Foto: Pixabay / mhouge

Premijer i pet ministara u poseti Fabrici automobila. I tom prilikom od vlasnika kompanije dobijaju studiju o potencijalu države i načinima privlačenja velikih svetskih autokompanija s konkretnim smernicama šta država treba da uradi.

Premijer Andrej Plenković i ministri hrvatske Vlade pomno su slušali izlaganje koje je imao Mate Rimac, vlasnik i osnivač „Rimac automobili“, jedne od vodećih globalnih firmi za proizvodnju super brzih električnih automobila, baterija i tehnologije visokih performansi. Inače, Rimac je sa svojim timom vrhunskih stručnjaka dve godine radio na toj studiji kako bi državi ponudio platformu koja bi Hrvatskoj omogućila da postane središte autoindustrije u Evropi. Njegova kompanija već je privukla ulagače kao što su Porše, Hjundai, Kia i Camel Group koji planiraju da u Hrvatskoj razvijaju tehnologije visokih perfomansi, pre svega električnu mobilnost. „Ovo je super platforma za razvoj. Želimo dovesti najkvalitetniju autoindustriju u Hrvatsku, ne onu koja se bazira na jeftinoj radnoj snazi. Želimo zajedno raditi s Vladom na tome, da posle ne kažemo da smo propustili autoindustriju budućnosti. Ključ uspeha za auto industriju je strategija i vizija zemlje“, rekao je Rimac. Premijer se zahvalio domaćinu na inicijativi: „Mislim da ćemo nastaviti saradnju, delovati sinergijski i videti koji bi bili konkretni potezi Vlade“.

Uz ovu vest iz susedne države čitam o subvencijama (2,7 milijardi dinara prošle godine) i ukupno potrošenih više od milijardu evra koje Srbija daje Fijatu da i dalje pravi „fiću“ u Kragujevcu. Model „500L“ pripada tradicionalnoj, već prevaziđenoj vrsti automobila. Sve velike automobilske kompanije, pa i Fijat-Krajsler, ulaze u proizvodnju električnih i autonomnih vozila. Fabrika u Kragujevcu ubrzano postaje muzej autoindustrije, najpre zbog nedostatka strategije i vizije srpske Vlade. Da li je budućnost Srbije u motanju kablova za autoindustriju i šivenju presvlaka za auto sedišta?

Živim u uverenju da će u bliskoj budućnosti neki srpski „Plenković“ pozvati nekog srpskog „Rimca“ da napiše i ponudi Vladi projekat razvoja automobilske industrije, koji će zaboraviti Kragujevac i u prvi plan, recimo, staviti Loznicu. Zašto Loznicu? Pa zato što će tamo, po svoj prilici, biti otvoren jedan od najvećih rudnika sirovine za proizvodnju baterija u kojima će se skladištiti velike količine energije. Baterija (mobilnost) postaje kičma autoindustrije budućnosti. Zato je za Matu Rimca baterija daleko veći izazov od superbrzog automobila. A kad je hteo prvu suvu bateriju na svetu za svoj ajfon, šef Epla Stiv Džobs probudio je u „pola noći“ Srbina koji je tada vadio „iz čabra“ nemačku Vartu. Dejan Ilić, taj svetski mag za baterije, živ je, zdrav je i u odličnoj stvaralačkoj i preduzetničkoj kondiciji.

Smatram normalnim da premijer (ili predsednik države) nije sveznalica i da ne zna sve o konkretnoj industrijskoj grani. I da nije sramota ako pozove i pita one koji znaju.

Ipak, teško mi je da zamislim srpsku premijerku (ili predsednika države) kako poziva neke od nas vodećih (i dokazanih) preduzetnika i biznismena za energetiku, obojenu metalurgiju, autoindustriju, rudarstvo, poljoprivredu, IT industriju… da osmislimo strategiju razvoja i modele privlačenja stranih investitora (inače, naših poslovnih partnera) u pojedine privredne grane. I da mi privrednici i Vlada delujemo sinergetski, što reče hrvatski premijer Plenković. Stičem utisak, kako vreme prolazi, da je (nažalost) jedini sagovornik naše premijerke o svim ovim temama – predsednik države.

Ime autora poznato redakciji