Dramski program Grada teatra Budva sigurno će imati pečat reditelja Tomaža Pandura, iako pozorišna istorija jednog od najpoznatijih letnjih festivala u regionu pamti mnoga značajna ostvarenja – o projektu „Tesla“, koprodukciji italijanskog festivala u Ćividaleu, Ulizes Teatra Radeta Šerbedžije sa Briona i Pandur Teatra iz Ljubljane, koji potpisuje ovaj reditelj, u crnogorskoj javnosti govori se kao o onom najboljem što je publika tokom proteklih dvadeset godina mogla da vidi na budvanskim scenama.

Dramski program Grada teatra Budva sigurno će imati pečat reditelja Tomaža Pandura, iako pozorišna istorija jednog od najpoznatijih letnjih festivala u regionu pamti mnoga značajna ostvarenja – o projektu „Tesla“, koprodukciji italijanskog festivala u Ćividaleu, Ulizes Teatra Radeta Šerbedžije sa Briona i Pandur Teatra iz Ljubljane, koji potpisuje ovaj reditelj, u crnogorskoj javnosti govori se kao o onom najboljem što je publika tokom proteklih dvadeset godina mogla da vidi na budvanskim scenama.

Pet reditelja sveta

Poslednje četiri godine vezani ste za najpoznatije scene u Madridu, i mnogo ste prisutniji u evropskoj pozorišnoj javnosti nego ranije. Da li pristajete na to što vas deo publike, ali i kritike, vidi kao „lovca na snove“?

– Ne da pristajem, nego jesam „lovac na snove“. U Madridu sam dosad režirao Danteov „Inferno“ u Kraljevskom dramskom pozorištu, balet „Alas“ sa najčuvenijim koreografom današnjice, Načom Duatom, i predstavu „Krila“, baziranu na scenariju Vima Vendersa „Nebo nad Berlinom“, što su, takođe, bili veliki projekti. Odmah nakon Budve, u Madridu me je čekao početak rada na četvrtoj predstavi „Barok“, koja se oslanja na još jedan filmski hit, „Opasne veze“. U ovom projektu, pored tri velika španska glumca igra i jedna od omiljenih Almodovarovih glumica, Blanka Portiljo, a premijera je zakazana za 12. septembar. Tu je i poziv iz Pariza za režiju opere koja bi trebalo da bude veliki spektakl, ali mi se čini da sam pravu krunu u dosadašnjem radu dobio nedavno u Moskvi – pozvan sam, među pet reditelja sveta, da režiram Čehova.

Predstava posvećena 150. godišnjici rođenja velikana koji je „pomerio vreme“, prvu premijeru imala je prošlog leta na Brionima, i od tada se sa velikim uspehom igra na svetskim i evropskim scenama i festivalima, a beogradska publika mogla je da je vidi početkom godine u Ateljeu 212. Priča o Tesli Darka Lukića, poznatog hrvatskog dramaturga, teatrologa i publiciste, i samog reditelja, smeštena je u impresivnu, spektakularnu scenografiju grupe dizajnera „Numen“ (Sven Jonke, Kristof Katzler i Nikola Radeljković), a Teslin lik i četiri najvažnije žene u njegovom životu igra osam glumaca koji su budvansku publiku podigli na noge. Pre svih, Livio Badurina, i mlada beogradska glumica Hristina Popović Mijin, koja je u predstavi njegova majka, feminstkinja Ketrin Džons, ćerka njegovog finansijera En Margaret, i sobarica koja sa Teslom deli njegove poslednje trenutke na 33. spratu njujorškog hotela.
– Drago mi je što je moja predstava otvorila Grad teatar, jer imam sentimentalan dug prema Budvi – pored činjenice da sam laureat nagrade „Grad teatar“ za predstavu „100 minuta“, tu sam često gostovao, a osim toga, volim da budem na scenama koje sada nazivamo bivšom domovinom – kaže za Danas Tomaž Pandur, reditelj koji je poslednjih godina najangažovaniji u inostranstvu, i čije je predstave evropska kritika obeležila kao ostvarenja koja pomeraju granice pozorišta i predstavljaju „novi teatar“.
Vaša inscenacija Tesle počinje retrospektivno – njegovom smrću u Njujorku, a onda se vraća na detinjstvo u Smiljanima, i celom svojom pričom insistira na velikom geniju koji je „bio sutra“ – čoveku ispred vlastitog vremena, u nekom drugom vremenu, izvan vremena… Koliko je vreme danas možda i vaša lična fascinacija?
– Od kada je Ajnštajn spojio prostorvreme u jednoznačni termin, ovaj fenomen postao je najznačajnija i najinspirativnija tema za istraživanje u pozorištu, bar za mene. Jer, moje su pozorišne slike, zapravo, skulpture u vremenu. Duboko verujem da je vreme za kazalište o vremenu ili za kazalište vremena, ili, da je došlo vreme da se kazalište bavi vremenom samim. Takav eksperiment je veliki izazov – istraživati kako pozorišna misao putuje u vremenu, o kojem mi, uglavnom, ništa ne znamo. I mada su se sve povesti ljudske misli i filozofije, ali i umetnosti, toliko potrošile na razumevanje biti vremena, ono je do danas ostalo najveća zagonetka. A vreme je toliko važno u kazalištu, jer je to, verovatno, jedino mesto gde uporedo proteče onoliko subjektivnih „vremena“ koliko je gledatelja u gledalištu i izvođača na sceni, koliko je stvaratelja predstave iza scene i onih koji sve njih čekaju ili ne čekaju nakon predstave. Uostalom, nigde toliko kao u kazalištu nismo suočeni s našim neznanjem o vremenu, sa užasavajućom samovoljom vremena i fascinantnom lepotom njegove tajne.
Da li vam je priča o bezvremenom geniju kao što je Tesla, bila i najbolje polazište za nesvakidašnju pozorišnu priču i „hologramsku dramaturgiju“ koju ste pokazali?
– Priča o Tesli je potvrda istraživanja koje polako širim i na druge žanrove, iako, nažalost, o njemu ovde vrlo malo znamo. Izumitelj 20. stoleća i vlasnik energije na našoj planeti, u vlastitoj je, rodnoj zemlji, neuporedivo manje poznat i slavljen nego u Americi. Mi, uglavnom, ne znamo ni reči više o geniju koji je imao jasne vizije daleke budućnosti, zbog čega ogroman deo njegovih izuma savremenici uopće nisu bili u stanju razumeti. A po onome što se danas zna u svetu, u temelju gotovo svega što čini savremenu civilizaciju, ugrađeni su Teslin genij i njegovi izumi – poznati, nepoznati, oni što su potpisani tuđim imenom, i oni što su nakon njegove smrti pod čudnim i nikad razjašnjenim okolnostima nestali u fasciklama sa naznakom „najveće vojne i državne tajne“. Teslin genij otključao je 20. stoljeće i otvorio put 21, i to prema zadacima ljudskog uma. Jedan od takvih zadataka je i odgonetka čudesne tajne vremena. Tesla je i dalje pred nama, u svojoj budućnosti i svojoj prošlosti, i poput nekog luka svetlosti i energije, nudi nam prošlost kroz budućnost.
Jedan od producenata ove predstave je i vaš Pandur Teatar iz Ljubljane, čiji ste direktor, i koji funkcioniše kao međunarodna pozorišna organizacija. Šta to, zapravo, znači?

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari