Selekciona komisija 13. međunarodnog TV festivala u Baru imala je zadatak da pregleda rekordan broj programa i emisija, pristiglih iz čak trideset jedne države i sa četiri kontinenta.

Selektori – Goran Todorović (BiH), Janko Baljak (Srbija) i Zoran Koprivica (Crna Gora), sa skepsom su pristupili poslu ne verujući da će uopšte uspeti da pogledaju svih 170 programa za pet dana, a kamoli da ih objektivno procene i svrstaju u šestodnevni festivalski program. Srećom, ove godine nisu bili pritisnuti vremenskim tesnacom, jer se ranije dešavalo da autori do pred sam početak festivala ne znaju da li su u konkurenciji za jednu od nagrada, ali su platili danak drugog nedostatka, a to je pregledanje svih žanrova i kategorija, bez podele na specijalce posebno zadužene za igrani, odnosno dokumentarni i ekološki program. Zato je žiri festivala u boljoj poziciji, jer se kategorije emituju po danima, a odluke se o nagradama donose odmah nakon prikazivanja i objavljuju na konferenciji za novinare.

Barski festival od početka neguje i posebnu pažnju pridaje programima iz oblasti ekologije. Selektori su odlučili da se osamnaest emisija i TV filmova takmiče za jednu od nagrada. Tako su prvog dana festivala dominirali ekološki TV filmovi iz Nemačke, čak četiri producenta Jerna Revera (Polarni medvedi, Kod grbavih kitova, Divlja Turska i Megavodopadi Iguačia). Zapaženi su još „Vijetnam poslednja bitka“ Luciana Kapretija (RAI Italija), „Svetla strana“ Hoseina Safija (Iran) i „Živeti sa sramotom“ Huakinga Jina (Kina). Autori iz bivših yu-regiona zastupljeni su programima koji obrađuju ekološke teme tipične za zemlje u tranziciji: „Održivi razvoj jednog toka“ Vladimira Perovića (Srbija) prati jedan rečni tok od izvora do ušća, „Slatka Ljuta“ Dina Kasala (BiH) o paradoksu jedne druge reke, „Eko zona“ Mladena Iličkovića (Hrvatska) ili proširivanje zaštićenih prirodnih staništa, slede ekološke (teme) ali sa drugim subjektivnim predznakom – „Više od toga“ Nisveta Hrustića (BiH) o neobičnoj vezi dece iz dve različite sredine, urbane i ruralne i „Terapija“ Siniše Jalića (BiH) o ženi koja od otpadnog materijala pravi umetnička dela i na taj način rešava svoje životne probleme.

Internacionalni žiri (Bibo Liang – dokumentarusta iz Kine, Aleksandar Bećanović – filmski kritičar iz Crne Gore, Božidar Manov – filmski kritičar iz Bugarske, Martin Novosad – dokumentarista iz Češke i Patrisija Ubino – producentkinja iz Francuske), odlučio je da iz oblasti ekologije nagradi tri filma. Nagrada za režiju pripala je Huaking Jinu čiji film „Živeti sa sramotom“ na izvanredan način prikazuje kako ekološki problemi imaju jak uticaj na život siromašnih ljudi u Kini. Maslina za najbolju fotografiju pripala je trojici snimatelja – J. Haftu, K. Cizenhenu i R. Štainmenu za film „Slatkovodni rak u tegli od džema“ u produkciji Uda A. Cimermana (Nemačka). Najbolja scenaristkinja iz oblasti ekologije je Nataša Novović, u njenom filmu „Olovo – cinkana riba“ (režija Saša Terzić, RTCG) može se osetiti istinska razmera katastrofe ribnog staništa na jalovištu u Mojkovcu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari