Železnice tradicionalno raj za uzimanje mita 1Foto: FoNet/ Zoran Mrđa

Hapšenjem direktora JP Infrastrukture železnice Srbije Miroljuba Jevtića zbog mita od 10.000 evra s kojim ga je uhvatila policija nastavljena je tradicija angažovanja ljudi blago rečeno sumnjivih kvaliteta na rukovodećim položajima u železnici.

Jevtić koji je na istaknutim pozicijama u Železnici bio od 1994. do 2009. godine, u međuvremenu je prešao u Institut Kirilo Savić kao generalni direktor, da bi od sredine 2014. bio savetnik potpredsednice Vlade Srbije Zorane Mihajlović.

U Železnicu se vratio 2015. godine kao vršilac dužnosti direktora preduzeća Kargo Srbija, a nakon dve godine je prebačen na poziciju v. d. direktora Infrastrukture železnice Srbije.

Zanimljivo je da je Odbor direktora Železnica Srbije protiv Jevtića još 2015. godine podneo tužbu Tužilaštvu za organizovani kriminal, ali to nije smetalo da dve godine kasnije dobije na upravljanje Infrastrukturu i to u periodu velikih ulaganja u izgradnju brze pruge Beograd-Budimpešta.

Potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović, povodom optužbi Jevtića da je novac od mita navodno davao njoj, prekjuče je izjavila da ni na koji način nije učestvovala i da nema nikakve veze sa optužbama zbog kojih je uhapšen Jevtić.

Juče nismo dobili komentar iz Ministarstva.

Jevtić nije prvi direktor u železnicama koji je imao posla sa policijom.

Nekadašnjeg poznatog direktora Železnica Srbije Milanka Šarančića je 2010. godine uhapsila Služba za borbu protiv organizovanog kriminala (SBPOK) zbog sumnje da je oštetio ovo preduzeće za 1,2 miliona evra u postupku nabavke švedskih lokomotiva, a sa njim još dva rukovodioca u Železnicama.

Oni su uhapšeni zbog sumnji da su od maja 2004. do oktobra 2006. godine u toku postupka nabavke šest dizel lokomotiva od slovenačkih Železnica i 10 dizel motornih vozila od švedske firme „SwedeRail“ naneli veliku štetu državi tako što nisu lokomotive nabavili direktno od proizvođača nego su angažovali posrednike što je znatno poskupelo nabavku.

Šarančić je 2013. godine osuđen na pet godina, a prošlog marta je u drugostepenom postupku, zajedno sa saradnicima, oslobođen optužbi.

Nakon Šarančića na čelo Železnica došao je Dragoljub Simonović, mnogo poznatiji po svom delovanju kao predsednik opštine Grocka protiv kog se vodi postupak zbog paljenja kuće Milana Jovanovića, novinara lokalnog portala Žig info.

Simonovića su svojevremeno sindikati optuživali za zloupotrebe, tražili ostavku i pretili krivičnim prijavama, ali od toga ništa nije bilo.

Ipak je 2014. godine Simonović smenjen zbog loših rezultata, a mediji, posebno oni bliski vlastima su prethodno napravili pripremu.

Tako je objavljeno da je za šest meseci tokom 2013. godine potrošeno 160.000 evra na službena putovanja i stotine hiljada dinara potrošene na ručkove dok su računi uredno prosleđivani preduzeću koje je pravilo ogromne gubitke i dobijalo godišnje subvencije od skoro 100 miliona evra.

Svojevremeno je Savet za borbu protiv korupcije napravio analizu koliko su Železnice koštali remonti vagona u periodu od 2005. do 2014. godine i utvrdio da je budžet oštećen za oko 65 miliona evra.

Prema poslednjem izveštaju koji je Savet dobio od Republičkog javnog tužilaštva iz marta prošle godine i dalje je u toku predistražni postupak.

I drugi direktori železnica su bili predmet ili istraga ili napisa po medijima.

Nekadašnji direktor Zajednice jugoslovenskih železnica Svetolik Kostadinović je tako prema pisanju medija solidno zarađivao za vreme direktorovanja Milanka Šarančića Železnicama, tako što su zaposleni ovog javnog preduzeća išli na doškolovavanje u njegovu Visoku školu strukovnih studija za menadžment u saobraćaju.

Za dve godine Železnice Srbije platile su osam miliona dinara za školarine svojim zaposlenima u ovoj školi. Zanimljivo je da je kao predavač u ovoj školi bio angažovan i Šarančićev zamenik do 2009. godine Miroljub Jevtić, sada uhapšen zbog primanja mita.

Takođe, Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu je 2015. godine prikupilo dokaze po krivičnoj prijavi protiv bivšeg pomoćnika generalnog direktora za zavisna preduzeća i sindikate Železnica Srbije LJubomira Stožinića, koji se sumnjiči da je zloupotrebom službenog položaja oštetio to preduzeće za oko 78 miliona dinara između 2010. i 2012. godine.

Železnice Srbije u kakvom god obliku bile primaju ogromne subvencije države već decenijama. U budžetu za ovu godinu namenjeno je 14 milijardi dinara, ali najveći deo toga je za izgradnju železničke infrastrukture.

Ekonomista Danilo Šuković, nekadašnji član Saveta za borbu protiv korupcije, ističe da je Srbija zemlja gde je korupcija jako raširena, ali je problem što se slabo otkriva.

„Visoka korupcija je rezultat slabih institucija. Imamo 24 sporne privatizacije i nijedna nije isterana do kraja. U tome j slabost, umesto institucija uvek se nađe neki moćnik, uglavnom politički, koji korupciju zataška. Vidite samo kakav je pritisak na pravosuđe. Šta je sve otkriveno u vezi Krušika pa ništa. Korupcija je problem slabe, zarobljene države“, ocenjuje Šuković.

Ilić: Svi rade za veliku ministarku

– Moje ranije tvrdnje da se uzimaju veliki procenti provizije na auto-putevima i železnici, pokazala se ovih dana kao tačna, nakon hapšenja direktora Infrastrukture železnice Miroljuba Jevtića.

„Pokazalo se da su tačne moje tvrdnje da sve to vodi i rukovodi ministarka Zorana Mihajlović i njen suprug Vlada. Voleo bih da nadležni organi provere i koliko je kubika granulata otišlo pod donji stroj brze pruge koja se gradi i koliko će do kraja gradnje biti potrošeno granulata. Nadležni organi bi trebalo da provere i da li je tačna tvrdnja ljudi sa gradilišta da se kubik tog granulata plaća jedan evro. To su mi potvrdili i sami dobavljači navodeći da se preteralo sa cenom“, kaže za Danas Velimir Ilić, lider Nove Srbije i bivši ministar infrastrukture, reagujući na hapšenje Jevtića i još tri osobe zbog mita.

Ilić tvrdi da će na trasi brze pruge biti postavljeno oko šest miliona kubika granulata. „Javna je tajna da direktori određenih firmi moraju da prikupljaju taj harač koji ide direktno u ruke Zoraninog muža. Nije tajna da je i Jevtić to morao da radi, jer ne bi ni bio direktor. Svi oni rade za veliku ministarku, a procenti se znaju. Uvećani su tenderi koji nisu ni raspisani, već sve ide slobodnom pogodbom“, ističe Ilić ne želeći da odgovori na naše pitanje ko su direktori „koji ubiru harač“ i koliki procenti su u pitanju. On navodi da je on svojevremeno tužilaštvu dostavio svu dokumentaciju o sumnjivim tenderima, da je priložio sve papire, ali da istraga ni do danas nije pokrenuta. Istu dokumentaciju dostavio je, kako kaže i Vučiću, ali dok traje bogaćenje jedne grupe ljudi svi izvođači i podizvođači propadaju. Prinuđeni su da ćute da ne bi izgubili posao. M. R. M.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari