„Atelje 212 je postojao i pre sadašnjeg upravnika. Nikada nismo bili manje cenjeni. Nikada nismo osećali ovakav prezir, ignorisanje i nipodaštavanje od strane uprave. Nikada nismo bili prinuđeni da pišemo pisma osnivaču. Od kad je upravnik Kokan Mladenović, ovo je već treći put! Zašto tražimo smenu upravnika Ateljea 212 Kokana Mladenovića?“

Ovako počinje pismo glumačkog ansambla Ateljea 212, njih 25-oro, koje su uputili, kako su i rekli, osnivaču a bez želje da ono „procuri“ u javnost, što se ipak dogodilo. Usledila je serija napisa po novinama zbog ovog pisma, pa zatim i drugo pismo, protiv smene, koje je potpisalo 48 zaposlenih pre svega u administraciji i tehničkim službama pozorišta, a prekjuče se tim povodom na konferenciji za novinare oglasio i sam Kokan Mladenović, što je preneto u jučerašnjem broju Danasa. Glumci su juče organizovali svoju konferenciju za novinare, da, kako je rekla Gorica Popović, inače i član Upravnog odbora Ateljea, razjasne zbog čega je do zahteva za smenu došlo, kao i da odgovore na Mladenovićeve „optužbe“ iz njegovog prekjučerašnjeg izlaganja.

Ona je potom pročitala pismo koje se sastoji iz 12 stavki u kojima se obrazlaže zahtev za smenu Mladenovića, a među njima su i to da je Mladenović upozorio glumce da moraju učestvovati u svemu što im bude ponuđeno, inače će uslediti kazne i otkazi, da je ignorisao glumce Ateljea dovodeći glumce sa strane i ne uvažavajući mogućnosti sopstvenog ansambla, pa su u poslednjoj sezoni rađene dve predstave bez ijednog zaposlenog glumca, a u četiri premijere na Velikoj sceni igra samo pet glumaca iz ansambla. To su, podvlače glumci, oni neplanirani troškovi, dodajući da je optuživati njih za tako nešto, zbog navodnog odbijanja uloga, zamena teza. Anita Mančić to je ilustrovala primerom Anice Dobre, koja je, poznata pre svega kao filmska glumica, upravo zbog obaveza snimanja, morala da odsustvuje sa četiri predstave „Glembajevih“ a uprava je htela da umesto nje angažuje glumicu iz inostranstva, dok se sama Anita Mančić nije ponudila da zameni Dobru.

Glumci ističu da je Mladenović zabranjivao pojedinim rediteljima da se sa njima konsultuju oko podele uloga, a mešao se i u rad nekih reditelja, tražeći da se odreknu svojih rešenja i potpišu anekse ugovora kojima njemu dozvoljavaju da dovrši predstavu. Zatim da je sa protokola za premijere skinuo ugledne pozorišne kritičare, ignorišući preporuku UO da to ne radi, pa zatim da je rekao da će predstavu „Kosa“ režirati bez honorara, a onda, bez odluke UO, dodelio sebi tantijeme i, kada su to odbili da urade aktuelni predsednik UO, kao i Gorica Popović kao zamenik, ugovor potpisao sam sa sobom. Ova predstava, podsećaju glumci, igrala se trećinu mesečnog repertoara, pa te tantijeme nikako nisu zanemarljive.

I glumci ističu da su ih za tri godine napustila dva predsednika UO, ali se pitaju nije li uzrok tome nemogućnost saradnje sa samim Mladenovićem, a ne njihova tobožnja krivica za stanje u Ateljeu. Ansambl dalje spočitava i, po njihovim rečima, neukusan marketing, dodajući da nije u redu da za ustanovu kulture jedan od sponzora bude kladionica. Takođe Mladenovićev ispad nedavno na Pozorju, koje je, nezadovoljan odlukama žirija, nazvao sramotom koju treba ukinuti uz pretnju da Atelje tamo više neće učestvovati, glumci smatraju nedopustivim izjednačavanjem lika i dela upravnika sa Ateljeom 212.

Najzad, ansambl, kao neuspeh Mladenovićevog upravnikovanja navodi i dug od 18 miliona dinara koji je ustanovila budžetska inspekcija i koji stiže na naplatu, plus dug za struju od osam miliona dinara.

Možda najbolnija tačka za njih je ta da je Mladenovićevo upravljanje podelilo kolektiv (oni navode da je izvan potpisivanja bilo koga od dva pisma ostalo 23 ljudi).

Tekst pod nazivom „Druga strana medalje“ pročitala je potom Isidora Minić.

„Želimo da istaknemo da nismo tražili od tehnike i administracije da se izjašnjava. Zato da ne bismo ljude dovodili u situaciju u kojoj bi se mogli osećati ucenjeno i zastrašeno i zato što smatramo da je to problem kojim treba i mora da se bavi umetnički ansambl kao glavni nosilac posla“, kaže se na početku ovog teksta, a na konferenciji se moglo čuti da je druga strana od nekih ljudi iz pomenutog sektora tražila da potpišu pismo protiv Mladenovićeve smene. Glumci dalje u ovom tekstu podsećaju UO da ima u vidu njihovu odluku da sa upravnikom neće sarađivati na novim projektima i da mu ne odobravaju sklapanje ugovora dok se odlučuje o njegovoj smeni. Oni ogorčeno dodaju i da je kasno za pomirenje, a da će o tome šta će činiti ukoliko Mladenović ne bude smenjen, javnost obavestiti po toj odluci. U međuvremenu, čini se, spremni su na sve.

– Uslediće veliki lom – najavila je Gorica Popović – naše otpuštanje ili raspuštanje Ateljea.

Najzad, na pitanje postavljeno prethodno i Mladenoviću, ima li neke, pre svega političke pozadine i motivacije u ovim zbivanjima, Gordan Kičić je žustro odgovorio da političke pozadine nema, jer je nemoguće da njih 25 misli isto i simpatizeri su iste stranke. Takođe, glumci su bili složni i u stavu da ništa od toga nema veza sa premijerom predstave „Zoran Đinđić“, jer su svoje pismo uputili pre nje, a o samoj predstavi imaju drugačija mišljenja, neki u njoj i igraju, a neki je nisu ni gledali.

Glumci su još izneli da su stavljani i pred svršen čin da određene uloge prihvataju a da nisu imali dramski predložak za njih, pa je tako u nekoj prilici pred UO stizala i zbirka pripovedaka ili roman, a na sledećem sastanku nešto drugo, što je stvaralo konfuziju šta se zapravo radi. Dara Džokić posebno je zamerila Mladenoviću, kome je, kako je istakla, dala poverenje, što nije zaštitio glumce od medijskog linča koji je usledio nakon njihovog pisma. Takođe, i Mladenoviću je spočitnut dodatni rad u drugim pozorišnim kućama, kao i činjenica da je, kada je došao na mesto upravnika Ateljea, sa repertoara ove kuće skinuo predstave nekih od najznačajnijih reditelja – Mijača, Savina, Alise Stojanović.

Smenu traži većina glumačkog ansambla

Zahtev za smenu Kokana Mladenovića potpisalo je 25 glumaca, četvoro je bilo uzdržano, a četvoro protiv. Među potpisnicima su: Gorica Popović, Dara Džokić, Branimir Brstina, Tihomir Stanić, Branislav Zeremski, Milan Caca Mihajlović, Anica Dobra, Branka Šelić, Nenad Ćirić, Anita Mančić, Erol Kadić, Bojan Žirović, Dubravka Mijatović, Nenad Jezdić, Milica Mihailović, Nebojša Ilić, Dragana Đukić, Isidora Minić, Radmila Tomović, Vlada Mihajlović, Aleksandra Janković, Katarina Žutić, Gordan Kičić, Sofija Juričan, Marinko Madžgalj. Upravni odbor podržao je ovaj zahtev većinom glasova – tri za, jednim uzdržanim i jednim protiv.

Fudbalski tim pretvoren u tim za karling

Glumci su najviše bili složni oko toga da je preterivanje navođenje njihovog odbijanja 28 uloga, nasuprot 250 potpisanih autorskih ugovora, te da su oni igrali neuporedivo više nego što nisu. Ipak, Nenad Jezdić problem sa ulogama objasnio je metaforično rekavši da su oni dobar fudbalski tim, ali da je došao trener koji je rešio da oni treba da igraju vaterpolo ili karling.

Vraćanje uloga deo je glumačkog posla

– Ne želimo da palimo vatru, već da ugasimo požar koji tinja – istakao je Brstina, podsetivši da je, kada je pre 30 godina u vreme Mire Trailović on došao u Atelje, postojala mnogo bolje saradnja. Iako su se i onda vraćale uloge, što je, složio se ansambl, normalan, sastavni deo glumačkog posla, čak pet umetničkih rukovodilaca – dramaturzi Mihiz, Ćirilov, Borka Pavićević, reditelji Zoran Ratković i Muci Draškić, brinulo se da te situacije prođu mnogo bezbolnije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari