Muzika spaja, bez obzira na žanr 1Foto: Ivana Čutura

POČETAK mog 26. novembra – prijatna razmišljanja o prethodnoj večeri. Nakon divnog druženja sa Fransis-Mari Uti i Elizabet Harnik, te njihovog koncerta sa Milanom Zarić, veče je završeno u kućnoj atmosferi, uz crno vino. Kakvo zagrevanje jubilarnog, 25. Festivala Ring Ring!

Kako Fil Minton ne može da dođe, zbog izolacije, čekam Alberta Markoša na privremenoj autobuskoj stanici.

Nije baš da je na pristupačnom mestu, ali funkcioniše kao prolazno rešenje. Prisećamo se Albert i ja njegovih ranijih gostovanja u Beogradu i slušamo disk Vlaška muzička magija.

Albert je rodom iz Transilvanije i mora da slika ortografiju CD-a, koja je slična rumunskoj, ali je zapravo vlaška.

Sledi prevoz muzičara – najpre Akosh S. Trio, pa duo Mezei i Markoš.

Prvi put se neki od festivalskih koncerata dešava u klubu Dragstor. Prostor je neobičan, malo otuđen. No, kako sam video i čudnije koncertne prostore u Evropi, sad mi je važno da sve funkcioniše. Da li?

Uz pobunu publike zbog traženih kovid-propusnica i obavezno ostavljanje garderobe, u problemu smo na samom startu. Sve se, ipak, rešava brzo; ljudi iz Dragstora reaguju na vreme. Ali – hladno je.

Publika je delimično nova. Ring Ring oduvek privlači i novu publiku, čime se nadoknađuje stalni odliv mladih, koji koncerte sada gledaju u nekim drugim gradovima sveta.

Fenomenalni muzički događaji brišu sve probleme u Dragstoru. Odmah posle koncerta ljudi razmenjuju oduševljenje, javlja se čak i Jelen iz Berlina – čuo je pohvale i tiho pati što ove godine propušta festival.

Norvežani, koji sviraju sledeće večeri, javljaju da su čekali četiri sata na granici zbog pada sistema.

SAMO JEDNU VOŽNJU sa aerodroma donosi 27. novembar.

Znam da je protest i najavljena blokada Gazele.

Mirno vozim okolo, gužva je, putujemo sat i po, ali Ingar je prijatan sagovornik i ne kuka što će ići pravo u Dragstor.

Stižemo, međutim, pre ostatka benda, koji dolazi nasmejan.

Nakon dugog puta im je očito prijalo slobodno prepodne i lepo vreme. Dan je zahtevan, tri nastupa u jednoj večeri, ali izgleda da će, što se tehnike tiče, sve proći kako treba.

Grejanje u Dragstoru je uključeno na vreme, a i dan je topliji.

Sledi poslednja provera svega pred početak performansa Lorana Bigoa.

Tonska proba nije bila gotova na vreme, te Bane i Luka moraju da svoju urade na brzinu, uz pauzu – da bi Loran imao tišinu tokom svog nastupa.

Flaše, konzerve, balončići, strujanje vazduha… Loran je prepun sjajnih ideja, a ovaj rad je spremao tri godine.

Duo Thark počinje pred punom salom. Nažalost, momci su premalo vežbali, a previše želeli da uđu u Ring Ring mod, tako da su napustili svoju poetiku, a do cilja nisu još došli.

Iako su mnogi rekli da je to promašaj, mislim da davanje šanse domaćim mladim snagama to nije. Svakako će domaći autori imati prilike i na sledećem festivalu, a njima je posvećen i CD Ring Ring: 25 godina sa domaćim autorima.

Kim Mir je bio magičan u solo-nastupu u Reksu pre sedam godina, a You / me je fantastična ploča, pa su takva i očekivanja od neobične postave (četvorica gitarista i tri bubnjara) pune zvučnih imena. Tokom drugog dela koncerta u glavi mi se mota grupa This Heat, jedan od all time favorita.

MISLIO SAM da će 28. novembar biti relaksiraniji dan.

Ali, prepunile su ga vožnja do i sa aerodroma, tonske probe, dogovaranja, telefonski pozivi… Svuda se priča o protestima od prethodnog dana i o skupu od 25.000 ljudi bez maski u zatvorenom.

Dan je topao, ali je uveče u Dragstoru opet prohladno i oseća se zamor kod publike. Čuli smo dva sjajna koncerta.

Ana Kravanja i Tijana Stanković svoju improvizaciju osmišljavaju i izvode sa puno sitnih detalja, pričajući dosad neispričanu priču.

Žene, čije rođenje deli jedan dan, toliko su skladne na sceni i van nje da je Voja Pantić u svojoj recenziji napisao kako neverovatno liče.

Ovaj nastup je dogovoren još pre dve godine, a njihova muzika će se naći na gorepomenutom Ring Ring albumu. Planirao sam da se izdanje pojavi u vreme festivala, ali je bolest saradnika usporila pripremu, pa će nas CD obradovati pred Novu godinu.

I drugi nastup te večeri je fenomenalan. Kontrabasista Tomaž Grom nekoliko puta je bio na festivalu u različitim sastavima, ali je glavni lik ovog slovenačkog dua, ipak, Zlatko Kaučič – perkusionista izuzetne biografije, koji je prvi put u Beogradu.

Godinama sam čekao, misleći da će ga možda pozvati na Beogradski džez festival.

Ipak, ispostavlja se da je Ring Ring taj koji prvi otvara vrata značajnim fri-džez majstorima, koji će se nekoliko godina kasnije, uz svu pompu, primerenu velikom festivalu, pojaviti na BJF. Nakon koncerta razgovaram sa Tomažom o situaciji u našim zemljama.

Vrlo je zabrinut za Sloveniju, Janša steže obruč, u aprilu su i kod njih izbori, a opozicija, kako kaže, ne uliva nadu da su promene moguće.

Sećam se kako je moj prvi odlazak na festival Druga godba u Ljubljani (1988) bio usred protesta zbog hapšenja četvorice, među kojima je bio i Janša.

Neobično je to da i u Sloveniji i Srbiji osećamo posledice odluka donetih tako davno, a za koje nismo mogli ni pomisliti da su dalekosežne.

DATUM 29. novembar donosi još jedan Ring Ring- dan koji, srećom, počinje tek popodne.

Zatičem radosne i nasmejane članice berlinskog trija Jane in Ether.

U vreme dogovaranja njihovog nastupa za 2020, nisu imale ovo ime, niti snimljen album, ali u neke muzičare treba imati poverenje.

Potpuno su ga opravdale, njihova muzika odskače, čak i u tako bogatom i raznovrsnom svetu improvizovane muzike.

Oduševljenje u sali i dugotrajni aplauz. Možda je magija u tom prostoru u Jevrejskoj 16, o kome i danas govorimo kao o Reksu, iako je to sad Jevrejski kulturni centar Oneg Šabat.

Emocije prilikom ulaska u prostor i pred koncerte su jake, jer tamo je Ring Ring počeo svoj neverovatni put pre 25 godina.

ZADOVOLJSTVO 30. novembra, dana koji bi trebalo da znači opuštanje nakon serije koncerata, začinjava priprema emisije Disco 3000, u kojoj gostuje Siniša Čelojević.

Sa Udruženjem Gergina on već više od decenije radi na očuvanju jezika, običaja i muzike Vlaha.

Pomenuti kompilacijski album Vlaška muzička magija, koji je kompilirala Marija Vitas, povod je za razgovor i dodatno uživanje u muzici.

PRVI decembar. Iako je ostao još jedan koncert na festivalu, drugog berlinskog trija, zakazan za 3. decembar, treba se spremiti za groznicu subotnje večeri.

U Dorćol placu će biti emitovan film Here We Move Here We Groove bosanskog reditelja Sergeja Kresa.

Kroz priču Roberta Šoka, DJ-a koji je ustanovio Balkan beats kao poseban žanr i način zabave, film govori o ljudima koje je nevolja poterala iz njihove zemlje – bilo to 1990-ih iz Juge ili dve decenije kasnije iz zemalja Bliskog Istoka.

Nakon filma treba da moderiram razgovor sa Robertom i Sergejem, a onda sledi muzički deo – nastup sastava Shazalakazoo, grupe BalkanBeats SoundSystem, pojačane Neletom Karajlićem, i na kraju kratki BalkanBeats DJ-set Roberta Šoka.

U dobra predpandemijska vremena znali smo da osvanemo i da nakon uzbudljive noći pijemo čaj u Robertovom berlinskom stanu u osam ujutru.

NAJZAD JE 2. decembar, dan za vanmuzičke aktivnosti, mada u našoj kući ne može da prođe dan bez razgovora o muzici i planovima: magazin Etnoumlje, Divanhana, Boris Kovač, festival Pocket Globe aktuelna su tema, ali i autorska prava na YouTube kanalima, kao nešto što postaje sve značajnije…

Svakako će uslediti veliki broj tužbi zbog povrede autorskih prava.

Red je da ove beleške završe u istom duhu u kom su otpočele: gastronomski! Večera i vino na neobičnom mestu, u Muzeju Svečoveka, sa ljudima koje znamo.

Muzika nas spaja, bez obzira na to da li je eksperimentalna ili džez, world music ili improve…

Autor je osnivač i umetnički direktor Festivala Ring Ring

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari