Vlast sramno ponižava filmske velikane 1Foto: Maja Medic

Darko Bajić: Po Statutu FCS Komisija radi autonomno, i postavlja se pitanje po kom kriterijumu su članovi UO, a oni po službenoj dužnosti ne čitaju scenarija, većinom glasova poništili izbor komisije, da li su tako odlučili zbog imena predloženih reditelja – Žilnika, Markovića i Dragojevića

Gordan Matić, direktor FCS: Ja ne učestvujem u radu Komisije i UO, niti je pod mojom ingerencijom ispitivanje ili utvrđivanje potencijalnih proceduralnih grešaka. A svako od nas snosi odgovornosti za svoje odluke, siguran sam i da su članovi UO svesni težine svojih odluka

Filmski centar Srbije je ove godine napravio poseban konkurs za najzaslužnije reditelje, na predlog koji smo dali Srdan Golubović i ja, onda je sam izabrao konkursnu komisiju koja će odlučivati o najboljim radovima, i na kraju je poništio izbor vrhunskih profesionalaca – Želimira Žilnika, Gorana Markovića i Srđana Dragojevića, koje je predložila komisija – kaže za Danas reditelj Darko Bajić.

Ovaj, još jedan u već nizu skandala FCS, nekoliko dana potresa čitavu kulturnu javnost, jer je UO na čelu sa Jelenom Trivan pokazao samovolju i bahatost.

Odlukom da bez ikakvog obrazloženja, i sa zakašnjenjem od četrdeset dana ne prihvati predlog konkursne komisije koja je za sufinansiranje odabrala nove filmove Gorana Markovića, Želimira Žilnika i Srđana Dragojevića, UO nije samo obesmislio ovaj konkurs, nego je narušio i Statut FCS, demonstrirajući  bezakonje.

U međuvremenu, ostavku na mesto člana UO FCS dao je Aleksandar Erdeljanović, upravnik Arhiva Kinoteke, jer nije bio prisutan na poslednjoj sednici, ali i tome, kako je izjavio za Danas, ne želi da govori, a ostavku je dala i novinarka RTS Sandra Perović.

Oglasila se i Asocijacija filmskih reditelja Srbije (AFRS), koja je UO, predsednici Jeleni Trivan i direktoru FCS Gordanu Matiću uputila zahtev.

“S radošću smo primili vest da će Filmski centar Srbije uvesti i raspisati Pozivni konkurs za eminentne reditelje. Neprijatno smo iznenađeni vešću da je odlukom UO FCS od 25. 11. 2021. godine, predlog komisije u okviru ovog Pozivnog konkursa za eminentne reditelje odbijen, i to bez obrazloženja. Iznenađenje je veće imajući u vidu da je predlog komisije obuhvatio imena naših istaknutih kolega, filmskih reditelja kao što su Goran Marković, Želimir Žilnik i Srđan Dragojević. Obzirom da odluka FCS ne sadrži obrazloženje, a u želji da izbegnemo nagađanja, zahtevamo da nam Filmski centar Srbije bez odlaganja omogući uvid u Zapisnik sa sednice Upravnog odbora, kako bismo izvukli adekvatne zaključke i reagovali shodno njima“, kaže AFRS u svom zahtevu.

Prema rečima Darka Bajića, koji je svojevremeno bio i jedan od osnivača FCS, i predsednik njegovog UO (do 2013.), a to vreme je upamćeno po njegovom velikom zalaganju da jedna od najvažnijih filmskih nacionalnih ustanova bude autonomna, bez upliva politike i političkih kadrova na rukovodećim mestima, čitav ovaj skandal vezan je za jedno ključno pitanje, koje on fokusira i u izjavi za naš list, i kroz saopštenje koje je upitio svom esnafu, AFRS.

– Bez obzira kako ćemo mi kolege reagovati, i kako će oštećeni autori reagovati, smatram da odluka UO da ne prihvati predlog konkursne komisije donosi štetu srpskoj kinematografiji i grubo narušava funkcionisanje FCS. A kao jedan od njegovih osnivača ne mogu da se složim sa konstatacijom da „Filmskog centra više nema“, nego postavljam pitanje da li smo mi odustali od osnovnog cilja da to bude naša, nezavisna i autonomna filmska kuća, i da  li ćemo da dopustimo da i dalje neko drugi odlučuje o nama – kaže Bajić, navodeći da je kolegama u AFRS uputio i neke konkretne predloge i analizu situacije u srpskom filmu.

Pre svega, UO FCS ne sme imati veća ovlašćenja nego što mu to daje Zakon o Kulturi.

Zakon jasno kaže i da, na predlog direktora FCS, članovi UO biraju Komisije sastavljene od profesionalaca za sve konkurse u tekućoj godini, da je njen zadatak da pročita scenarije dospela na konkurs, i da donese odluku koji će projekti biti sufinansirani.

– Dakle, po Zakonu o kulturi i po Statutu FCS, Komisija radi autonomno, i ona je ta koja odlučuje o kreativnom delu, a UO o finasijskom. Zato se postavlja pitanje po kom kriterijumu su članovi UO, a oni po službenoj dužnosti ne čitaju scenarija, većinom glasova poništili izbor komisije koju su sami izabrali. A još važnije je pitanje da li su članovi UO tako odlučili zbog imena autora predloženih projekata – Žilnika, Markovića i Dragojevića. Ovako doneta odluka, ukoliko nezadovoljni autori reše da tuže FCS, a imaju pravo jer odluka UO nije obrazložena, može dovesti do zaustavljanja rada UO i zaustavljanje donošenja odluka o drugim konkursima – objašnjava Bajić, otvarajući i pitanje zašto je Golubovićev i njegov predlog o posebnom konkursu za renomirane reditelje prihvaćen, a sada ih u FCS na ovakav način omalovažavaju.

Za Gordana Matića, direktora FCS, kako kaže za Danas, ovaj skandalozni epilog predstavlja razmimoilaženja stavova konkursne komisije i UO, i on veoma žali zbog toga.

– Kao direktor ne učestvujem u radu Komisija i UO, niti je pod mojom ingerencijom ispitivanje ili utvrđivanje potencijalnih proceduralnih grešaka. Za to postoje odgovarajući nadležni organi – ističe Matić.

A na naše pitanje da li smatra da je u ovom slučaju narušen Statut FCS, on kaže:

– Svako od nas snosi odgovornosti za svoje odluke. Siguran sam i da su članovi UO svesni težine svojih odluka. Kako ove tako i ostalih o podrzavanju odluka ostalih komisija.

Kao reditelja, i direktora FCS koji treba da bude na strani zakona, Statuta i profesije, pitali smo Matića i da li će se solidarisati sa kolegama i reći javno da su na ovom konkursu povređena njihova prava.

– Kompleksno je govoriti i kao reditelj i kao direktor. Jedno je svakako sigurno: veoma mi je krivo što i ovaj konkurs nije završen kako smo planirali – kaže Gordan Matić.

Avanzovanje

Kao jedan od velikih skandala “pod rukom” Jelene Trivan, upamćeno je i “otimanje” filma “Košare” reditelju Balši Đogu, s kojim je prošao na konkursu FCS.

Posle nekoliko prekida snimanja, dogovora, medijacija (poslednja je bila 2020.), i krivične prijave protiv Đoga, on je na kraju izgubio ovu režiju.

Kako Danas nezvanično saznaje, kao novi reditelj “Košara” izabran je upravo Miroslav Lekić, član UO FCS, koji se, kako vidimo, nije oglasilo protiv sramne odluke da se filmovi Žilnika, Markovića i Dragojevića ne podrže.

Otvorena politička cenzura

Podršku Žilniku, Markoviću i Dragojeviću putem društvenih mreža uputili su i reditelji Mila Turajlić i Stefan Ivančić, koji su kolege iz Evrope obavestili o otvorenoj „političkoj cenzuri koja se upravo dogodila u Srbiji”.

Jer, upravo to što UO nije dao obrazloženje zbog čega ne podržava njihove filmove, i što se toliko kasnilo sa izjašnjavanjem o predlogu komisije, upućuje na sumnju da je posredi nešto drugo, što nema veze sa umetničkim vrednostima projekata, već sa gušenjem umetničke, ali i građanske slobode”.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari