Tokom epidemije svaka treća kompanija ubrzala digitalne projekte 1Skener digitalne privrede Foto: Digitalna Srbija

Inicijativa „Digitalna Srbija“ danas je predstavila novi presek izveštaja koji ukazuje na uticaje pandemije COVID-19 na digitalnu privredu u Srbiji, ovog puta sa fokusom na digitalne projekte u tradicionalnim industrijama.

Ovo je nadogradnja prethodne analize u kojoj su posmatrane posledice pandemije na startape, digitalne kompanije i frilensere. Iako se poslovanje u mnogim sferama usporilo, više od 55 odsto ispitanih kompanija van IT sektora u ovom periodu nije odustalo od započetih procesa digitalne transformacije, dok je svaka treća kompanija svoje digitalne projekte čak i ubrzala.

Digitalna transformacija donosi dugoročne prednosti Protekli meseci ukazali su na to da su digitalna rešenja potrebna današnjem društvu. To je bilo najočiglednije u sferi onlajn trgovine i rada na daljinu koji su prepoznati kao alati za lakše svakodnevno
funkcionisanje u periodu krize, kako u svetu tako i kod nas. To je potvrdio i Skener digitalne privrede u kom se jasno pokazuje da domaće kompanije koje primarno nisu digitalne, uviđaju da digitalna rešenja ulaze u sve više pora savremenog društva.

„Značajno je to što je istraživanje pokazalo da se jedan deo tradicionalnih kompanija okreće inovativnim projektima u vreme krize, ali je u isto vreme važno da o digitalnoj privredi ne razmišljamo kao o odgovoru na vanredne okolnosti. Naime, mnogi su digitalna rešenja videli kao spas u prethodnim mesecima. Ona to jesu bila, ali je ova situacija u isto vreme trebalo da nam pokaže da digitalna transformacija može da ima mnogo dugoročnije efekte i da su rešenja koja su uvedena praktično preko noći kako bi osigurala kontinuitet poslovanja tu da ostanu na duže staze“, kaže Petar Jovanović, član Upravnog odbora Inicijative „Digitalna Srbija”.

Iako je ubrzanje uglavnom došlo kao odgovor na krizu, važno je istaći i da 80 odsto ispitanika smatra da digitalne tehnologije menjaju njihovu industriju umereno ili veoma intenzivno, kao i da 70 odsto tradicionalnih kompanija trenutno planira da uvede nove projekte u domenu digitalne transformacije — pre svega u oblasti razvojanovih digitalnih proizvoda, a zatim i saradnje sa startapima i drugim
inovativnim kompanijama, unapređenja korisničkog iskustva ili postojećih digitalnih proizvoda.

Da digitalna transformacija sve više kompanija uvlači u digitalnu privredu, vidimo i iz toga što tradicionalne kompanije u sve većoj meri angažuju IT kadar.

Prema podacima iz Skenera digitalne privrede koje je obezbedila Infostud grupa, očigledan je pad u broju oglašenih pozicija od strane poslodavaca čija je
primarna delatnost povezana sa informacionim tehnologijama, dok je broj oglasa za  IT poslove u drugim sektorima bio u porastu. Imajući to u vidu jasno je da je kriza naterala mnoge da uoče kako ih digitalni kapaciteti čine otpornijim na udare.

Ubrzana digitalizacija ipak nije zaustavila pad digitalne privrede slično kao i kod drugih grupa ispitanika koje je obuhvatilo ovo istraživanje, više od polovine tradicionalnih kompanija se požalilo da je pandemija COVID-19 uticala negativno na prodaju proizvoda i usluga.

Iz Digitalne Srbije podsećaju da je inicijalno istraživanje pokazalo da čak dve trećine startapa beleži pad prodaje veći od 60 odsto, a polovina digitalnih kompanija i frilensera pad prihoda iznad 30 odsto.

S druge strane, tek 10 odsto aktera beleži rast prihoda, što digitalnu privredu, uprkos očekivanjima, čini izuzetno pogođenom.
Do sada je u istraživanju učestvovalo više od 400 predstavnika domaće digitalne privrede.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari