TS: Kritike na račun Vučića i SNS-a u štampi samo na naslovnim stranama Danasa 1Foto: B. C.

„Iako su u pitanju izbori za narodne poslanike, medijski je dominantna bila promocija Aleksandra Vučića kroz plaćeno oglašavanje, gostovanje u TV emisijama, njegovo umereno prisustvo u promotivnim događajima koji su, međutim, medijski izuzetno dobro plasirani“, navodi se u saopštenju TS.

Predsednik, premijerka, dvoje potpredsednika Vlade (Mihajlović i Dačić) i trojica ministara (Vulin, Šarčević i Đorđević) imali su tokom 50 dana kampanje (zaključno sa 17. junom) ukupno 173 promotivna događaja, što je oko 50 odsto više nego tokom istog perioda u 2019. godini, ističe TS.

U tom periodu u 2019. godini broj promotivnih događaja bio je izuzetno visok zbog promotivne turneje predsednika Srbije „Budućnost Srbije“, u čemu su učestvovali i drugi javni funkcioneri, poseća TS.

Tokom cele izborne kampanje, ne računajući aktivnosti u periodu „prekida“ tokom vanrednog stanja, Ana Brnabić i Aleksandar Vulin su imali po 34 promotivne aktivnosti,
Mladen Šarčević i Zoran Đorđević po 25, Zorana Mihajlović 22, Ivica Dačić 17 i Aleksandar Vučić 17, pokazuju podaci monitoringa TS.

Promotivne aktivnosti, kako se ističe, nisu prestajale ni tokom vanrednog stanja, kada ih je Vulin imao dodatnih 52, Đorđević 29, a Vučić 11.

Na naslovnim stranicama štampe – 11 nacionalnih i regionalnih dnevnih listova, Aleksandar Vučić je bio dominantan i od 6. marta do danas, računajući i period vanrednog stanja, pojavio se 324 puta, od toga 275 puta u pozitivnom kontekstu, 20 u neutralnom i 29 u negativnom, a glavna tema, u pozitivnom kontekstu, bio je 113 puta.

Drugi zvaničnici SNS i partija sa lista čiji je nosilac Aleksandar Vučić imali su 99 pojavljivanja na naslovnim stranama, od toga 92 u pozitivnom kontekstu.

U negativnom kontekstu Vučić i SNS su se našli samo na naslovnim stranicama lista „Danas“, a u prethodnom izbornom ciklusu kritički odnos pokazivao je i dnevni list „Vesti“, navodi TS.

Drugi po broju pojavljivanja je Dragan Đilas sa ukupno 102, od čega 90 u negativnom kontekstu, od toga 37 puta kao glavna tema.

Vuk Jeremić i Boško Obradović bili su na ukupno 54 naslovnice, od toga 41 u negativnom kontekstu.

Ivica Dačić i drugi zvaničnici sa koalicione liste SPS-JS našli su se na 49 naslovnih stranica, od toga sa 28 pozitivnih, pet neutralnih i 16 negativnih pojavljivanja.

Oglasna kampanja SNS je, kako ističe TS, potpuno personifikovana u Vučiću.

Iako je Vučić predsednik Srbije, a 21. juna se ne održavaju predsednički izbori i Vučić, naravno, nije na listi SNS, u jednom spotu se poručuje – „Glasajte za čoveka koji radi za
našu decu – Aleksandar Vučić za našu decu“.

Transparetnost Srbija navodi da je učešće predsednika Srbije u funkcionerskoj kampanji intenzivirano u poslednjim danima pre izborne tišine.

Istovremeno, svi preostali funkcioneri – predsednica vlade, potpredsednici, ministri, lokalni zvaničnici, čelnici javnih preduzeća, u svojim nastupima za sve postignuto, započeto, za ideje i inicijative najčešće zahvaljuju Aleksandru Vučiću, zatvarajući tako kontekst postavljen kroz izborno oglašavanje.

U predizbornim blokovima TV stanice ne vrše predstavljanje programa izbornih lista, već ih puštaju da se same predstavljaju preko snimljenog materijala koje im liste dostavljaju.

Uočljivo je da u tim blokovima gotovo da nije bilo predstavljanja SNS ili su predstavljane aktivnosti lokalnih odbora, konstatuje TS.

„Za tim praktično nije ni bilo potrebe jer u centralnim dnevnicima na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom značajan deo zauzimaju prilozi o aktivnostima Aleksandra
Vučića, koji je centralna figura SNS u kampanji na svim izbornim nivoima“, ističe TS, navodeći da se Vučić pojavljuje i u prilozima – kroz izjave date tokom promotivnih aktivnosti o drugim aktuelnim temama.

U jednom posmatranom danu, na početku kampanje, u centralnim informativnim emisijama pet TV stanica (RTS, Prva, Pink, N1 i Studio B), Aleksandar Vučić je bio prisutan 2580 sekundi, u ukupno 11 priloga, Šarčević 180, Ana Brnabić 105, Ivica Dačić 57. Svi ostali funkcioneri su bili zastupljeni sa 1169 sekundi, navodi TS.

Istovremeno, izborni blokovi su ukupno u svih pet dnevnika trajali svega 1253 sekunde.

Ekstremni slučaj je TV Pink u čijim centralnim informativnim emisijama Vučić dominira u prvom delu dnevnika, potom se SNS ne pojavljuje u izbornom bloku, ali zatim često sledi specijalni prilog u kome je dat integralni snimak Vučićevog govora na promotivnom događaju tog dana, da bi potom ponovo usledile vesti u kojima figurišu i drugi državni zvaničnici, konstatuje TS.

Transparetnost Srbija najavila je da će kompletni rezultati monitoringa biti predstavljeni u sedmici posle izbora.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.