Veliki dan u istoriji naše kraljevine, objasnio je princ Haled bin Salman – za neupućene možda pomalo pitijski – odluku da se ženama u Saudijskoj Arabiji dozvoli da voze automobile.

Ambasador u Vašingtonu je na posebno sazvanoj konferenciji za štampu saopštio da će Saudijke od juna idućeg leta moći da pohađaju časove vožnje, stiču dozvole i upravljaju vozilima, bez posebnog odobrenja muških staratelja, što znači očeva, muževa, nekad i sinova.

Savet starijih učenih ljudi – najvažnije versko telo, čije članove imenuje kralj – prihvata da vlada da pravo ženama da se same voze, „ako to čine u skladu sa zakonima šarije“.

Čak je generalni sekretar Ujedinjenih nacija Antonio Gutereš na zvaničnom Tviter nalogu našao za potrebno da ovaj proces u zemlji različitih zabrana pozdravi kao „važan korak u dobrom pravcu“.

Ali, oglasio se i jedan domaći propovednik, koji smatra da „odbrana od greha“ treba da ostane na snazi, jer – kaže – „žene imaju samo polovinu mozga u poređenju sa muškarcima, a kad krenu u kupovinu, kapacitet se smanjuje na samo četvrtinu“. Oglasili su se odmah i drugačiji pogledi, pa je ovakvom muslimanskom „revnosnom pravoverniku“ zabranjeno dalje propovedanje, mada – primećuju sumnjičavi – „možda još ostaje na vladinom platnom spisku“.

Nedeljnik Ekonomist zapaža da „pojedini saudijski islamski verski predvodnici govore da su žene isuviše glupe da bi upravljale automobilima, neke brine da bi žene za volanom mogle opasno odvlačiti pažnju muških vozača, a mogle bi se povećati i prilike za neverstva“. Niko od tako brižnih nije uspeo da navede suru iz Korana koja bi opravdavala zabranu ženama da same sebe voze, jer tako nečeg u knjizi i nema. Reformisti podsećaju da su „u ranim danima vere jahale magarce, bez nadzora i bez posledica“.

Saudijska Arabija je dve hiljadite godine pristupila Konvenciji UN za eliminaciju svih formi diskriminacije prema ženama. Prošle godine Rijad je objavio Viziju 2030, dokument koji predviđa razvoj talenata žena, ulaganje u njihove sposobnosti i predviđa im bolju budućnost i sadržajniji doprinos razvoju društva i ekonomije“.

Skorašnje saopštenje međunarodne Organizacije za praćenje ljudskih prava ponavlja još jednom da saudijske žene i dalje uveliko ne gospodare svojim životima u najvažnijim prilikama, „najviše zbog sistema zakonima propisanog striktnog muškog nadzora“. Ovom prilikom, uz pohvalu najavljenog „osvajanja volana“ Ahmed Benčemsi, jedan od direktora za Bliski istok, ukazuje da sve treba posmatrati „u sklopu svih drugih ograničenja, koja odolevaju“.

Pedantni istraživači sačinili su obiman popis još postojećih zabrana i svekolike moći „muške ruke“.

U Saudijskoj Arabiji žena ne može da se uda bez odobrenja staratelja. I za razvod joj je potrebna njegova dozvola. Muškarci, međutim, mogu od sudova da zahtevaju poništenje brakova i rođaka ako zaključe da su „neodgovarajući“. Posle razvoda, majke ne mogu da zadrže starateljstvo nad decom, pošto dečaci navrše sedam, a devojčice devet godina.

Žene ne mogu da dobiju pasoš ili ličnu kartu, kao i da putuju u inostranstvo, opet bez pristanka muškog staratelja.

Osuđenice zbog krivičnog dela, posle izdržavanja kazne, ne mogu da napuste zatvor bez saglasnosti svog doživotnog muškog nadzornika života. Organizacija za ljudska prava beleži da „u više slučajeva ovaj odbija da da pristanak“. TV mreža ABC prenosi reči Benčensija: „Uverenje da je žena nanela sramotu porodici i njenoj časti nije neobično i zato staratelj neće da odobri povratak na slobodu“.

Pred sudom svedočenje jednog muškarca vredi koliko i dve izjave dve žene, nalazi američki Stejt department, a prilikom nasleđivanja ćerke dobijaju samo polovinu onoga što u ostavinskom postupku pripadne sinovima.

U bankama žene ne mogu da otvore račun, bez muške dozvole, a neretko ni da se zaposle.

Istovremeno, pominje Bi-Bi-Si, treba znati da žene od 2015. imaju mogućnost da glasaju, da je obavezno školovanje i ženske i muške dece do petnaeste godine i da više devojaka i mladića završava univerzitetske studije.

Stroga pravila rodnog razdvajanja na javnim mestima oblačenja i pokrivanja su, naravno, dobro poznata i uz sva ova saznanja su možda, koliko neprihvatljiva, i nešto manje značajna.

Tradicionalno saudijsko društvo, uređivano od osamnaestog veka velikim delom postavkama vahabizma njegovog osnivača Muhameda ibn Abd al Vahaba, po formi islama koja se neprikosnoveno drži doslovnog tumačenja svakog koranskog slova, odoleva promenama, ali nekad kao i da posustaje u tom svom „čistunstvu“. Nagoveštaji moći prestolonaslednika, krunskog princa, 32-godišnjeg sina ostarelog kralja Salmana, kako ih vide mnogi upućeni, oprezno navode saudijsku ekonomiju, ali i društvo bliže pulsu 21. veka, ne samo negovanju ravnoteže između nafte i molitve. Ali, ipak samo dekreti nisu dovoljni.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari