Prestonica Srbije važila je za jedan od muzičkih gradova Evrope, a takvu etiketu Beograd je zaslužio između ostalog i brojnim muzičkim festivalima, popularne, ali pre svega klasične i umetničke muzike. Danas je tih muzičkih svetkovina značajno manje, a samim tim, talentovani stvaraoci i izvođači koji su okosnica ove umetnosti prepušteni su sami sebi u finansijski bezizglednim situacijama. Odavno je jasno da se ništa samo od sebe, volšebno neće dogoditi. Jovanka Višekruna Janković, pijanistkinja i direktorka ArtLinka, govori za Danas o neophodnosti da se probudi svest o društvenoj odgovornosti prema kulturi…

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

* Artlink je za vreme koje postoji omogućio brojnim mladim talentima da se usavršavaju na majstorskim radionicama, ali i da pohađaju prestižne muzičke škole, kao i da svoje umeće okušaju sa nekim od najvećih muzičkih imena na prestižnim muzičkim festivalima. Šta je potrebno da bi u Srbiji zaživela i opstala jedna tako plemenita inicijativa?

– Ključ svakog uspeha je veliki rad, posvećenost, upornost i ljubav. Sa tih nekoliko reči mogu opisati moje bavljenje muzikom od najranijih dana kada samo počinjala da sviram, preko školovanja, studentskih dana, usavršavanja, brojnih nastupa i bavljenja pedagogijom na Fakultetu muzičke umetnosti, pa do osnivanja ArtLink-a i decenijskog rada na nebrojenim umetničkim projektima. Ono što ArtLink čini prepoznatljivim jeste fokus na mlade talente i mlade umetnike, za koje smo osmislili Muzički ciklus – kroz partnerstvo ArtLink – Societe Generale, kao i ArtLink Festival mladih talenata, koji je dobio i evropsku etiketu za kvalitet.

* Artlink je odnedavno partner Evropske asocijacije Festivala na projektu „Evropa za festivale, festivali za Evropu“ , a naša zemlja je deo tog projekta kao jedina u regionu. Šta to znači za domaće festivale, koliko njih se pridružilo i kada će moći da se vide prvi rezultati? Šta se od tih festivala očekuje?

– Zahvaljujući tome što je ArtLink partner u projektu „Evropa za festivale, festivali za Evropu“, festivali iz Srbije su dobili mogućnost da se prijave za evropsku etiketu kvaliteta i da postanu deo velike evropske mreže festivala. To će našim festivalima dati značajno povećanu vidljivost na evropskom planu, kao i nove mogućnosti za umrežavanje i saradnju, što mislim da je ključno za opstanak umetničkih festivala. Do sada se pridružilo dvadesetak izuzetnih festivala, koji su uspeli da dobiju prestižnu etiketu. Prvi konkretan rezultat biće objavljivanje „ličnih karata“ ovih festivala u katalogu… ArtLink će uz podršku delegacije EU u Srbiji, organizovati i prezentaciju ovog projekta, kao i predstavljanje Festivala iz Srbije koji su dobili ovu etiketu.

* Beograd je bio poznat po brojnim festivalima umetničke muzike. Danas su ti festivali ili dobili neke nove formate ili potpuno ugašeni, a neki muzički stvaraoci čak kažu da u prestonici vlada muk. Kako Vi na to gledate? U kojoj meri politika ima uticaja na ovakvu situaciju?

– Kultura je ovde često shvaćena kao elitistička i kao nešto što je rezervisano za određeni društveni stalež. Tome često doprinose i razne marketinške kampanje koje, da bi predstavile kvalitet programa, često pospešuju upravo ovakvo, naopako, shvatanje. Kada je društvo siromašno i kada je u velikoj krizi, kultura postaje potreba i imperativ za izlazak iz te krize koja je kod nas poprimila ogromne razmere. To nije samo ekonomska kriza, nego kriza duha, morala, kriza vrednosti. Vrlo me obraduje svaki put, kada pročitam mudre reči naših kulturnih poslenika i umetnika, jer smatram da su one u današnje vreme lekovite. Svakako da je neophodno angažovanje onih koji imaju poluge vlasti na tome da se počne sa širenjem kulture na „štetu“ nekulture koja je zavladala na svim nivoima.

* Kakvog upliva može da ima biznis u ovoj sferi i kakva je, prema Vašem iskustvu, svest o društvenoj odgovornosti privatnog sektora prema kulturi? Kakav model finansiranja bi mogao biti spasonosan?

– Kultura je uvek nužno povezana sa donatorstvom, mecenarstvom, sponzorstvom, kako se to danas lepo kaže – društvenom odgovornošću. Smatram da je za opstanak kulturnih projekata ključno angažovanje velikih kompanija u pružanju podrške kulturnim aktivnostima i to posebno onim koje podrazumevaju ulaganje u mlade i njihovu edukaciju i usavršavanje. U tom smislu, volela bih da istaknem izuzetnu saradnju sa Muzičkim mecenatom SG banke koji je prepoznao važnost i značaj ulaganja u mlade talentovane umetnike i pružanju podrške njihovim aktivnostima. Svakom talentovanom umetniku je podrška najpotrebnija dok gradi svoju karijeru, kasnije, kada dostignu veliku slavu, ta podrška je mnogo manje važna.

Mlade zvezde u usponu

ArtLink u junu obeležava Svetski dan muzike koncertom na otvorenom, ovoga puta na Kalemegdanu u Muzičkom paviljonu, a dan ranije u galeriji Kolarčeve zadužbine od 11 časova biše organizovane otvorene muzičke radionice i nastupi mladih talenata iz muzičkog ciklusa ArtLink – Societe Generale za mlade talente. Od 25. septembra do 8. oktobra ArtLink Festival mladih talenata dovešće u Beograd mlade zvezde u usponu iz nekoliko evropskih zemalja i regiona, od kojih će neki nastupiti i sa Simfonijskim orkestrom RTS-a. ArtLink Festival ove godine priprema i gostovanje renomiranih umetnika i ansambala koji do sada nisu imali prilike da se predstave publici u Srbiji. Ovi renomirani umetnici će raditi sa mladim muzičkim talentima iz regiona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari