Demostat: Fruškogorski koridor na "dugačkom štapu" 1Foto: BETAPHOTO/MINISTARSTVO GRADJEVINARSTVA, SAOBRACAJA I INFRASTRUKTURE/ZORAN PETROVIC/MO

Iako su nadležni u Srbiji najavljivali da bi komercijalni ugovor za izgradnju puta Novi Sad – Ruma, takozvanog Fruškogorskog koridora, sa kineskim partnerima mogao da bude potpisan najkasnije do proleća ove godine to se ipak nije ostvarilo a stručna javnost navodi da bi, s obzirom na to, radovi na izgradnji te saobraćajnice najranije mogli da budu završeni tek za tri godine, piše Demostat.

Podsećanja radi, 24. aprila prošle godine  Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije i Lu Šan, predsednica kompanije Čajna roud and bridž korporejšn potpisale su Memorandum o izgradnji Fruškogorskog koridora, odnosno brze saobraćajnice Novi Sad – Ruma. Memorandum je definisao kinesku kompaniju CRBC kao izvođača radova na toj deonici i postavio je rok od šest meseci za pripremanje komercijalnog ugovora i obavljanja drugih neophodnih priprema za finansiranje projekta kao i odgovarajuće procedure da bi se došlo do komercijalnog ugovora.

Iako je rok za te radnje istekao još krajem oktobra prošle godine komercijalni ugovor još uvek nije potpisan. To je Demostatu potvrđeno i u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije. Naime, u odgovoru na pitanje kada bi moglo da dođe do potpisivanja ugovora za izgradnju Fruškogorskog koridora naglašeno je da “je projekat trenutno u fazi izrade projektno-tehničke dokumentacije i razgovora u vezi sa zaključivanjem komercijalnog ugovora”.  Još uvek nije poznat ni način finansiranja ovog projekta a u Ministarstvu građevinarstva ističu da će “način finansiranja biti razmatran u sklopu razgovora u vezi sa zaključenjem komercijalnog ugovora”.

Ono što je u ovom trenutku poznato je koliko će koštati izgradnja tog koridora i prema tvrdnjama nadležnih u Ministarstvu građevinarstva ta suma iznosi oko 600 miliona evra.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije kaže za Demostat da s obzirom da projekat još uvek nije urađen ne bi trebalo očekivati da izgradnja Fruškogorskog koridora počne u skorije vreme. – Da bi izgradnja startovala prethodno je potrebno uraditi projekat sa svim potrebnim predradnjama. Projekat je nešto što se ne radi brzo već detaljno i precizno. Za izradu kvalitetetnog projekta potrebno je godinu dana. Nakon toga sledi eksproprijacija zemljišta a onda i početak radova. Sve u svemu za sve ove nabrojane radnje je potrebno je tri godine. Dakle u tom vremenskom periodu Fruškogorski koridor bi mogao da bude kompletno završen – objašnjava naš sagovornik.

Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da se radnje u vezi izgradnje Fruškogorskog koridora sprovode na pogrešan način što ceo projekat čini skupljim i nepovoljnijim kada je reč o srpskoj strani. – Kada gradite neku saobraćajnicu prvo je potrebno uraditi projekat. Bilo bi dobro da se zna ko je određen da uradi taj posao i koliko će on koštati. Posle toga sledi eksproprijacija zemljišta. Isto tako bi bilo potrebno već sada znati ko je zadužen za taj deo posla. U građevinarstvu je daleko isplativije i jefitinije raditi poslove po fazama. Međutim, nadležni u Srbiji su se odlučili da sve to definišu u okviru dogovora sa kineskim partnerom što će ceo posao učiniti znatno skupljim što nije povoljno za Srbiju – navodi Kovačević za Demostat.

Dok po pitanju isplativosti izgradnje Fruškogorskog koridora u Srbiji stručna javnost ima podeljeno mišljenje kada je reč o tome da li tu saobraćajnicu dati u koncesiju ima jedinstven stav da bi tako nešto bilo veoma loše rešenje.

Ceo tekst čitajte na demostat.rs

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

2 reagovanja na “Demostat: Fruškogorski koridor na „dugačkom štapu“”

  1. Drzava se vise ne sme zaduzivati za izgradnju puteva, niti za ovaj, niti za „Karadjordja“. Situacija je zbog pandemije takva da se ni ranije izgradjeni auto-putevi ne isplate, a ko zna kada ce. Veoma mnogo smo se zaduzili, a za promenu privredne strukture i odrzavanje preglomaznog javnog sektora, trebace jos. U obzir mogu doci samo koncesije, mada sumnjam da ce se neko prijaviti.

  2. Sto nije brzo nece biti ni kuso a pogotovu u eri pandemije . Sto se tice puteva oni ce se svakako sada vise koristiti bas zbog pandemije, sve ce manje biti putnika u vazdusnom saobracaju a sve vise na drumovima zato sto je putovanje sopstvenim kolima udobnije, bezbednije a i lepse , jedino je pitanje usteda u vremenu od tacke a do tacke b , za one koji idu na odmor sopstveni automobil je idelano sredstvo zaput , vise se obidje destinacija do krajnjeg odredista , za poslovnjake ce biti i dalje avion najpogodnije sredstvo za putovanje ali i najrizicnije . Kinezi treba da obrate paznju kada kopaju tunele kroz planinu Jelicu, treba da imaju u vidu da su NATO vci sa evropskim drzavama besomucno gadjali tu planinu u vreme bombarodovanja Srbije .Planina se nalazi kod fabrike Sloboda Cacak . A fabrikuSloboda Cacak treba pored vojnog dela povratiti i u onaj civilni deo , eto nema vise u Valjevu proizvodnje sporeta zasto se ne bi obnovila proizvodnja istih u Slobodi, nekada su imali sporete sa najboljim emajlom, najboljim ringlama, najboljim rernama , imali su usisivace takve koji mogu da usisavaju tri dana bez prestanka i da im nista ne fali , imali su emajlirnicu koja je proizvodila pored delova za sporete i serpe i lonce , nekada su proizvodili i frizidere koji su trajali duze od Obodinovih . Ja i dan danas imam usisivac Sloboda Cacak evo sada ce 40 godina , a sporet evo sada ce 60 godina , emajl na tomsporetu kada se ocisti pa nema lepeseg , ringla , nema lepse, dugmici , nema lepsih , sada se vise ni ne prozivode u tim uzim dimenzijama . Njihove serpe nisu bile iscukane pa samo zamazane emajlom da se ne vide gde su iscukane , kao sto NEKI rade koji proizvode srpe i lonce u nasoj drzavi .

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.