Foto-ilustracija: Pixabay/Bottlein

Razloga za to je više, a jedan od najvažnijih su plate, znatno niže nego u nekim drugim evropskim državama.

– Plata spremačice je u Sloveniji za 70 odsto viša nego plata spremačice kod nas. Kod nas plate ne mogu da budu na tom nivou jer mi ovde ne možemo da naplatimo više našu uslugu, a troškovi su veliki – rekao je u pauzi drugog dana Adria Hotel Foruma generalni direktor ICH grupe Živorad Vasić. Poslednjih godina, kako kaže, kretanja zaposlenih u ugostiteljstvu su „zatvoren krug“.

– Iz Srbije radnici odlaze za Hrvatsku i Sloveniju, Slovenci i Hrvati odlaze u Nemačku i Austriju, oni dalje idu u skandinavske zemlje, a njihovi radnici za SAD – ističe Vasić. Nedostatak radne snage je toliki, kako kaže, da hotelijeri moraju da vode računa o svakom radniku.

– Nije samo do plate, već i kako se odnosite prema radniku, da li imate radnika meseca, da li se setite njihovih rođendana – napomenuo je Vasić.

Jedna od tema drugog dana međunarodne konferencije o hotelskom investiranju AHF bila je kako će i u kolikoj meri uticati sve brži razvoj tehnologije. Opšti zaključak panelista je da se bez ljudi ugostiteljstvo ne može zamisliti.

– Pre 70 godina za spremanje hotelske sobe trebalo je pola sata, danas vam za to isto treba 30 minuta. To nemate niti u jednoj drugoj industriji, da se za 70 godina ništa nije promenilo – rekao je profesor na Univerzitetu u Lozani Rej Junius.

Istraživanje Orakla među klijentima pokazalo je da čak 78 odsto njih veruje da će do 2025. sve hotelske sobe primati naredbe glasom, a da čak odsto njih veruje da će hotele voditi roboti. Potpredsednik Orakla zadužen za prodaju Manfred Kajser rekao je da ne veruje da će to biti baš tako.

– Gotovo polovina klijenata veruje da može svojim iskustvom i svojom preporukom da utiče na druge klijente. Zato mislim da je ugostiteljstvo u potpunosti posao kojim se bave ljudi. Ono što treba da uradimo jeste da tehnologiju iskoristimo koliko možemo, za bolju komunikaciju jer je to ono što nam nedostaje – rekao je Kajser. Veštačka inteligencija će hotelijerima, kako je rekao, omogućiti da bolje upoznaju klijente i da im ponude nešto što je u skladu sa njegovim željama i navikama. „Da mi ne nudite, na primer, Kopaonik, a ja ustvari uopšte ne volim da skijam. Ili da mi ne stavljate voće u sobu, kada ja na primer volim sir i krekere“, naveo je samo neke od primera Manfred Kajser.

Povezani tekstovi