Na drugoj večeri Internacionalnog džez festivala Nišvil, večeras na Letnjoj pozornici u Tvrđavi, neće biti najavljenog i „kupljenog“ (sa unapred plaćenim honorarima i ostalim troškovima) Ajka Tarnera, treba li reći legende bluza, soula, roka i fanka, ali će „marširati (neki drugi) sveci“.

Na drugoj večeri Internacionalnog džez festivala Nišvil, večeras na Letnjoj pozornici u Tvrđavi, neće biti najavljenog i „kupljenog“ (sa unapred plaćenim honorarima i ostalim troškovima) Ajka Tarnera, treba li reći legende bluza, soula, roka i fanka, ali će „marširati (neki drugi) sveci“. Pred, kako se (već tradicionalno) očekuje, prepunom Letnjom pozornicom, nastupiće bar pet svetskih bendova. Publiku će najpre pozdraviti nemački Yung Music karavan, muzička trupa mladih muzičara i njihovih profesora iz više zemalja, pa mađarski sekstet Djabe, koji fuzioniše klasični džez sa mađarskim folklorom i onim što obično nazivamo worl music. Fanovi latino muzike potom će moći da uživaju u nastupu holandskog saksofoniste Akoša Lakija i njegovog Laki latino benda. Za one sa drugačijim muzičkim ukusom muziciraće, pak, bluzer Slavko Jovanović Vasiljević i njegov (a nemački) bend Two Bags, koji nastupa sa domaćim specijalistima za furiozni ritam i bluz, Pan bendom. Na kraju večeri, ljubitelji roka, klasičnog i etno džeza, te perkusionističke muzike imaju u ponudi bend The Balkan Avelanche, koji predvodi domaći bubnjar Dragoljub Đuričić.

Pristupačne cene

Prema rečima organizatora, ulaznice za Nišvil su „planule“. Pojedinačne ulaznice staju 800 dinara, kompleti koštaju 2.500, dok studenti mogu da ih nabave za samo 1.500 dinara. Organizatori su za posetioce van Niša obezbedili hotelski smeštaj, koji sa punim pansionom i uračunatom cenom ulaznica košta 100 evra. Izvestan broj mladih muzičara vorkšopove pohađa besplatno zahvaljujući donaciji Telekoma.

Festival je sinoć otvorila Nada Knežević, prva, mada (neopravdano) zaboravljenja, džez dama Srbije, kojoj je Nišvil dodelio nagradu za životno delo. Neprikosnovena zvezda večeri, bio je Lari Korijel, zajedno sa bubnjarem Lenijem Vajtom i bas gitaristom Viktorom Bejlijem, koji su pristigli iz SAD. Koriel je prethodno i najavio da neće održati običan, već koncert koji će „publiku izvaditi iz sedišta“. Kako i ne bi, kad se na ovoj vrsti „hepeninga za um, duh i sva čula“ mogao slušati specijalitet posvećen prošlogodišnjem dobitniku specijalne nagrade Nišvila, čudesnom bubnjaru Biliju Kobemu, ali i muzika Alberta Kejna, Džejmsa Brauna, Koltrejna, Led cepelina ili Snup doga. Korijel je prethodno obradovao i studente gitare, pristigle sa prostora ex-yu, kojima drži vorkšop i master klas. „Uzbuđen sam zbog podučavanja mladih gitarista. Neću večno da živim i imam obavezu da podelim znanje koje sam sticao skoro trideset godina. Hoću da svoje učenike naučim suštini improvizacije, osnovnim principima fuzije džeza i drugih pravaca, kako bi shvatili suštinu ovoga što mi radimo, izgradili sopstveni stil i promovisali kulturu iz koje dolaze. Budućnost džeza ne leži toliko u fuziji, kako se to obično misli, već u novim džezerima. Izazov je slušati mlade muzičare i usmeriti ih u dobrom pravcu“, kaže Korijel. Džez velikan priznaje da uživa i u srpskoj folklornoj muzici i igri, kao i njenoj literaturi („U hotelu čitam Momu Kapora, kako bih razumeo vaš mentalitet, koji je, koliko vidim, sličan onom iz kojeg i sam potičem“). Podseća da je u Niš stigao „iz drugog pokušaja“, nakon što je 1979. odložen koncert koji je trebalo da odsvira sa Džonom Meklafinom i Pakom de Lusijom, zbog smrti političara Edvarda Kardelja.

Nepristupačno Ministarstvo i Grad

„Ovogodišnji Nišvil košta 18.5 miliona dinara. Uprkos tome što smo internacionalni i već brendirani festival, Ministarstvo kulture Srbije odobrilo nam je samo 300.000, uz obećanje da će ih povećati na 900.000 dinara. Grad Niš nam je uplatio dva miliona dinara umesto 4.5, koliko je usvojeno na Savetu festivala. Skupština grada je takođe odobrila 1.3 miliona dinara za pokriće prošlogodišnjih torškova Nišvila, ali nam ih nije uplatila ni do početka ovog festivala, čime je ugroženo održavanje završne večeri. Zbog ovog duga ćemo protiv Grada podići tužbu. Festival je „spasla“ DIN Filip Moris koja je na vreme uplatila sponzorstvo od 6.5 miliona dinara. Ipak, ovogodišnjem festivalu i dalje nedostaje 4.5 miliona dinara“, kaže Blagojević.

Juče, tačno u podne, u centru Niša, (očigledno) uzbuđen bio je i legendarni trubač i doktor džeza Donald Bird, koji će nastupiti u petak, zajedno sa svojim Delaware State University Jazz Combo bendom, ovog „crnog“ državnog univerziteta koji čine njegovi studenti. (Tako vidljivu) ozarenost doktora Birda, koji je u centru Niša i sam zasvirao „Kad sveci marširaju“, izazvao je „ulični vorkšop“, svojevrsno takmičenje romskog limenog benda Karandila (Bugarska) i niškog trubačkog orkestra Gorana Cekića, u koje su se umešali i doktorovi učenici (SAD). Bugarski i srpski trubači krenuli su sa suprotnih krajeva glavne, Obrenovićeve ulice, da bi se na sredini, pred doktorom Birdom, nadsviravali, kroz repertoar od numera „Tamo daleko“ do „Summertime“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari