U sali renoviranog, tačnije rečeno restaurirsanog, bioskopa Kulturnog centra u Vrnjačkoj Banji, jedan od članova ovogodišnjeg žirija, reditelj i čest gost, pa i laureat i vršnjak Festivala filmskog scenarija, Dejan Zečević, otovorio je ovu jednistvenu filmsku manifestaciju – 31. put.

U sali renoviranog, tačnije rečeno restaurirsanog, bioskopa Kulturnog centra u Vrnjačkoj Banji, jedan od članova ovogodišnjeg žirija, reditelj i čest gost, pa i laureat i vršnjak Festivala filmskog scenarija, Dejan Zečević, otovorio je ovu jednistvenu filmsku manifestaciju – 31. put. Na otvaranju su predstavljena i druga dva člana žirija – Vuk Pavlović i Radoslav Petković, a potom je otpočeo takmičarski program filmom „Klopka“ Srdana Golubovića. Istim filmom, pre mesec dana otvorena je nova-stara bioskopska sala, predratni bioskop-restoran Evropa, u čije je renoviranje uloženo 4.5 miliona dinara, a do iduće godine renoviraće se i ostatatak zgrade u kojoj se nalazi bioskop, rekao je juče na prvoj festivalskoj konferenciji za novinare, tačno u podne, direktor Kulturnog centra Boško Ruđinčanin. Renovirana bioskopska sala doprinela je unekoliko povećanju broja gledalaca filmova na ovaj starinski i čini se nažalost, ne samo kod nas nego i u svetu, prevaziđen način. Ono što se između dva festivala, međutim, nije odigralo, a najavljeno je kao velika prekretnica prošle jubilarne godine, njegovo je prerastanje u nacionalni filmski festival ili u međunarodni festival filmskog scenarija, čiji bi prvi korak bila regionalizacija.
Nije da ljudi u Banji nisu imali ideja i iskustva da to učine, ali izostali su ozbiljni finansijski prerogativi, kako je rekao direktor Festivala Milan Nikodijević. Banjski festival aplicirao je za nacionalni festival ali je, iako je njegova predložena finansijska konstrukcija za tu manifestaciju trebalo da iznosi tek 500.000 evra (naspram milion i trista hiljada koliko je koštao festival u Novom Sadu), u Banji su, kažu, znali da nemaju šanse kad je „u igru“ ušao Novi Sad. Elaborat kojim bi FFS prerastao u međunarodni zbog poznate političke situacije u zemlji nije ni razmatran. Tako je jedina izmena koja se dogodila između dva festivala činjenica da je uvedena nagrada i za najbolji studentski film, deo programa koji je dosad bio revijalan. Milan Nikodijević naglasio je i da nije zadovoljan odnosom opštine prema Festivalu jer u trenutku kada festival u Sopotu ima budžet od 200.000 evra, festival u Herceg Novom 250.000, a o Novom Sadu da i ne govorimo, FFS sa budžetom od tri miliona dinara nije više konkurentan. Nikodijević je kao selektor sa 16 filmova koliko ih je nastalo između dva festivala, imao, kako je rekao, mogućnost za ozbiljnu selekciju. Osim Šijanovog i Kusturičinog filma koje sami producenti nisu prijavili na Festival, on je od preostalih filmova odabrao deset vodeći se kriterijumima kvaliteta, raznolikim žanrovskim odrednicama i, što je za ovaj festival posebno važno, činjenicom da su čak četiri filma iz novije produkcije nastala na osnovnu književnog dela ili dramskog teksta.
Scenaristi filma „Klopka“, Melina Pota Koljević i Srđan Koljević, govorili su upravo o tome kako se od romana, u slučaju njihovog filma, dolazi do scenarija. U pitanju je istoimeni roman Nenada Teofilovića koji je pre nekoliko godina bio u užem izboru za Ninovu nagradu. Držeći se osnovne ideje koja svoje uporište ima u „Zločinu i kazni“, o granicama ljudske slobode koje se prekoračuju ubistvom, priča filma pomera se od priče romana – iz vremena Miloševića na nama bliže, tranziciono vreme, žrtva glavnog junaka dobila je porodicu, a on, između ostalog i time, mogućnost iskupljenja i tako neophodne katarze koju su dvoje scenarista želeli u svom filmu. Srđan Koljević najavio je ovom prilikom i svoj novi film „Žena sa slomljenim nosem“, za koji je već dobio sredstva iz fonda Ministarstva kulture i fonda grada Beograda, kao i nemačkog fonda MDM, što čini istu koprodukcionu ekipu kao u „Klopci“, a iza filma će stati i televizija Arte. U pitanju je ljubavna priča koja povezuje tri lika prevazilaženjem prošlosti nemogućim ljubavima u sadašnjosti. To je gradski roud muvi, rekao je Koljević, čije je glavni lik taksista, a dva ženska lika igraće Anica Dobra i Branka Katić, prvi put zajedno na filmu. Prva klapa filma pašće oko Nove godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari