Muzika i atmosferski efekti pomogli su da se stvori tenzija u „Norveškoj šumi“, filmu baziranom na bestseleru japanskog pisca Harukija Murakamija iz 1987. godine, koji je prikazan na festivalu u Veneciji. Na to je naročito skrenuo pažnju reditelj Tran An Hung (47), koji je snimio priču o ljubavi, seksualnosti i gubitku, smeštenu u Japan tokom 60-ih godina prošlog veka.
„Film je bogat fizičkim varijacijama“, kaže Tran, dobitnik Zlatnog lava iz 1995. za „Cyclo“, dodavši da ova filmska adaptacija nije samo adaptacija priče, već i poetskih okvira i emocija koje je knjiga izazvala“.
U filmu glavne junake tumače Kenići Macujama (Vatanabe) i Rinko Kikuči (Naoko), a i ostatak ekipe čine japanski glumci, tako da je Tran morao da koristi prevodioca. Zanimljivo je da se reditelj potrudio da umanji vizuelne reference na eru kada se radnja dešava, što se naročito odnosi na kostim. „Eliminisali smo sve što je bilo previše hipi“, ukazao je Tran.
To se odnosi i na muziku. Iako je naslov filma istovetan nazivu čuvene kompozicije Bitlsa, u njemu je korišćena daleko manje poznata muzika, koja nosi snažnu emociju ne bi li se izbegla nostalgična strana, a Tran postigao jaču i okrutniju priču. „Norveška šuma“, traje 133 minuta ali se već komentariše da mnogi neće imati strpljenja da je odgledaju do kraja uprkos tome što je Mark Li Ping Bing svoj kinematografski deo posla maestralno uradio.
Druga književna adaptacija koja je prikazana drugog dana festivala bio je film Julijana Šnabela „Miral“, o životu arapsko-izraelskih žena, praćenih kroz tri generacije – od nastanka jevrejske države 1948. godine pa do 1993. kada su porasle nade u mir na Bliskom istoku. Reč je o adaptaciji knjige Rule Džebrale iz 2003, koja je odrasla u istočnom Jerusalimu, a kasnije se preselila u Italiju gde je postala prva strankinja koja je čitala večernje vesti. Šnabel, proslavljeni slikar američko-jevrejskog porekla, nije mnogo znao o Palestincima sve dok nije pročitao knjigu Džebralove. Prema njegovim rečima rad na ovom fimu bilo je za njega iskustvo koje mu je otvorilo oči.
„Osećao sam se prilično dobro donoseći priču druge strane. Nisam političar ili državnik, ali ne vidim kako umetnik može da pogorša stvari koje su političari već do sada napravili. Ne posmatram sliku samo kao ukras, i ne snimam filmove za zabavu. Osećam odgovornost prema temi i tu postoji nešto što ću naučiti o samom sebi“, ističe ovaj reditelj.
Džebralova kaže da su sve priče u njenoj knjizi istinite, a da je tu i njena lična priča – pripovedana kroz lik Miral koju igra Frida Pinto, zvezda filma „Milioner iz predgrađa“.
Kritičari favorizuju Crnog labuda
Obično se na polovini svakog festivala pravi svojevrstan presek kako bi se videlo koji su filmovi i glumci potencijalni kandidati za nagrade. Ovoga puta, u Veneciji kritičari su toliko oduševljeni sa Natali Portman i njenim nastupom u roli balerine u filmu „Crni labud“. Darena Aronofskog da su joj već predvideli osvajanje nagrade. I to ne samo u Veneciji. Budući da „Mostra“ zajedno sa festivalom u Torontu otvara sezonu filmova koji mogu biti u konkurenciji za Oskara, „Crni labud“ i Natali Portman već se ističu kao kandidati za tu nagradu, ocenjuju kritičari. Film „Crni labud“ počeće da se prikazuje u američkim bioskopima tokom decembra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.