Vasić (Telenor): Za nas su ugovori sa Telekomom isključivo komercijalni 1Foto: N. Č.

Poslednjih nedelja pažnju javnosti je privukao sporazum između Telekoma Srbija i Telenora o korišćenju infrastrukture i preuzimanju televizijskih sadržaja.

Dok se čeka odluka Komisije za zaštitu konkurencije, Junajted grupa, treći konkurent na tržištu distribucije medijskog sadržaja optužila je dve kompanije da prave sporazum sa ciljem urušavanja SBB-a i to na osnovu procurelih Telekomovih internih dokumenata u kojima se to eksplicitno i navodi.

S druge strane, Telekom tvrdi da se radi o liberalizaciji tržišta, dok o tome šta je stav Telenora, u vlasništvu češkog investicionog fonda PPF, za Danas govori Goran Vasić, strateški savetnik za razvoj poslovanja u Telenoru i jedan od kreatora ovog sporazuma.

Da li ovaj sporazum između Telekoma Srbija i Telenora znači spajanje dve kompanije?

Ovaj sporazum ne predstavlja spajanje, niti udruživanje kompanija, već je u pitanju čist komercijalni ugovor o pristupu infrastrukturi.

Doneli smo stratešku odluku o ulasku na tržište  distribucije TV sadržaja. Najsavremenija infrastruktura je Telekomova optika i logično je bilo da od njih zatražimo tu uslugu.

Telekom nama na veleprodajnom nivou prodaje te usluge i po tom osnovu ostvaruju prihode.

To su standardni ugovori, operatori konstantno sarađuju jedni sa drugima na isti način. Na primer, 2006. godine imali smo dva postojeća operatera u mobilnoj telefoniji i pojavio se VIP kao treći konkurent, kao neko ko hoće da uđe na tržište.

I pored toga što su oni mogli da poremete balans, mi smo sarađivali sa njima po različitim pitanjima: iznajmljivali im infrastrukturu, paralelno iznajmljivali infrastrukturu od SBB-a, od Telekoma, Telekom im je pružio nacionalni roming, pa su posle prešli kod nas… To su  uobičajene stvari na tržištu telekomunikacija.

U Junajted grupi ističu da je ovaj sporazum usmeren protiv trećeg igrača na tržištu, SBB-a. Da li je to plan, da se smanji njihovo tržišno učešće?

Zbog medijske kampanje koja se trenutno vodi, bili smo prinuđeni da objavimo  naše namere ranije nego što smo planirali. Mi tek treba da uđemo na tržište distribucije sadržaja. Naš udeo na tržištu je nula, a s druge strane imamo operatera koji kontroliše 46 odsto tržišta. Kako mi možemo da uništimo najvećeg igrača na tržištu?

Ali vi niste sami, ulazite u saradnji sa drugim velikim igračem na tržištu.

Moramo da razgraničimo stvari. Naša odluka da uđemo na tržište distribucije TV sadržaja je isključivo naša. Mi ulazimo na to tržište sami. Komercijalni ugovori sa Telekomom nam samo omogućavaju da pristupimo njihovoj infrastrukturi.

Da li će Telekom moći da kontroliše sadržaj koji će ići preko njihovih kablova, a koje vi iznajmljujete?

Ni ugovorno ni tehničko-tehnološki Telekom ne može da kontroliše naše sadržaje. S druge strane, naša je želja da u svoju ponudu uključimo što više medijskih sadržaja koji su dostupni na tržištu. Mi smo sa gotovo svim provajderima zaključili ili smo blizu zaključivanja ugovora. Od Junajted grupe smo tražili ponudu i bili smo odbijeni. Nadamo se da će  ponovo razmotriti naš predlog i dozvoliti da distribuiramo po komercijalnim uslovima i njihov sadržaj.

A da li ste tražili od SBB-a da iznajmljujete kablove?

Istorijski gledano, mi sa SBB-om imamo jaku saradnju u oblasti infrastrukture. Već iznajmljujemo od SBB-a značajne kapacitete u optičkoj infrastrukturi za pružanje različitih usluga.

Da li planirate osnivanje televizije?

Suviše je rano i da razmišljamo o tome. Mi planiramo da uđemo na tržište distribucije kanala. Nemamo trenutno planove o kreiranju svojih kanala i svog sadržaja.

Znači vi želite da postanete još jedan kablovski distributer?

Tako je.

Ali Telekom je prethodnih godina uložio ogromna sredstva da pokupuje sve kablovske operatere na tržištu do kojih se moglo doći. Kakva je logika da sada pomažu konkurentu iz mobilne telefonije da uđe i na ovo tržište?

Sa komercijalnog stanovišta to je logična odluka. Optička infrastruktura je ogromnih kapaciteta. U Srbiji, i većini zemalja, ne postoji opcija da postoje dve paralelne infrastrukture i da se isplate i jednom i drugom operatoru. Mi smo razmatrali takve opcije i došli do zaključka da nam se to ne isplati, niti u Srbiji ima mesta za to. Svi operatori koji posluju i na maloprodajnom i na veleprodajnom tržištu gledaju, ako imaju slobodnih kapaciteta, da ih uposle kako bi se investicija što pre vratila. To smo i mi uradili kada smo postavili optiku od Beograda do Niša i bugarske granice, odmah smo gledali kako da uposlimo te suvišne kapacitete.

UG je najavila tužbe domaćim i međunarodnim institucijama zbog namere da ih Telekom i Telenor unište ovim sporazumom, kao i da ovim sporazumom idete protiv slobodnih medija. Da li Telenor želi da uništi slobodne medije (ili će to možda biti nusproizvod ovog sporazuma)?

Ne vidim kako ovim ugovorima do toga uopšte može da dođe. Komercijalni ugovori koje smo zaključili su legalni i usmereni na razvoj naših servisa. To je naša poslovna ambicija i nema za cilj da na bilo koji način ugrozi slobodu  ili nezavisnost medija. Mi čak nismo ni prisutni u medijskoj sferi.

Ali bićete kao distributer.

Ako sve bude u redu,  mi ćemo biti distributer kompletnog medijskog sadržaja na teritoriji Republike Srbije.

Da li ćete da ponudite SBB-u da puštate njihove kanale, N1, Novu S, Sportklub?

Mi smo to već zatražili i bili odbijeni. Nadam se da će se predomisliti i dozvoliti da distribuiramo sve njihove kanale, po komercijalnim uslovima.

Kakvo su obrazloženje dali za odričan odgovor?

Nisu nam dali obrazloženje.

Kada ste im dali ponudu?

Tokom razvoja našeg projekta.

Da li je to bilo pre sporazuma sa Telekomom?

Prvo moramo da obezbedimo osnove i da znamo na koji način ćemo tehnički da uđemo na ovo tržište, pa  tek onda prelazimo na konsolidovanje ponude.

Da li je ugovor o kupovini sadržaja sa Telekomom potpisan?

Ugovor o kupovini sadržaja sa Telekomom je potpisan i u svim tačkama je neekskluzivan. To znači da Telekom ima pravo da iznajmljuje svoje kapacitete kome želi, a mi imamo pravo da kupujemo sadržaj od koga i koji hoćemo. Nikad ne bismo pristali na drugačiji ugovor, kao ni bilo koji drugi operator.

Premijerka je izjavila da joj je Telenor pisao u vezi s ovim. #$5ta ste joj rekli?

Poslali smo joj pismo u kome objašnjavamo našu poziciju i da su ugovori koje smo potpisali isključivo komercijalne prirode.

A da li ćete se obratiti međunarodnim instancama, s obzirom da je UG najavila tužbe i u EU?

Ne znam šta radi UG, a Telenor će preduzeti sve pravne  korake da zaštiti svoja prava i reputaciju.

Pojavila se informacija u medijima da je sporazum između Telekoma i Telenora donet na inicijativu predsednika Srbije i predsednika Mađarske. Da li je tako?

Ne vidim nikakvu vezu i razlog zašto se ovom ugovoru daje bilo kakva politička konotacija. U svakoj evropskoj zemlji postoji bar po nekoliko istih sporazuma. Odbijamo da nas bilo ko uvlači u političke priče. Ovo su komercijalni ugovori. Ne vidim razlog da dve zemlje raspravljaju o tako nečem.

A ipak u internim dokumentima Telekoma koji su objavljeni u medijima na nekoliko mesta se navodi da će ovaj sporazum “ugušiti” SBB, da će im smanjiti učešće…

Naš odnos sa Telekomom se svodi na komercijalnu saradnju i u potpisanim ugovorima nema ni naznaka ograničenja bilo koga na tržištu.

Ali u tom dokumentu stoje eksplicitne tvrdnje da će ovaj sporazum slomiti Junajted mediju.

Telenor se bavi svojom strategijom i razvojem svojih servisa. Ne komentarišemo druge kompanije.

Zašto nas niko ne pita za korisnike?  Želimo da ponudimo korisnicima da imaju i Sportklub i Arenu. To je naš cilj.

Pretpostavljam da ste napravili projekcije koliko ćete korisnika da privučete. Koliko planirate korisnika da preuzmete od Telekoma, a koliko od SBB-a?

Mi se ne bavimo time koliko ćemo od koga da „ukrademo“, već kvalitetom svojih usluga i onim što korisnici žele.

Ali vi investirate i očekujete da vam se investicija isplati, a za to su vam potrebni korisnici. Odakle ćete ih dobiti?

Očekujemo da nam se isplati i investicija će se isplatiti jedino ako imamo kvalitetan servis. Ne možemo da računamo koliko ćemo da „uzmemo“ od jednih, koliko od drugih. Mi se bavimo projekcijom potencijala tržišta. Ne mogu da otkrivam našoj konkurenciji kakvi su naši planovi i taktike, a pod konkurencijom mislim  i na Telekom i  na SBB.

Dobro, koliki tržišni udeo planirate da osvojite?

Ako bih vam rekao cifru, konkurencija bi začas izračunala i saznala naše poslovne planove. Kad bih ja bih čuo planove rasta Telekoma ili SBB-a, za 10 minuta bih izračunao kakav im je biznis plan.

S obzirom da su Telekom i Telenor najveći konkurenti u mobilnoj telefoniji, da li ovaj sporazum može da promeni nešto na tom tržištu?

Ne mislim da može da se promeni nešto, jer je tržište mobilne telefonije stabilno. VIP je ušao 2006. i u početku je bilo nezgodno boriti se sa novom konkurencijom. Jedini način kako smo uspeli da zadržimo značajno učešće na tržištu od 30-tak odsto je kvalitet usluga. Na kraju – korisnici odlučuju, a pogotovo u mobilnoj telefoniji gde SIM karticu mogu da zamene za tri sekunde. Jedino što nas brani je kvalitet.

Da li su postojali razgovori da UG kupi PPF, tj. Telenor u Srbiji i da li ta opcija i dalje postoji?

PPF je investiciona grupa kojoj su finansijske usluge i telekomunikacije dve osnovne oblasti poslovanja. Kupovinom četiri  Telenor kompanije i nedavno CME u CEE, PPF pokazuje svoju durogoročnu ambiciju za ovaj region.  Cilj da se uđe u oblast široko pojasnog interneta i distribucije medijskog sadržaja zahteva značajnu investiciju, što je još jedna činjenica koja govori u prilog dugoročnim namerama  PPF grupe u ovom regionu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari