Umesto penala, Grcima 10 miliona evra odštete 1Foto: Fonet/Ministarstvo GSI

Ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović, nakon nekoliko nenajavljenih obilazaka gradilišta na autoputu od Niša do Dimitrovgrada, tvrdila je da radovi kasne ili da na trasama nema ni radnika ni mašina.

Ali to nije bilo dovoljno da preduzeće Koridori Srbije, koje je u ime države investitor tog projekta, pokrene kaznene penale ili raskine ugovor sa izvođačem, grčkim Aktorom. Umesto toga, već nekoliko godina ta firma dobija anekse ugovora jer joj se prihvata i produženje roka za predaju objekta i zahtev za odštetu. Do sada je za radove na četiri deonice, koji nisu završeni a rokovi davno istekli, naplatila 23,3 miliona evra. Od tog iznosa, gotovo deset miliona evra Aktoru je priznato kako dodatni trošak zbog produžetka rokova izgradnje koje je sam tražio. Još toliko je dobio na ime avansa, oslobođen je i depozita u ukupnom iznosu od oko 3,5 miliona evra a investitor je prihvatio da plati i materijale za gradilište, iako taj novac nije završio kod dobavljača. To je, ukratko, nalaz posebne radne grupe koju je formirala ministarka Mihajlović, nezadovoljna i objašnjenjima iz preduzeća Koridori Srbije a još više, stepenom izgradnje istočnog kraka Koridora 10.

U ovom trenutku, postaje potpuno nebitno da li je izveštaj te radne grupe ministarka sama dostavila bivšem koalicionom partneru Velju Iliću, kako on tvrdi, ili ga je Ilić ukrao iz ministarstva, kako optužuje Mihajlovićeva. Nebitno je i da li je reč o radnoj verziji, jer je taj izveštaj na adresu Vlade upućen poslednjih dana decembra prošle godine.

U analizi gradnje četiri deonice na kojima je izvođač Aktor, koju je sačinila radna grupa ministarstva, a redakciji Danasa dostavio Ilić, navodi se da je ta grčka firma bila angažovana na trasi Bancarevo – Crvena Reka, zatim Crvena Reka – Čiflik, Staničenje – Pirot (istok) i na obilaznici oko Dimitrovgrada. Na prvoj deonici, vrednost ugovora od 3,88 milijardi dinara, naplaćena je sa 56,25 procenata, dok je vrednost izvedenih radova tek 35 odsto. Prvobitno utvrđeni rok bio početak marta 2014. ali su Koridori Srbije odobrili produžetak do septembra 2015, i na osnovu toga priznali odštetni zahtev od 484,9 miliona dinara. Radovi još nisu završeni, Aktor je ponovo zatražio produžetak roka što prati i novi odštetni zahtev, ali se investitor o tome još nije izjasnio. Tokom 2016. godine na ovoj deonici izvedeno je svega dva odsto predviđenih radova. Aktor tvrdi da je do zastoja došlo jer nije dobio projektnu dokumentaciju, ali prećutkuje to da projektantu, Institutu za puteve Srbije, nije platio 30 miliona dinara za taj posao, a po svemu sudeći neće ni moći, jer već godinu dana ima blokiran račun.

Kod deonice Crvena Reka – Čiflik, vredne oko 43 miliona evra već je naplaćeno 84,2 odsto od ukupno 86 procenta izvedenih radova, ali avans koji je odobren u iznosu od 3,5 miliona, već duže od godinu dana nije upotrebljen da se uradi završni sloj asfalta i popravi hidroizolacija. Za taj projekat, koji je prema prvobitnom ugovoru trebalo da se završi do aprila 2013. na osnovu priznatih odštetnih zahteva zbog produžetka rokova, Aktoru je isplaćeno gotovo dva miliona evra.

I ugovor o izgradnji dela od Stanjičenja do Pirota, vredan 8,4 milijarde dinara, gde je gradnja trebalo da se završi do do jula 2015. nije prošao drugačije. Iako je do sada izvedeno tek 46,5 odsto radova, Aktor je od Srbije uspeo da naplati 5,4 milijarde, plus avans od 1,7 milijardi koji do sada nije opravdan izgrađenim kilometrima. Rok je produžen do oktobra ove godine, što je državu koštalo još 497 miliona dinara na ime odštete grčkoj kompaniji.

Za obilaznicu oko Dimitrovgrada, za koju po ugovoru treba da platimo 2,1 milijardu dinara, Aktor je već naplatio oko deset odsto sredstava, do sada je izgrađeno oko 8,5 odsto projekta, ali je problem što je stepen izgrađenosti tokom 2016 – nula.

U izveštaju napisanom na 14 gusto kucanih strana, radna grupa nije mogla da shvati motive za toliko poverenje prema izvođaču koji očigledno ne ispunjava rokove, nema dovoljno stručnjaka, radnika ni materijala za preuzete poslove, a još manje sredstava da to obezbedi.

„Odgovorna lica preduzeća Koridori Srbije nisu u skladu sa svojim ovlašćenjima pratili i kontrolisali dinamiku izvođenja radova – realizaciju projekta kako primenom praktične inženjerske prakse tako i u finansijskom smislu, iako su to kao investitor bili dužni“, navodi radna grupa i dodaje da odgovornost snosi i nadzorni organ i konsultant, firma Egis. Dodaje se da nisu primenjene kaznene odredbe koje su definisane u svakom od sklopljenih ugovora, a moglo je. Na osnovu hronologije koju su stručnjaci ministarstva precizno izložili, mogao je da se raskine ugovor, naplate garancije za dobro izvršenje posla, penali za kašnjenje.. I sa nadzornim odborom mogao je da se raskine ugovor, naplate garancije, da se sa gradilišta udalje lica koja neprofesionalno i na štetu investitora obavljaju poslove kontrole. Umesto toga, za naduvane iznose kredita iz kojih se grade deonice Koridora, svu štetu i dodatne troškove zbog nerada i finansijske nesolventnosti izvođača, snosi država. Ili svi mi, kao poreski obveznici.

A tek materijali…

Osim stalnih avansa i zahteva za produžetak rokova, koji su uz to i naplaćivani kao šteta nastala izvođaču, država je plaćala i za materijale potrebne na gradilištu. Ni radnoj grupi nije bilo jasno zbog čega se to čini, kada su svi ti materijali već bili na trasi, kada dobavljačima nisu plaćeni, a očito je bilo i da Aktor ne namerava da ih upotrebi. Koliki je iznos po tom osnovu legao na račun grčke firme, ne zna se, jer Koridori taj podatak nisu dostavili radnoj grupi.

Sprega

„U izvršavanju ugovornih obaveza od strane Nadzornog organa i konsultanta došlo je do propusta, što ukazuje na spregu između izvršilaca posla a sve u nameri kako bi se umanjila odgovornost investitora (Koridora Srbije) za nastale probleme, te je predlog da se u narednom periodu ispitaju navedeni propusti“, navodi se u zaključku radne grupe Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari