Bitef teatar proslavio je ovog vikenda punoletstvo, odnosno tačno 18 godina od kada je Beogradski teatarski festival (Bitef) osnovao svoje pozorište u staroj rekonstruisanoj Evangelističkoj crkvi, pored Bajlonijeve pijace. Proslava je, u skladu sa duhom teatra počela neuobičajeno, dizanjem Brkova punoletstva na zid zgrade.

Bitef teatar proslavio je ovog vikenda punoletstvo, odnosno tačno 18 godina od kada je Beogradski teatarski festival (Bitef) osnovao svoje pozorište u staroj rekonstruisanoj Evangelističkoj crkvi, pored Bajlonijeve pijace. Proslava je, u skladu sa duhom teatra počela neuobičajeno, dizanjem Brkova punoletstva na zid zgrade. Iako je najavljeno da će deo proslave biti upriličen i na Skveru Mire Trailović, gde će umetnici zahvaljujući kojima je tokom prethodnih 18 godina ovo avangadno pozorište ostalo simbol alternativne umetnosti, po ugledu na njihove holivudske kolege potpisivati svoje zvezdice, kiša je poremetila planove slavljenika.

Pozorište sa duhom Mire Trailović

Bitef teatar treba, pre svega, da zanima mlade ljude, kaže glumica Jelisaveta-Seka Sablić objašnjavajući da je to razlog što poslednjih godina manje prati njegov rad. „Za Bitef me, ipak, vežu divne uspomene i iskustva, počev od ‘Master Klasa Marije Kalas’ pre deset godina, predstave koja je ovde imala svoj lep vek, do poslednje, ‘Posete stare dame’ Fridriha Direnmanta, koja će mi verovatno ostati jedna od najomiljenijih“, seća se Seka Sablić, dodajući da će prostor Bitef teatra uvek odisati duhom Mire Trailović, žene bez koje Bitef nikada ne bi bio ono što jeste.

Skloni improvizaciji, međutim, više od 50 domaćih zvezda Bitef teatra je svoje potpise ostavilo na izložbi koja je priređena iz, kako su nam rekli, svega što se moglo naći, a što na adekvatan način svedoči o velikim trenucima pozorišta.
Upravnik Bitef teatra Nikita Milivojević rekao je juče da je to pozorište uvek bilo mesto gde se moglo istraživati, rizikovati, razvijati hrabrost onih koji imaju iole kreativnog duha. „Za Bitef je najvažnije da sačuva ideju na kojoj je ponikao i ostane ono što je dosad bio, a to je mesto gde su umetnici hrabriji nego u drugim pozorištima“, rekao je za Danas Milivojević.
Činjenicu da je Bitef teatar postao punoletno pozorište Milivojević doživljava u smislu odgovornosti „da sami preuzmemo sudbinu u svoje ruke“. „Prve korake učinili smo već početkom sezone, kada smo uveli takozvani ‘blok sistem’, što praktično znači da ćemo ubuduće sve predstave izvoditi u blokovima od po dve nedelje. To se pokazalo kao isplativije u tehničkom i organizacionom pogledu, a i publika je ovaj model prepoznala kao dobar, pa je pozorište ponovo puno i živo“, kaže upravnik Bitef teatra.
Iako je Bitef postalo punoletno pozorište i okačilo „brkove punoletstva“, ono „nikada ne sme stvarno sazreti jer će tako postati neprobojno etablirano pozorište“, smatra glumac Branislav Lečić. „Bitef, naravno, treba da se menja, ali u smislu da nastavlja da prepoznaje nove tendencije, da ostane otvoreno za njih i da ih hrabri“, tvrdi Lečić, poredeći ulogu koje ovo pozorište ima na kulturnoj sceni sa ulogom opozicije u politici.
Proslavu je radno obeležilo i pretpremijerno izvođenje predstave „Prevara“ Harolda Pintera u režiji Žanka Tomića. Predstava u kojoj igraju Neda Arnerić, Janoš Tot i Aleksandar Alač, biće na repertoaru svakog dana u 20 sati do 11. marta. Baziran na zapletu banalnog ljubavnog trougla, komad se zapravo bavi varljivošću i nepostojanošću sećanja i čovekom kao bićem sadašnjosti, okrenutom ka zadovoljavanju primarnih potreba, dajući tako viđenje Pinterove drame kao farse o ljudima. B.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari