Kolektiv B.R.O. : Rejv scena je postala šablon, a mi želimo da ga razbijemo 1Foto: @oscvisual

– Dok smo ga sa nastupa u Dragstoru pratili na taksi, DJ Lee Gamble nam je kazao da je svaki put kada bi pustio nešto čudno i neočekivano, beogradska publika bolje reagovala, nego na neke klasične trake. To su i naša iskustva, a problem je u tome što je rejv scena postala malo monotona, i počela je da se oslanja samo na već proverene stvari. Mi se trudimo da taj šablon razbijemo.

Zbog toga je nastala grupa B.R.O., koju smo LON (Luka Cirić) i ja oformili sa dva prijatelja, nakon čega nam se u organizaciji pridruzio duo Essex Dogz. Poenta nam je da stvaramo zajednicu, a ne hijerarhiju – to za Danas kaže Mihailo Vasiljević, DJ AM Hi, član kolektiva Beogradski Rejv Odred – B.R.O.

B.R.O. će se večeras, posle koncerta benda Vizelj u klubu Dragstore, pobrinuti da se žurka nastavi do ranih jutarnjih časova, a AM Hi nastupa odmah posle benda.

– Bez obzira što smo različiti žanrovski, emitujemo istu energiju. Tu smo da pokažemo koliko lako scene mogu da sarađuju i da zajedno prave nešto nesvakidašnje. Želja nam je da pokrenemo ljude jer je svima cilj da ovaj event bude nezaboravan. Veliki je zadatak u pitanju. Moj nastup je prvi posle Vizelja i želim da napravim nesto zanimljivo, i pokrenem ljude – kaže AM Hi najavljujući subotnji nastup.

On primećuje da publika Vizelja nije imala prilike da uvidi koliko su trojac iz kolektiva B.R.O. ludi izvođači, ali i dodaje da će verovatno neko od njihove publike doći da pogleda koncert Vizelja.

– Do sada smo imali evente sa reperima i sa pop pevačicom. Želimo da pokažemo da svuda možemo da se snađemo – kaže Vasiljević.

Uz izlazak iz šablona i spajanje žanrova, kolektiv B.R.O. radi i na povezivanju izvođača sa elektronske scene, domaće ali i širom regiona. S tim ciljem odred drži Facebook grupu koja prati nekomercijalnu elektronsku muziku i izvođače koji se ne drže samo klasicnih rejv klišea. Prosto, ljudi koji su tu zbog muzike. Publika kojoj nije potrebno 50 promoterki, 70 bilborda, i da dobiju upaljac na poklon da bi došli na svog omiljenog izvodjaca. Ta grupa se vremenom proširila.

– Ne gledamo nastupe kao posao, jer bi tako cela priča izgubila suštinu. Pronalazimo neafirmisane izvođače koji su talentovani, a nemaju načina da dođu do kluba, jer je i meni trebalo tri godine da dođem do prve klupske svirke. Shvatio sam da su dosta ljudi bili, ili i dalje jesu, u toj situaciji. Grupa sada ima svoj život, a mi smo vremenom shvatili da nije dovoljno da samo delimo svoje setove i rad, već da je bitno da se piše track lista, da znamo koji su producenti napravili trake, pošto želimo da ih podrzimo- obajšnjava on. Ali i pored toga, stvorila se potreba za spajanjem sa ljudima u toj grupi, što ih je navelo da krenu da planiraju svoje prvo klupsko vece.

Ono što nisu očekivali je da će se vremenom u grupu učlaniti i producenti iz celog sveta koje vole, da će slati trake, promo materijal i muziku, pre i nego što je izbace u javnost.

– Na osnivanje kolektiva B.R.O. dosta nas je inspirisala ekipa SUTRA, jer su oni prvi ovde napravili klupsko veče koje se ne drži samo Zapadne scene, muzike koja je „četri puta četri tehno“, ili nešto što je zanimljivo na Instagramu petnaest sekundi. Njihov pristup je bio drugačiji, jer ne dovode samo imena koja za početak nisu iz velikih gradova, jer se Pariz, Berlin, London predstavlja kao centar sveta, iako na primer, širom Afrike postoje ogromne stvari (festivali, ekipe, radio stanice) za koje ovde ljudi nemaju priliku da čuju svaki dan. To je muzika koja je nama zvučala potpuno novo, koja se ne drži šablona, nije toliko repetativna, a ukoliko jeste, obično vodi ka nečemu. Producenti koji prave derivate derivata žanrova – objašnjava AM Hi.

On kao primer navodi hrvatskog producenta pod imenom N/OBE i dodaje: „da nije bilo ove grupe, i organizacije Sutra koji su ga dovely, ne bi smo znali da postoji momak iz Zagreba koji sedi i razvija teorije i pristupa elektronskoj muzici kompozitorski“.

– Lik je dve i po godine proučavao antifašističke spomenik Jugoslavije sa celom pričom iza toga o nepravilnim ritmovima sa teritorije Balkana. U Dragstoru je imao premijeru i napravio je lom. Bili smo oduševljeni – ističe Mihailo o radu hrvatskog producenta.

Prema njegovim rečima, to sve ukazuje da postoji jedna drugačija elektronska scena koja se razvija i crpi inspiraciju iz različitih izvora. Takođe dodaje da i širom Zapada postoje neverovatni talenti, ali da oni teže dođu do izrazaja, jer su se našli na sceni koja je svoj zvuk već komercijalizovala.

– Afrička scena je fantastična, takođe juznoamericka, scena Zapadne i Jugozapadne Azije. Ovde svi ljudi koji su nama velika imena moraju da imaju i posao pored didžejinga. Video sam da u Beogradu postoji ekipa koja se podržava i podržava takvu muziku, pa sam se spakovao i došao. Tek sam onda shvatio koliko ima ljudi koji prave kvalitetnu muziku, ali nemaju gde da je vrte jer nemaju načina da se reklamiraju zato što im veliki festivali ne daju adekvatnu šansu da se probiju, jer su u fazonu „ko će to da ti sluša“. Svi žele nešto provereno, komercijalno – objašnjava Mihailo.

On ističe i to da mnogi producenti zato imaju i klupske i eksperimentalne trake.

– Mnogi eksperimentalni DJ-evi i producenti, kada nastupaju po većim evropskim festivalima, trude se da pojednostave, i komercijalizuju. Mi im objasnimo da trebaju da puštaju sve ono što vole, iako misle da će to oterati publiku kući jer je previše intenzivno, mnogo brzo, ili nekonvencionalno, zato što domaća scena dobro reaguje na lude stvari – ističe Vasiljević.

DJ AM Hi ima i svoju emisuju na tunizanskom Ma3azef radiju, za koga je saznao preko scene iz Egipta, čiji se sadržaj kreće od klupske muzike, do moderne klasične, i nečega što je izvučeno iz narodne muzike određene zemlje.

-Ne drže se jedne stvari. A bez obzira što su široki, prepoznaje se njihov zvuk. Imaju toliku podršku, ali ne rade nešto za našu scenu konvencijalno. Kod njih je oduvek tako- kaže on povodom radija za koji je počeo da radi emisiju za vreme korone.

– Pošto za vreme korone nismo mogli da pravimo žurke počeo sam da zovem prvo lokalna imena. Napravio sam emisiju u kojoj svakom DJ-u koji gostuje kod mene pravim uvodni set. Dao sam sebi zadatak i izazov. Radio emisiju slušaju i ljudi iz raznih zemalja sveta, oni kojima se set dopadne puste to drugoj osobi, a on nekoj drugoj, i na taj način se širi scena -, ukazuje Vasiljević.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari