Društvena fenomenologija i kulturna dijalogika 1

Časopis za društvenu fenomenologiju i kulturnu dijalogiku, koji se pod nazivom „Zeničke sveske“ pojavljuje u istoimenom BiH gradu, u svom 26. broju (decembar 2017) nudi čitaocima, po već ustaljenoj koncepcijskoj šemi, tri tematska bloka:

„Glasovi (iz) prošlosti – odjeci (u) savremenosti: Filozofi i umjetnici“; „Hegemoni maskulinitet: Između erozije i revizije“ i „Identitetni varijeteti: Mimikrijski, fluidni, hibridni, oklopni, nomadski, liminalni…“

Kao i u prethodnom, 25. broju, koji je „otvorio“ Kazimir Severinovič Maljevič, u prologu je „razjašnjenje“ odluke redakcije ovog časopisa da se na naslovnoj strani nađe rad Dalibora Martinisa iz 2009. „Muzej revolucije 3“ (iz serije „Muzej revolucije“), sa izložbe „Muortinis“, održane 2009. u zagrebačkom „Muzeju za umjetnost i obrt“(fotografija Srećka Budeka). Leili Topić povereno je otvaranje ovog bloka, a njen tekst „Dalibor Martinis: Data Recovery 1969-2077: Interpolacija postupka u izložbeni medij“, izvod je iz publikacije „Dalibor Martinis: Data Recovery 1969-2077“, koja prati istoimenu Martinisovu izložbu u „Muzeju suvremene umjetnosti“ u Zagrebu, održanu od 6. decembra 2016. do 12. februara 2017. „Razjašnjenje“ nastavljaju tekstovi Žarka Paića („Perspektiva događaja: Dalibor Martinis – Vječna vatra gnjeva“, Zagreb 2012) i Leonide Kovač („O čemu to Dalibor Martinis razgovara s Daliborom Martinisom?“, Zagreb 2013), a tačku stavljaju tekstovi Adama Ranđelovića („Kolaž: Od Benjamina do Martinisa“, Beograd 2017), odnosno, kritički odlomci s izložbe „ŽIV_OKT_REV Vela Luka 917/947/007/017“ Dalibora Martinisa održane u beogradskom „Centru za kulturnu dekontaminaciju“, od 25. oktobra do 7. novembra ove godine, i Aleksandre Sekulić („Materijalni trag obećanja – Oporavljanje Revolucije metodom Data Recovory Dalibora Martinisa“, „CZKD“, Beograd 2017).

Prvi tematski blok („Glasovi (iz) prošlosti…“) otvara Slavoj Žižek tekstom „Intelektualna intuicija i Intellsctus Archetypus: Refleksivnost kod Kanta i Hegela“. Sledi tekst iz nove knjige Žarka Paića, „Anđeo povijesti i mesija događaja: Umjetnost-politika-tehnika u djelu Waltera Benjamina“ („Fakultet za medije i komunikacije“ Univerziteta „Singidunum“ u Beogradu), zapravo, njegovo drugo poglavlje – „WALTER BENJAMIN: Slike raspada, montaža snova“. Tekst „Imanencija i želja“, zapravo, peto poglavlje knjige „Kafka – U prilog manjinskoj književnosti“ (u prevodu s francuskog prof. Uge Vlaisavljevića), potpisuju Gilles Deleuze i Félix Guattari. Urednik Nermin Sarajlić, potom, potpisuje esej o Francu Kafki „Ne baš ćutljiva, ali niti pretjerano razgovorljiva zagonetka – Kafka“, dok se Milan R. Simić bavi „Kafkom u delima savremenih pisaca“. „Hamletova „dijalektička“ lutanja“ Zorana Koprivice, pak, uporednom analizom ukazuju na sličnosti i razlike u pristupima transpozicije, specifičnosti mizanscenskih rešenja i postupak dramaturškog oblikovanja likova u, do danas, najznačajnijim adaptacijama Šekspirovog „Hamleta“ – Loresa Olivijea, Grigorija Kozincseva i Keneta Brane.

„Hegemoni maskulinitet…“ otvara poglavlje iz nove knjige Marine Hughson „Muškarci u Srbiji – Druga strana rodne (ne)ravnopravnosti“ („Institut za kriminološka i sociološka istraživanja“, Beograd 2017).

„Teorije roda, feminizam, rodno osjetljiv jezik, rodna ravnopravnost, te prostor za kritičke tekstove i vidljivost autorica u zasebnim tematskim blokovima, ali i njihova integracija u „mainstream“ teorijska kretanja, zadaća je od koje naš časopis nije odustao, te je već neko vrijeme jedno od rijetkih mjesta na kojem se mogu čuti i glasovi s margine glavnih tokova. Nakon serije tematskih blokova posvećenih ravnopravnosti žena i osnaživanju autorica, kritičko promišljanje roda nastavljamo osvrtom na stanje u kojem se, s napredovanjem ženske emancipacije na svim poljima, nalaze muškarci, te kako se u njemu snalaze“, počinje svoj tekst „Zatočeništvo bez rešetki“, kourednica „Zeničkih svetski“, Venita Popović. Alen Avdić potpisuje esej „Sinovi Sunca: Konstrukcija bjelačkog maskuliniteta u imperijalističkim diskursima“, a Nataša Škuljević „Kinizam Versus Kirenaizam“, što je saopšteno u formi referata na „Mediteranskim korijenima filozofije“ (Split, 2014). Blok završava „Ekofeminizam, bioetika i sociologija kao kritika logike dominacije“ Lejle Mušić.

U trećem tematskom bloku, „Identitetni varijeteti…“, svoje priloge potpisuju Mario Kopić („Priča o Alkibijadu“), Homi K. Bhabha („Negdje između kulture“ – četvrto poglavlje iz zbornika „Questions of Cultural Identity“, Stjuarta Hola i Pola de Gaja, London/NJu Delhi 1996), Ivana Seletković („Reinkarnacija pobunjenog čovjeka“), Dubravka Đurić („Fragmenti o glasu, poeziji i prevođenju“) i Bjanka Alajbegović („Kako razvlastiti nasilje?“).

U bloku „… Oklopni, nomadski, liminalni…“ predstavljaju se Radoslav Drašković „Sablasti identiteta“, Zlatko Kramarić „Novi identitet Vs. Nove politike“, Anis H. Bajrektarević „Čudesni svijet binarnih kategorizacija“, Amna Hrustić „Sokrat i stranac kao saučesnici“ i Šeherzada Džafić „Prostorno ispisivanje identiteta“ (konotativne beleške uz knjigu Željka Škuljevića Kolonije „Svjedočanstvo jednog odrastanja 1958-1972“, Zenica 2017).

Bibliografske napomene, beleške o autorima i najave za sledeći, 27. broj, tradicionalno zatvaraju decembarske „Zeničke sveske“, koji je pod uredničkom palicom Nermina Sarajlića i Venite Popović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari