Anti-heroji, fatalne ženske i sveobuhvatna mračna tematika: Najbolji savremeni noir filmovi 1Foto: Paramount Pictures - Penthouse V / Christophel Collection / Profimedia

Rangirajući ih od ćudljivih vizuelnih prikaza do mračnih narativa, MovieWeb donosi listu nekih od najboljih savremenih noir filmova.

Ovaj podžanr filmskog stvaralaštva pretežno se fokusira na stilske vizuelne elemente kao što je interakcija osvetljenja i senki, ujedno sa crno-belim motivima. Istoričari filma smatraju da noir filmovi imaju svoje korene u nemačkoj ekspresionističkoj kinematografiji, koja je nastala tokom perioda „straha“ – Velike depresije. Osim sličnosti u vizuelnom prikazu, narativne teme prikazane u ovom žanru uključuju: protagonistu anti-heroja, fatalne ženske likove i sveobuhvatnu mračnu tematiku.

Od svog nastanka, nakon haosa Drugog svetskog rata, noir filmovi su prešli dug put, a stroga pravila za uklapanje u ovaj podžanr ne važe. Film noir može posmatrati kao pokret koji prevazilazi jedan pravac u kinematografiji.

Prenosimo listu koju je sačinio MovieWeb koja uključuje neke od najboljih modernih noir filmova, rangiranih po kvalitetu.

Blade Runner 2049 (2017)

Produžetak istoimenog klasika iz 1982, Blade Runner 2049 počinje 30 godina nakon originala. Smešten u svet koji tematski funkcioniše na istim principima, najnovije izdanje filma prati glavnog lika K (Rajan Gosling), oficira koji radi sa LAPD-om, direktno odgovornog za „penzionisanje“ kiborga koji su odmetnuti ljudski replikanti. Film režira legendarni Denis Vilnev, a snima dvostruki dobitnik Oskara Roger Deakins.

Drive (2011)

Drive je savršen primer modernog noir filma zbog njegove eksplozivne upotrebe neonskih svetala u skladu sa mračnom naracijom. Ovaploćujući principe tradicionalnih noir filmova, Drive gura konvencionalne norme vizuelnog pripovedanja. Film je režirao danski reditelj Nikolas Vinding Refn i sadrži zvučnu podlogu za blokbaster, koja uključuje i „Noćni poziv“ Kavinskog.

Se7en (1995)

Se7en Davida Finchera konvencionalno odgovara opisu izgleda starog „školskog“ noir filma, u današnjem vremenu. Triler po prirodi, Se7enov filmski etos tematski podseća na klasični noir. Sa upečatljivom kinematografijom i grubim produkcijskim dizajnom, film je savršen primer izvornog noir filma u današnjoj kulturnoj pozadini.

Sin City (2005)

„Grad greha“ je verovatno vizuelno najbliži originalnim noir filmovima iz 40-ih. Sam po sebi Neo noir film, Sin City ima upečatljivu crno-belu kinematografiju koja se uglavnom igra sa svetlima i senkama. Narativ filma takođe dopunjuje vizuelni prikaz u skladu sa temom originalnih noir ostvarenja. Radnja se vrti oko četiri osobe koje se ukrštaju jedna s drugom u nasilnoj pozadini Besin Sitija u Vašingtonu. Film vodi legendarni strip pisac Frenk Miler, zajedno sa Robertom Rodrigezom, a glumačku postavu čine holivudski veterani kao što su Miki Rurk, Brus Vilis, Džesika Alba i Benicio del Toro.

Blue Velvet (1986)

Filmovi Dejvida Linča proširuju šarm elegantne noir vizuelne slike zajedno sa elementima mističnosti i nadrealizma. Do tačke u kojoj su Linčevi filmovi prilično slični njegovim slikama, oni se više fokusiraju na stilsku komunikaciju, a manje na poentu koju pokušavaju da ukažu. Blue Velvet prati čoveka po imenu Džefri i posledice njegove radoznalosti prilikom otkrivanja odsečenog ljudskog uha na zemlji. Film koristi zavodljive vizuelne motive, sa elementima kabarea i nadrealizma. Značajan omaž noir filmovima iz 40-ih i 50-ih, „Plavi somot“ u suštini služi kao spona progresije različitih noir filmova tokom godina.

Taxi Driver (1976)

Studija slučaja o životu u urbanom metrou i usamljenosti koju može da izazove, „Taksista“ je zvezdani portret mentalnog propadanja u društvu koje konzumira prekomerno. Film je metaforički prikazan u obliku vizuelnih memoara autsajdera koji pokušava da pronađe ulaznu tačku u američki san, kroz pozadinu Njujorka 70-ih. Priča se vrti oko Trevisa Pikla (Robert De Niro) i njegovog putovanja dok pokušava da spase maloletnu prostitutku (Džodi Foster). Kroz svoje putovanje, Travis dobija promenu u perspektivi dok se suočava sa korumpiranim korenima čovečanstva.

Mulholland Drive (2001)

Još jedan ćudljiv film Dejvida Linča, Mulholland Drive, prikazuje priču koja razilazi granice između nadrealizma i stvarnosti. Radeći narativno na mešavini prikaza fatalne žene i trilera, Mulholland Drive je podjednako misteriozan koliko i uzbudljiv. Priča prati ženu koja nakon saobraćajne nesreće gubi pamćenje. U svom pokušaju da otkrije šta se dogodilo pre nesreće, ona se zajedno sa „nadom“ Holivuda, raspršuje po Los Anđelesu, tražeći tragove.

Chinatown (1974)

Argumentovano jedan od najboljih pisanih filmova u posljednjih nekoliko godina, „Kineska četvrt“ je ostvarenje koje baš svako mora da pogleda. Noir – triler u jednakim merama, film deluje kao triler na ivici sedišta, sa glavnim elementom neizvesnosti. Robert Taun briljantno ostaje korak ispred gledaoca, ostavljajući samo dovoljno mrvica da izazove radoznalost, ali nikada dovoljno da dovede do samozadovoljenja. Misteriju o ubistvu režirao je Roman Polanski, a glavne uloge igraju Džek Nikolson, Fej Danavej i Džon Hjuston.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari