Naglašavanjem velikih kulturnih događaja u Novom Sadu kao što je to protekle godine bio Stingov koncert, te koncert Erosa Ramacotija i na kraju godine organizacija dočeka 2007. godine sa Goranom Bregovićem i njegovim orkestrom za svadbe i sahrane, Gradska vlast prikriva kulturnu bedu ka kojoj se grad kreće – jedna je od teza tribine „Velika kulturna prevara“, koju je u petak uveče organizovao Institut za fleksibilne kulture i tehnologije „Napon“.

Naglašavanjem velikih kulturnih događaja u Novom Sadu kao što je to protekle godine bio Stingov koncert, te koncert Erosa Ramacotija i na kraju godine organizacija dočeka 2007. godine sa Goranom Bregovićem i njegovim orkestrom za svadbe i sahrane, Gradska vlast prikriva kulturnu bedu ka kojoj se grad kreće – jedna je od teza tribine „Velika kulturna prevara“, koju je u petak uveče organizovao Institut za fleksibilne kulture i tehnologije „Napon“. Istoričar umetnosti Kristijan Lukić iz „Napona“, u uvodnom izlaganju, istakao je da javnost nema nikakve uvide u potrošena sredstva za kulturu iz budžeta grada Novog Sada, i da on sa svojim saradnicima nije uspeo da dođe do podataka kojim sve institucijama i NGO organizacijama su dodeljene pare poreskih obveznika, ali je utvrđeno da je u 2005. samo udruženjima građana dato, na ime organizacije projekata iz kulture, 148 miliona dinara.
– Gde su otišle te pare i na koju kulturu su one utrošene nismo saznali, ali je cifra stvarno apsurdna. Stalno se govori o tome da u kulturi nema para i pitanje je kako mladi ljudi mogu da se organizuju kada im uopšte nije dostupan sistem po kojem funkcioniše raspodela sredstava namenjenih za kulturu. I pored konkursa koji postoje, nema nikakvih povratnih odgovora i informacija – istakao je Lukić, naglasivši da kao najapsurdniji primer za nerealno korišćenje para može biti Stingov koncert u Novom Sadu, koji je bio komercijalnog karaktera. Ulaznice su se naplaćivale tako da je kompanija „Komuna“ iz Beograda, koja ga je organizovala, svakako imala dobit jer je na koncertu bilo više od 20.000 ljudi. Svuda u svetu organizatori obezbede dovoljnu količinu novčanih sredstava od sponzora, a gradovi učestvuju ne novčanim sredstvima već kao saradnici u smislu podrške organizacije (pojačanih aktivnosti komunalnih službi i sl.). U Novom Sadu, za koncert ove velike zvezde nije bilo sponzora, a gradske vlasti su iz budžeta izdvojile čak 20 miliona dinara. Pri tom, mnogi izuzetno vredni projekti iz kulture koji su neprofitabilni, nisu dobili ni dinara za protekle dve i po godine, koliko su na vlasti u gradu SRS-DSS-SPS. O potpunoj odsutnosti bilo kakvog sistema u raspodeli sredstava za kulturu, na tribini su govorili književnica Ljiljana Jokić Kaspar, muzičar Boris Kovač, umetnik Zoran Pantelić iz Centra za nove medije „kuda.org“ i Nedin Sejdinović, književnik i sekretar Nezavisnog društva novinara Vojvodine. Boris Kovač, kompozitor i muzičar koji je u vrhu svetske world muzike, ispričao je prisutnima svoje iskustvo sa gradskim ministrom za kulturu koji ga je primio na sastanak tek nakon trećeg pismenog obraćanja. Nakon što je Kovač konkurisao sa nekoliko projekata, nije dobio nikakvo obaveštenje o tome da li su projekti prihvaćeni ili ne, da bi nakon brojnih zapitkivanja u resoru za kulturu u Skupštini grada od zaposlenih dobio informaciju o odbijanju. Sve se to dešavalo u 2005. kad je Boris Kovač bio na vrhu svetske liste world muzike, kad mu je objavljen CD u izdanju berlinske „Pirane“ i kad je imao 46 nastupa u svim svetskim metropolama.
– Ispričao sam vam svoje lično iskustvo samo da bih vam slikovito prikazao kako funkcioniše odnos između jednog umetnika i činovnika koji treba da raspoređuju sredstva iz budžeta našeg grada, a u uređenom svetu to izgleda sasvim drugačije. Tamo je nezamislivo da ukoliko konkurišete sa projektom ne dobijete napismeno obaveštenje o rezultatima. To je ono osnovno što spada u lepo vaspitanje i minimalnu dozu poslovnosti. Da ne zalazimo dalje u to da kod nas nije uveden bilo kakav sistem po kojem bi funkcionisala raspodela sredstava. U uređenom sistemu tačno se zna koliki postotak novca ide institucijama kulture, koliko neprofitabilnom sektoru i dr. – istakao je Kovač.
Iako je bio najavljen, na tribini nije učestvovao Saša Stojković – glumac novosadskog Pozorišta mladih, čiji su glumci već 83 dana u štrajku. Razlog – nije mogao da izađe iz zgrade Pozorišta mladih gde su štrajkači zatvoreni već više od 20 dana, zahtevajući smenu direktora Tomislava Kneževića, a gradska vlast koja je Kneževića postavila na to mesto ne može da reši problem u ovoj kulturnoj instituciji već treći mesec.
Kao moguća sledeća akcija „Napona“, najavljena je velika izložba i kulturni hepening odbijenih projekata na konkursima uprave za kulturu grada Novog Sada. G.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari