Produžena izložba "Jožef" u dvorcu Eđšeg u Novom Sadu 1

Izuzetna postavka izložbe „JOŽEF“ u produkciji Manual muzej zaboravljenih umetnosti i privatnog kolekcionara Jovana Mandića, produžena je zbog izuzetnog interesovanja publike do kraja ove sedmice.

Izložbu koja na fascinantan način prikazuje malo poznat, ali izuzetno vredan fotografski rad istaknutog vrbaškog slikara, fotografa, vajara, grafičara i primenjenog umetnika, Jožefa Pehana (1875-1922), a povodom 95 godina od njegove smrti, publika može da vidi još u sredu i četvrtak od 9 do 21 sat.

Otvaranje izložbe je posetilo više od 250 ljudi, a svakodnevno izložbu posećuje na desetine poklonika umetnosti iz Beograda, Pančeva, Vršca i drugih gradova, kao i Novosađana, što i jeste razlog da se trajanje izložbe produži do petka, 10. novembra.

Već više decenija postoji izražena potreba revalorizacije, ponovnog vrednovanja i novog sagledavanja umetničkih vrednosti ovog sjajnog slikara i fotografa koji je stvarao s kraja 19. i početkom 20. veka. Svakako, na izložbi je uočljiv pionirski poduhvat umetničkih foto-istraživanja i traganja Jožefa Pehana: na prve vojvođanske akt-fotografije, koje je snimio još pre Prvog svetskog rata; na foto-metamorfoze s kraja 19. i početkom 20. veka, po čemu je on dostigao evropske domete u tadašnjoj fotografskoj umetnosti Vojvodine, ali i na umetničke iskorake u domenu njegovih ratnih, dokumentarnih fotografija, kao i na njegovu produkciju slikarskih „predstudija”. Sve su to bila traganja za novim umetničkim izražajnim mogućnostima u domenu fotografije, po čemu je on, u tom periodu, bio jedinstven u Vojvodini. Tek, više od veka nakon njegovih pionirskih foto-radova, fotografi su počeli ozbiljnije da eksperimentišu po uzoru na njega.

A da je svakako bio umetnik od formata, procenjujemo i na osnovu njegove umetničke ars poetike: „Sve što sam do sada činio i budem činio ubuduće, ne radim zbog para i zbog izdržavanja, već jedino zbog umetnosti, iako me moja materijalna situacija prisiljava da od toga živim, pre ću umreti od gladi, nego da i za korak skrenem s onog puta, koji je za mene sveti, i da umetnost podredim volji i želji jedne nerazumne publike.” 

Kako bismo dobili sveobuhvatniji prikaz dela i rada ovog umetnika i kako bismo približili epohu u kojoj je umetnik stvarao, potrudio se Manual muzej zaboravljenih umetnosti – M.F.A.M. sa artefaktima iz svoje bogate kolekcije fotoaparata, studijskih kamera, foto opreme… iz perioda s početka 20. veka. Upravo ovom muzeju je vokacija ovaj period koji je i najharizmatičniji period ljudske istorije sa razvojem umetnosti, tehnike, tehnologije. M.F.A.M. u svojoj kolekciji raspolaže sa 150.000 artefakata od kojih je veći deo iz epohe između dva Velika svetska rata. Pored ovih nazora, M.F.A.M. je sa svojim kreativnim timom MAD – Manual Art Department osmislio, dizajnirao i grafički opremio izložbu.

Izložbu priređuju Gradska uprava za kulturu Grada Novog Sada, privatni kolekcionar Jovan Mandić i M.F.A.M. Manual muzej zaboravljenih umetnosti.

Prvi foto-performansi u Vojvodini

Pehan je, na početku karijere, uz podršku Ferenca Ajzenhuta i stipendijom građana Bačke Palanke slikarstvo učio najpre u Minhenu, gde je slikao u žanru minhenskog realizma, a potom se uputio u Budimpeštu, jedno vreme radio i u Beču, redovno posećivao umetničku koloniju u Nađbanji, bio đak minhenske privatne slikarske škole Šimona Hološija, te je umetnička iskustva sticao i boraveći u Parizu. U domenu slikarstva, karakterisalo ga je neprestano eksperimentisanje i traženje sopstvenog likovnog izraza u raznim žanrovima, što nepobitno potvrđuje njegova slikarska zaostavština. Bio je svestran umetnik, nemirnog duha i nepresušne umetničke snage i istrajnosti, čiji je umetnički uspon naglo prekinut njegovom, relativno ranom smrću. Mađarska istorija umetnosti ga beleži i po tome, da je, s početka 20. veka bio jedan od osnivača „Doma umetnika”, član najužeg kruga peštanskih modernista, a sa aspekta regije, njegova izložba 1913. godine1, smatra se prvom modernom i, dakako, provokativnom slikarskom izložbom u Vojvodini.

Bio je, zasigurno, prvi u Vojvodini, koji je, kao fotograf počeo da eksperimentiše sa vizuelnim „metamorfozama”, snimajući sebe u raznim „izdanjima”, praveći na taj način prve foto-performanse u Vojvodini. 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari