Ako je ijedna žena u istoriji filma mogla da dođe do prestižnih nagrada za režiju, kategorije koja je stopostotno bila rezervisana za pripadnike „jačeg pola“, onda je to bez konkurencije Ketrin Bigelou, poznata po svom „muškom principu“ u režiji i pristupu filmu, što je pokazala i svojim poslednjim ostvarenjem, filmom „The Hurt Locker“ (Katanac za bol), za koji je upravo dobila nagradu Bafta i tako postala prva žena kojoj je pripalo to priznanje u ovoj kategoriji.

Ženstvenost i muškost u jednom paketu, proizveli su titulu „fečo“, svojevrsnu kombinaciju „femine“ i „macho“, po kojoj je Ketrin Bigelou danas poznata u svetu filma i koja će, po svoj prilici, dugo pripadati isljučivo njoj.

Jer nju nimalo nisu interesovale patetične ženske priče, koje obično obrađuju reditelji „lepšeg pola“. Njen fokus bile su žestoke storije, drame, akcije i krimići, kojima je davala neobičnu nežnost. Karijeru reditelja započela je nakon uspešne faze slikarstva, čime se bavila u njujorškom muzeju. Studije teorije filma diplomirala je na Kolumbiji, a u umetnosti bila je opčinjena konceptualizmom. Sve je iznenadila 1982. godine, kada je proizvela svoj prvi dugometražni film, bajkersku priču „The Loveless“. Godine 1987. postaje i „hitmejker“ svojim drugim filmom „Near Dark“ (Blizu mraka), vampirskim vesternom koji je bio među gledanijim ostvarenjima te godine. Nakon slabog prijema ženskog policijskog krimića „Blue Steel“ (Plavi čelik), Bigelou se vraća snažnim momcima, ovog puta surferima u trileru „Point Break“ (Zločin na talasima), koji spaja tada aktuelne glumce Patrika Svejzija i Kijanu Rivsa. Devedesetih godina fascinirala je fanove fantastičnog žanra filmom „Strange Days“ (Čudni dani), da bi nakon toga podelila kritiku trilerom „The Weight of Water“ i rutinskom političkom akcijom „K-19“.

Njen poslednji film, ratna drama „Katanac za bol“, koji tako bolno nedostaje ovogodišnjem Festu, prvi put je prikazan na Venecijanskom filmskom festivalu pre dve godine, ali tek sada mu pristižu zaslužena prizanja. Da li će za manje od dve nedelje postati i prva žena kojoj će pripasti i Oskar kao najboljem reditelju, ostaje da se vidi. Sve prognoze govore da je ovu nagradu bez sumnje i više nego zaslužila, daleko više od svog bivšeg supruga Džejmsa Kamerona nominovanog za „Avatar“, ali da će po svoj prilici, iz komercijalnih razloga, ova nagrada ipak ostati u „muškim rukama“ zbog čega joj se sva druga priznanja i dodeljuju. Zrelija nego ikada, na pragu svog šezdesetog rođendana, Ketrin Bigelou suvereno vlada filmom, upisujući sebe kao zaista jedinstvenu enciklopedijsku odrednicu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari