Zvaničnik SAD izjavio je prošle nedelje da Evropi treba alternativa za za skupi ruski gas čime je izneo ideju da Irak i Azerbejdžan postanu novi snabdevači Evrope. Metju Briza, zamenik sekretara SAD za jugoistočnu Evropu, „potkačio“ je rusku državnu kompaniju Gasprom tvrdeći da SAD ne vole monopoliste u energetici.

Zvaničnik SAD izjavio je prošle nedelje da Evropi treba alternativa za za skupi ruski gas čime je izneo ideju da Irak i Azerbejdžan postanu novi snabdevači Evrope. Metju Briza, zamenik sekretara SAD za jugoistočnu Evropu, „potkačio“ je rusku državnu kompaniju Gasprom tvrdeći da SAD ne vole monopoliste u energetici. „Posebno ih ne volimo kada ugrožavaju ekonomsku bezbednost naših najvažnijih saveznika“, rekao je Briza kritikujući Gasprom zbog visokih cena i pokušaja da potkopa nastojanja Evrope da nađe nove izvore i rute za nabavku gasa. On je istakao da SAD snažno podržavaju izgradnju gasovoda „Nabuko“ koji ima za cilj da Evropi dostavi više gasa iz regiona Kaspijskog mora i na taj način bi mogao da pomogne Iraku da zaradi novac od energetike, kao i da pomogne američkom savezniku Azerbejdžanu. Briza je rekao da su SAD zabrinute da Evropljani plaćaju „džinovske naknade“ za gas koji Gasprom kupuje u zemljama kao što je Turkmenistan za samo 100 dolara za hiljadu kubnih metara, a prodaje Evropi za skoro 300 dolara. „Dupliranje cene ne odražava troškove transporta tog gasa iz centralne Azije u Evropu“, ocenio je Briza. SAD žele od Gasproma da se ponaša više nalik zapadnim energetskim kompanijama koje investiraju lavovski deo profita u proizvodnju i transport više gasa umesto u kupovinu strateške energetske infrastrukture u Evropi „što je danas obrazac“, naglasio je Briza. On je istakao da bi azerbejdžanski gas mogao da snabdeva ne samo tursko-italijanski gasovod već i Nabuko i pozvao evropske energetske kompanije i regulatorna tela da daju jasan signal Azerbejdžanu da će projekat izgradnje Nabuka biti realizovan. Evropa trenutno uvozi iz Rusije četvrtinu gasa koju troši.
Finiks – Španska kompanija planira da izgradi jednu od najvećih solarnih elektrana na površini od tri kvadratne milje u pustinji Arizone, najavili su prošle nedelje zvaničnici te države. Abengoa Solar, koja poseduje elektrane u Španiji, severnoj Africi i drugim delovima SAD, mogla bi da počne izgradnju elektrane snage 280 megavata najranije sledeće godine u gradiću Džila Bend, koji se nalazi 50 milja jugoistočno od Finiksa. Proizvodnja solarne energije počela bi 2011. godine. Abengoa će izgraditi i upravljati fabrikom vrednom milijardu dolara. Arizona pablik servis, najveća elektroenergetska kompanija iz te države, platiće u narednih 30 godina oko četiri milijardi dolara za proizvedenu električnu energiju, koja bi trebalo da punim kapacitetom snabdeva i do 70.000 domaćinstava. Za razliku od većeg dela solarne energije, ova fabrika koristiće toplotu sunca, a ne svetlost, za proizvodnju energije. Leti u Džila Bendu temperatura dostigne i 48,89 stepeni Celzijusovih. Generalni direktor Abengoe Santjago Seaž izjavio je da će fabrika koristiti hiljade velikih ogledala da prikupi sunčevu toplotu. Ona će zagrevati tečnost, koja će pokretati turbine, kao i kod termoelektrana, samo što neće zagađivati okolinu.
Frankfurt – Proizvođač automobila Folksvagen saopštio je da je u januaru prodaja porasla za 11 odsto na rekordni nivo. Kompanija iz Volfsburga prodala je 485.000 automobila, što je najviša januarska prodaja u istoriji Folksvagena. Potražnja je bila naročito velika u Evropi gde je prodaja porasla za 7,4 odsto i iznosila 224.000 vozila, od čega je 65.000 automobila prodato u Nemačkoj. U Aziji Folksvagen je prodao 105.000 automobila ili 33,7 odsto više nego prošle godine. Od tog broja, čak 94.000 je prodato u Kini. S druge strane, prodaja je opala u SAD, za 8,8 odsto, gde je prodato 21.000 automobila. U Južnoj Americi prodato je 62.000 automobila ili 19 odsto više u odnosu na isti mesec 2007. godine. Brendovi Folksvagena su „audi“, „folksvagen“, „škoda“, „seat“, „lambordžini“, „bentli“ i „bugati“. U januaru je prodato 288.000 „folksvagena“, 79.000 „audija“, 52.000 „škoda“, 29.000 „seata“, 800 „bentlija“, 200 „lambordžinija“ i tri „bugatija“.
Uskoro gradnja Diznilenda u Šangaju?
Šangaj – Dugo očekivani plan gradnje Dizni zabavnog parka u Šangaju verovatno će uskoro biti realizovan, prenele su kineske državne novine dok je kompanija Volt Dizni demantovala taj izveštaj. Šangaj sekjuritis žurnal, citirajući neimenovanog zvaničnika, izvestila je da će park biti izgrađen u južnom delu Šangaja i da je već dobio neophodne dozvole. S druge strane, portparolka Volt Dizni kompanije u Aziji, Alana Hol-Smit demantovala je navode u tekstu. „Nema sporazuma i nema posla“, rekla je Hol-Smit. Ona je podsetila da Dizni godinama pregovara o različitim inicijativama u Kini, uključujući izgradnju zabavnih parkova, sprovođenje društvenih programa i poslovnih operacija. „Kina je važno tržište za Dizni“, rekla je Hol-Smit. Kompanija, koja je otvorila nove kancelarije u komercijalnom kompleksu Šangaja, više puta je naglasila da se trenutno fokusira na razvoj zabavnog parka u Hongkongu, koji je otvoren 2005. godine, ali nije opravdao očekivanja.
Šangaj – Kineska Baostil grupa saopštila je u petak da je dogovorila rast cene rude gvožđa za 65 odsto za fiskalnu 2008. godinu sa brazilskom rudarskom kompanijom Kompania Vale do Rio Doće. Do dogovora je došlo nakon što su i proizvođači čelika iz Japana, Južne Koreje i Evrope dogovorili isti rast cene sa Valeom početkom prošle nedelje. Nove cene stupiće na snagu 1. aprila. Baostil grupa, najveći kineski proizvođač čelika, predstavlja najveće kineske čeličane u razgovorima sa Valeom, BHP Bilitonom i Rio Tintom. Rudarska kompanija Vale, najveći svetski proizvođač rude gvožđa, saopštila je prošlog ponedeljka da je postigla dogovor o rastu cena sa južnokorejskim porizvođačem čelika Posko i japanskim čeličanama Kobe Stil, DŽFI Stil, Nipon Stil, Nišin Stil i Sumitomo Metals. To je bio prvi dogovor o ceni između najvećih proizvođača rude gvožđa i čeličana i to je potez koji obično postavlja repernu cenu za celu industriju. Nakon Valeovog saopštenja, očekuje se i da drugi ključni proizvođači rude poput BHP Bilitona i Rio Tinta objave svoje dogovore sa čeličanama. Povećanja tražnja kineskih čeličana izazvala je značajne skokove cena rude gvožđa u poslednjih šest godina.
Montreal – Proizvođač sredstava za transport Bombardijer Transportejšn osvojio je ugovor vredan 229 miliona dolara za proizvodnju 27 lokomotiva na električni pogon za potrebe kompanije Nju Džerzi Tranzit. Bombardijerove specijalno dizajnirane lokomotive pomoći će američkoj kompaniji da pojača putnički saobraćaj. Kanadska kompanija saopštila je da će novi motori biti tehnološki unapređeni i dostizaće brzinu i do 200 kilometara na čas. Lokomotive će biti proizvedene u Bombardijerovom pogonu u Nemačkoj, a isporuka bi trebalo da počne u jesen 2009. godine. Ugovor ima opciju za proizvodnju još 33 lokomotive.
Pariz – Francuski proizvođač guma Mišlen saopštio je prošle nedelje da će podići cenu svojih proizvoda za 8,7 odsto zbog rasta cene sirovina. Automobilske gume i gume za manje kamione porašće za 3,5 odsto, dok će taj rast u Britaniji iznositi sedam odsto kako bi se kompenzovali negativni efekti kursne razlike, saopštila je kompanija. Cene guma za kamione biće veće za 3,9 odsto u kontinentalnom delu Evrope, a 8,7 odsto u Britaniji. Promene će stupiti na snagu između 15. marta i 1. jula, u zavisnosti od države i tipa guma.
NAJVEĆA irska banka ulazi u Bugarsku

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari