnom prevozu. Mi smo tehnološka kompanija, koja se ubrzano razvija u poslednje tri godine, prevezli smo oko milion putnika, bar petina su bili stranci a spremni smo na nova ulaganja. Već smo započeli ciklus uvođenjem hibridnih, ekoloških automobila u vozni park i tražimo ne subvencije niti pomoć od države, već samo da nas puste da se razvijemo i ponudimo tržištu povoljniju uslugu – rekao je Vuk Guberinić, direktor CarGo juče na prvoj konferenciji za novinare te kompanije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari