Za vozila je ukupno sa PDV-om plaćeno 138,6 miliona dinara ili 1,135 miliona evra, rečeno je Danasu u tom ministarstvu.

Na dan zaključenja ugovora 21. decembra 2015. prodajni kurs Narodne banke Srbije je bio 122,039 dinara što znači da je po tom kursu svaki auto u proseku plaćen 15.557 evra. Automobili su kupljeni od kragujevačkog preduzeća Nikom auto doo i preuzeti su u Kragujevcu.

Koliko je ova nabavka bila neophodna to mogu da kažu stručnjaci, ali dve činjenice nam govore da ovde ima razloga za dodatna pitanja. Prvo, kupovina je sprovedena u periodu kada je Vlada Srbije proklamovala štednju na svim nivoima i kada je zbog te iste štednje prodala više od hiljadu automobila. Druga stvar koja izaziva sumnju je tišina u kojoj je čitav postupak realizovan.

Kada je, takođe pred kraj prošle godine, zaključen ugovor o kupovini kamiona od pribojskog FAP, to je bila udarna vest u svim medijima. Potpisivanju ugovora vrednog 112 miliona dinara prisustvovao je i tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić. Ova nabavka, iako je vrednija, nije imala takav medijski tretman.

Kako Danas saznaje, upravo je ministar Gašić insistirao da se ni vest ne objavljuje o nabavci vozila i njihovom preuzimanju. Preuzimanje je realizovano u Kragujevcu bez prisustva medija po želji tadašnjeg ministra. Tako je ovaj uspeh ostao van očiju javnosti.

Pokušali smo da saznamo da li je za ovu nabavku u vreme prodaje i smanjenja broja službenih automobila Ministarstvo odbrane imalo saglasnost Ministarstva finansija i Vlade Srbije. Iz Ministarstva finansija su nam odgovorili da je to pitanje za Ministarstvo odbrane. Iz ovog ministarstva do zaključenja izdanja nismo dobili traženi odgovor.

Inače, kupovina službenih vozila u Srbiji je često dežurna tema. Zbog kupovine dva luksuzna „audija“ („kap koja je prelila čašu“) smenjen je u martu ove godine direktor Elektroprivrede Srbije Aleksandar Obradović. Doduše, Bratislav Gašić je razrešen u februaru zbog uvredljive izjave 6. decembra u Trsteniku na račun novinarke Zlatije Labović.

Iz dokumentacije o nabavci automobila vidi se da su na tenderu učestvovala tri ponuđača Interauto trade iz Preljine, Vest beokar iz Beograda i pobednik Nikom auto iz Kragujevca. Interauto je eliminisan kao ponuđač sa najnižom cenom dok je drugi otpao zbog najskuplje ponude. Na otvaranju ponuda bila su prisutna čak tri predstavnika Nikom auta. Uočljivo je da na tenderu nisu učestvovali zastupnici „Forda“, francuskih i nemačkih vozila koji su prošle godine bili u vrhu liste po prodaji automobila u Srbiji.

U uslovima tendera, između ostalog, je traženo da vozila imaju dizel motor euro5, minimalne snage 80 KW i da budu sive metalik boje.

Pitali smo Ministarstvo odbrane da li je prilikom ove nabavke korišćena neka od pogodnosti koju pri kupovini imaju fizička lica, na primer, zamena staro za novo vozilo. U odgovoru se navodi da su „Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije kod najpovoljnijeg ponuđača – fabrike Fijat, i bez opcije „staro za novo“, imali sličan tretman kao i fizička lica, u smislu povoljnosti prilikom nabavke automobila, prvenstveno u vezi cene vozila. Naime, pri odabiru najpovoljnije ponude dominantan uticaj je imala najniža ponuđena cena“.