"Sex Pistols su bili pucanj u rok establišment": 45. godišnjica pank himne "God save the Queen" 1foto wikipedia Koen Suyk

– Pistolsi su bili brejk i pucanj u rok establišment i zvono za promenu pravila. Bili su revolucija, drmanje Britanije i establišmenta ogromnom voltažom i amperažom.

Kao klinac sam pratio kako su napadani noževima, revoltirani građani su bacali televizore posle njihovog nastupa, državni tužioci zabranjivale turneje, majke u Velsu stajale u kordonu ispred hale da bi sprečile decu da gledaju te antihriste… – podsetio je Branko Rosić, novinar, pisac i zamenik urednika magazina Nedeljnik, na nekadašnji značaj kultnog pank benda Sex pistols, koji će 27. maja u ograničenom broju ponovo izdati pesmu „God save the Queen“, povodom platinastog jubileja Elizabete Druge.

Kada se ova antimonarhistička pank himna 1977. godine pojavila izazvala je skandal u kraljevstvu i bila zabranjena na radiju i televiziji BBC.

Pistolsi su pesmu originalno izveli na brodu, ploveći Temzom, na dan kada je kraljica slavila svoj srebrni jubilej, 25 godina na tronu.

Po završetku svirke bili uhapšeni.

Tekst pesme koji kraljičin režim naziva fašističkim, pisao je Džon Lajdon, poznatiji kao Džoni Roten, ali on sada peva malo drugačiju pesmu.

Naime, Roten je u relativno skoro objavljenim intervjuima na temu kraljice kazao: „Kao ljudsko biće, nedostajala bi mi na svetu. Nije ona kriva što je rođena u zlatnom kavezu. Neka dugo poživi. Ne bih pričao o njenoj vladavini, ali neka dugo poživi.“

– Sve je poslednjih decenija u vezi sa Sex pistolsima jedna obična karikatura. Kao na pr. one povratničke turneje gde su izlazili na bine kao neka vrsta penzionisanih poglavica koje u karavanima vode na cirkuske predstave. Tako je i Džoni Roten meni izgledao kao repriza epizode Bika Koji Sedi koji za sedamdesetak dolara (nedeljno) jaše oko cirkuske šatre. Honorar za Rotena i ekipu bio je veći što je i normalno jer je sam život postao mnogo skuplji, ili jeftiniji. Možda grozno rečeno od mene kome su Pistolsi obeležili život i na neki način trasirali put i karijeru pa, verovatno, uz još nekoliko bendova, i doveli do toga da sada pišem ove redove – kaže Rosić za Danas.

Prema njegovim rečima, „naravno da nije problem da bend zarađuje i ide na turneje, ali sve oko ovog benda nakon povratka je izgledalo cirkuski i tužno“.

– Jer i Stounsi idu sa ekipom konvoja tehnike, ali i lekara, po svoju novu tonu keša koju sigurno neće stići potrošiti za života. Ali Stounsi snime i novi album i mogu zbog godina voditi broj lekara kao roudija, ali nisu postrojenje za reciklažu. Ali Pistolsi su bili taj brejk i pucanj u rok establišment i zvono za promenu pravila. Pistolsi su bili revolucija, drmanje Britanije i establišmenta ogromnom voltažom i amperažom. Kao klinac sam pratio kako su napadani noževima, revoltirani građani su bacali televizore posle njihovog nastupa, državni tužioci zabranjivale turneje, majke u Velsu stajale u kordonu ispred hale da bi sprečile decu da gledaju te antihriste. Pa i legendarni debi Nirvane nosi posvetu njima, priseća se Rosić.

– Onda je na svetlost izašla njihova međusobna mržnja koja ih je rasturila, a kao svaka buntova revolucija morala je imati svog tragičnog “Džejmsa Dina” ili “Džima Morisona” (Sid Višiz) samo što je ovo bilo sve brutalnije – pojašnjava on.

Prema njegovim rečima, „zato svaki kambek ABBA-e izgleda dostojanstvenije jer bar se potrude da objave novu pesmu“.

– Tako da ni oni nisu nikakvo postrojenje za reciklažu. BTW, nije ovde ABBA slučajno, i Pistolsi će priznati da su voleli ABBU i da je njihov “Pretty vacant” napisan kao posledica DŽonsovog sviranja ABBA-ine “S.O.S.“ – kaže Rosić. – Dakle, uzeti pare je sasvim legitimno. Jer infostan i struju svakog meseca plaća i Draža Petrović i Agneta iz ABBE kao i Džoni Roten. Ali i Draža i Agneta svako malo napišu nešto novo, (Agneta sada mnogo manje jer je starija i švedske krune duže traju od dinara, jer su „hladne ali standard“). Pistolsi su jedna beskonačna traka za reciklažu. Ali sam im zahvalan na prilici da se odmetnem na binu, a kasnije u neki svet mašte od koga i ja mogu plaćati infostan i struju baš kao i Draža, Agneta, Džeger i sam Roten – dodaje nekadašnji član ovdašnjeg pank benda Urbana gerila i zaključuje – I zato, pored sve svoje kasnije ljutnje na njih, ja sam 2012, posle saobraćajne nesreće na putu ka Ušću, odbio da uđem u kola hitne pomoći jer sam morao da odgledam Džoni Rotena (sa PILom). I u Urgentni centar sam mogao tek nakon što sam odgledao čoveka koji je uticao na moj život i kome ipak oprostim svo ovo recikliranje i cirkuzanstvo.

Vladimir Krakov, pisac i muzičar iz benda Presing, ističe da je poruka Pistolsa vrlo jasna i glasi – ništa se nije promenilo, bar ne na bolje.

– Kad sam živeo u Engleskoj, mnogo puta sam čuo tu frustraciju ljudi koji jako žele da se njihova zemlja promeni, a svesni su da se to neće desiti, da žive u najokoštalijem poretku u Evropi. Sećam se koliko smo kao tinejdžeri pričali o pesmi „God save the Queen“, stih „njen fašistički režim“ tada nam je zvučao kao provokacija. Danas je svakom u svetu jasno da postoji nešto duboko fašistoidno u sistemu Velike Britanije, i to se manifestuje u svakom potezu te zemlje na unutrašnjem i spoljnopolitičkom planu. A na vrhu te perverzne piramide sedi kraljica Elizabeta, koja ima mnogo više stvarne moći nego što se čini. Ako neko ne veruje u istinitost stihova pesme „God save the Queen“, neka provede neko vreme u Britaniji, ili barem neka pažljivo pogleda novije filmove Kena Louča – „I, Daniel Blake“ na primer. Mislim da Lajdon i ekipa ovom reprizom hoće da poruče „Eto, rekli smo vam to još pre toliko godina i niste poverovali u naše proročanstvo „- ukazuje Krakov.

Branko Golubović Golub pevač benda Goblini smatra da se Rotenov stav u vezi kraljice uopšte nije menjao svih ovih godina. On dodaje da je i sam pevač Pistolsa izjavio da su većina tih pesama bile rađene kao neke vrste burleski.

– Ja bih na to dodao, da su one kombinovane s nečim po čemu je Roten veoma poznat: ironijom, cinizmom i jakom dozom provokativnosti. Samim tim, ništa se ne menja u ovoj priči. Što se tiče singla ,,God save the Queen“, tekst se manje-više i ne bavi kraljicom. Bavi se kontekstom i životom u Engleskoj u tom vremenskom periodu – pojašnjava Golubović.

On veruje da je i PR tim Elizabete II odavno naučio kako da ovakve šale iskoristi na pozitivan način. Stoga, kaže, ovo je klasičan win-win.

– Što se tiče uticaja svega ovoga na punk kulturu, mislim da ga uopšte nema. Ovo je jedan komercijalan potez. Nista više od toga – zaključuje Golubović.

Upitan da prokomentariše kako reizdanje kultne pesme Pistolsa u ovom trenutku i okolnostima utiče na pank kulturu, muzičar Antonije Pušić, poznatiji kao Rambo Amadeus, za Danas kaže: „Nevažno.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.