Predmeti koji govore i dva superheroja, žena-drvo i čovek-ptica 1Foto: Bitef teatar

Uzbudljivu ovogodišnju sezonu Bitef teatar završava 15. aprila, premijerom projekta „Mogućnost zabavljanja kod ptica“, po originalnom tekstu višestruko nagrađivane dramatičarke Tijane Grumić, u režiji mladog reditelja Nikole Isakovića.

Ova produkcija, kao i prethodno izdanje Bitef festivala, na tematskom planu istražuje fenomene posthumanizma i transhumanizma u kontekstu vizije sveta koji bi u budućnosti mogao da postane manje antropocentričan, zahvaljujući i ekološkim katastrofama koje smo sami izazvali.

Na estetskom planu, „Mogućnost zabavljanja kod ptica“ bavi se različitim formama dehumanizacije izvođača na scena, i prema rečima reditelja, upravo nas podseća na to da svet ne treba da bude antropocentričan.

Kako navodi Isaković, forma ovog projekta je pozorište predmeta, jedna podvrsta lutkarstva – glavni protagonisti nisu ljudi, već predmeti koje su ljudi za sobom ostavili.
– LJudi su samo deo prirode koja takođe ima svoje pravo da raste, cveta, leti, peva, trči, kljuca, pa i da se zabavlja. Zbog toga smo kao formu predstave odabrali – pozorište predmeta.

Ono nas podseća da ni umetnost ne treba uvek da bude antropocentrična. Čovek za sobom ostavlja razne stvari – lične predmete i umotvorine, stvorene radi njegovog preživljavanja ili zabavljanja – navodi reditelj, dodajući da ti predmeti takođe imaju svoj život i svoje iskustvo.

– Oni prisustvuju mnogim važnim događajima i istorijskim trenucima koji ponekad na njih ostavljaju i direktne posledice. Napretkom tehnologije, sve više običnih kućnih predmeta dobija i razne nove funkcije, pa tako oni sada često mogu, primera radi, i da pevaju, pričaju viceve, pišu drame, pa zašto onda ne bi mogli i da igraju u pozorištu? S druge strane, mi ih sve lakše odbacujemo i zbog sitnih grešaka odmah menjamo za nove verzije. Ova forma pozorišta je i vrlo ekološka, jer je osnovna ideja da se kao lutke i za scenografiju većinski koriste već postojeći predmeti i materijali koji su imali svoj život, istoriju i neka druga iskustva; koji su bili deo drugih predstava i događaja – kaže Isaković, ističući da su radi dugoročnosti, ali i bezbednosti publike i pozorišta, pojedina tehnološka rešenja predstave ipak morala biti napravljena sa novim materijalima.

– Ali, zbog toga je pripremljena i saradnja kojom smo se obavezali da će jednoga dana sav naš materijal biti upotrebljivan i u svrhe drugih, narednih predstava ili poslat na reciklažu. Na taj način se trudimo da i sama produkcija bude u potpunosti ekološka, a ne samo tema. Nema posmatrače našeg postojanja, ali onog dana kada predmeti konačno progovore, oni će oživeti ovaj tekst o dva superheroja: ženi-drvetu i čoveku-ptici – ističe reditelj.

Pored Isakovića i Tijane Grumić, u autorskoj ekipi ove predstave su i Jovana Matić i Ema Pavlović (dizajn scene i lutaka-objekata), Stevan Golubović (elektromehanika), kao i izvođači-lutkari – Mladen Milojković, Danilo Brakočević i Ana Milosavljević.

Sav materijal za fabriku E-reciklaža u Nišu

Da se „Mogućnost zabavljanja kod ptica“ ne bavi važnim ekološkim pitanjima samo tematski potvrđuje i to što će se konferencija za novinare kojom će se šire predstaviti ovaj projekat održati u fabrici E-reciklaža u Nišu, u sredu, 13. aprila. U toj fabrici će posle premijere završiti scenografija, svi predmeti i rekvizita iz ove predstave, a novinari iz Beograda imaće priliku da se upoznaju sa niškom E-reciklažom, jedinstvenom kompanijom za reciklažu elektronskog i električnog otpada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari