
Neprevaziđeni klinac iz Jovana Cvjića 33 svuda je, pa i u višečasovnim redovima za njegove koncerte podsticao MEĐUSOBITET. Nova reč, pomalo trapava, verovatno i ne postoji. Ali, ono što svima nama u širem ovde nedostaje je taj MEĐUSOBITET ljudskosti.
A sad: posle prošlog teksta nisam planirao nastavak. Međutim, tu skoro u Na današnji dan što se čita i na radijima, povodom, dana rođenja li, preminuća li, znamenitog Karađorđevog ustanika Uzun-Mirka stoji i to da je 1806, pod Beogradom otvorio vrata kalemegdanske tvrđave da u nju uđu ustanici!
Ko je čitao možda se seća, relativno nedavno pisao sam ovde o iznenađujućim podacima o takođe ustaniku Kondi. On u centru Bgd. ima i ulicu. Ali, na ploči ne piše da je on (pravoslavni) Albanac iz grčkog Epira. A popularna i školska istorija već 120 godina prećutkuju da je baš on sa grupom svojih epiriota odlučio da iz turske vojske prebegne ustanicima. I onda, u saradnji sa Uzun-Mirkom otvorio tu kapiju. Poginuo je 1813. u borbama kod Loznice. (Sahranjen u manastiru Tronoša – što i turistički vodiči ne pominju.)
I današnji kontekst pothranjuje stereotip da Albanci ne mogu biti dobri. I zato (je poželjno da) nema niti Konde koji otvara kapiju, niti Konde koji pomaže Uzun-Mirku da otvori, a kamo li ono što istoričari dokazuju da je Visoki (uzun) Mirko pre pomogao ovom drugom, nego obrnuto.
Slično je i sa velikom temom, Velikom seobom Srba pod Arsenijem Čarnojevićem. Takođe se ovaj pokret (srpskog) naroda i seoba na sever retko sagledava u kontekstu događaja s kraja 17. veka, već se po pravilu tumači – pa tako i predstavlja u popularnoj i udžbeničkoj istoriji – u skladu s političkim potrebama trenutka koji u ovom slučaju traje već više od 200 godina. A u kontekstu evidentnog nasilnog proterivanja Srba.
I, nije tu problem ozbiljne istoriografije. Imamo je, ali se u javnoj upotrebi ona ne ferma. Zato je, verujem, uobičajena predstava ljudi o Seobi Srba slična onoj kakva je na istoimenoj slici Paje Jovanovića. Napred jašu crkveni velikodostojnici, valjda je među njima i Arsenije (koji je u to vreme vlasnik i odreda konjice koju iznajmljuje susednim državama dok je baš pred seobu ne iznajmi pogrešnoj strani). Za njim oružnici, stada stoke i beskrajna kolona naroda…
Naravno na toj slici i u toj predstavi i ne može da se vidi sve kako je bilo: seoba je plod ugovora / dogovora na koji je i Arsenije pristao (kad su ga navatali za sastanak u Prištini posle greške u iznajmljivanju konjanika) da tako mora biti ako Austrija izgubi rat s Turcima. I kad je ona kolona sa začelja Jovanovićeve slike stigla pod Beograd, patrijarh je mesecima bio u Ugarskoj na unapred obezbeđenom imanju. A pod Beogradom, još mesecima narod okužen i gladan:
„Kuga i posebno glad najveća od početka bečkog rata desetkovali su begunce po mnogim zbegovimma oko Beograda. Savremenik Atanasije Šakon Srbin svedoči da su begunci jeli konjsko i pasje meso, pa čak i meso mrtvih ljudi“, a po bgd-sokacima svuda su ležali mrtvi jer nije imao ko da ih poshranjiva, piše u (Samardžićevoj) Istoriji Srba.
Šta je ovo? Da se ne sprema kakva beatifikacija Balaševića pa se skupljaju dokazi o čudima koja je radio za života? Man’te se gluposti, ne preterujte i pustite čoveka da počiva u miru. I kakav je to izraz – MEĐUSOBITET? Po mom mišljenju krajne rogobatan.
Znamo to u Seobe, korekcije istorije vec 300 leta. Seseljevci ( bolje receno ti gamgsteri iz Bosne) hoce posto- poto da svoju sizofreniju presadu Srbima, koji dobro nasedaju na lazi ovih izroda.
Zar ne vidimo da svet zna da nemamo svoju istoriju, vec je ona deo Rimske, madjarske, turske, bugarske, ruske i evo kineske istorije?! Uvek nas drugi vodi, stiti, pomaze i tera. Nase su samo gusle i lagarije.