Lideri stranaka, poslanici i državnici širom sveta odavno su shvatili značaj Interneta i društvenih mreža u političke svrhe. Na poslednjim izborima u Velikoj Britaniji značajno mesto u izbornim kampanjama konzervativaca, laburista i liberala svakako je zauzimala propaganda na internetu.

 Ovaj vid marketinga bio je aktivno zastupljen i tokom predsedničkih izbora u Hrvatskoj, ali svakako najbolji primer za to kako se koristi internet u političke svrhe dao je Barak Obama, američki predsednik. Koristeći ovaj vid političkog marketinga Obama je uštedeo novac, vreme i volontere, a njegov YouTube kanal gledan je 14.5 miliona sati. Za kupovinu tolikog vremena na bilo kojoj američkoj nacionalnoj TV mreži potrebno je oko 50 miliona dolara.

Srpski političari izgleda još nisu shvatili značaj i moć interneta. Od 250 poslanika republičkog parlamenta tek dvojica imaju lični veb sajt, a nekoliko desetina ima otvoren profil na Fejsbuku.

Balint Pastor, poslanik Saveza vojvođanskih Mađara, prvi je pokrenuo internet stranicu sa ciljem predstavljanja sopstvenog rada u Narodnoj skupštini. To je uradio još februara 2009, a pre desetak dana njegovim primerom je krenuo Željko Ivanji, poslanik G 17 plus. Obojica smatraju da je internet prezentacija odličan vid komunikacije sa građanima koji su ih birali i koji žele da im postave bilo kakvo pitanje.

– Moj sajt izradio je jedan subotički internet provajder, ali ga ažuriram sam, obično u kolima, na putu za Beograd. Sajt je dvojezičan, svi sadržaji su na srpskom i mađarskom, a na njemu je predstavljen i kalendar mojih aktivnosti. Na taj način građani mogu da prate čime se tačno bavim u radno vreme, s kime razgovaram, gde putujem, koliko sam aktivan u Skupštini Srbije, koliko sam tamo govorio i koje sam amandmane podnosio – kaže Pastor, na čijem sajtu ima i video i audio sadržaja, kao i novinskih priloga o njemu.

Građani imaju mogućnost da postavljaju i pitanja, ali interesovanje nije uvek na istom nivou. Dešava se da nedeljno dobije po nekoliko pitanja, ali ima i perioda kada mesec dana niko ne postavi nijedno. Pastor na veb sajtu ima i svoj blog. Tekstovi su pisani slobodnijim stilom, a jedan od poslednjih, pod nazivom „Trojanci“, bavi se izborima za nacionalne savete.

Internet prezentaciju Željka Ivanjija iz G17 plus kreirala je njegova kuma Kristina Cvejanov, nekadašnji član kreativnog tima Otpora. Ivanji sam ažurira sajt, postavljajući svoje govore iz Skupštine Srbije i Parlamentarne skupštine Saveta Evrope, kao i autorske tekstove o aktuelnim političkim i društvenim temama.

– Cilj mi je neposredan odnos s građanima. To je dobar način da pojačam lične kapacitete, ali i kapacitete stranke kojoj pripadam – kaže Ivanji, koji se na svom sajtu trenutno bavi fenomenom političkih analitičara za koje kaže da „oni ne vole nikoga, jer su nezavisni, oni nariču nad tek rođenom demokratijom i njenim institucijama, ne leče je od dečijih bolesti jer zarađuju na bolesti.“

Poslanici Narodne skupštine nešto su prisutniji na Fejsbuku, više desetina njih ima otvorene lične profile, ali većina ih nije aktivna u postavljanju sadržaja i komunikaciji s posetiocima. Među najažurnijima je predsednica parlamenta Slavica Đukić-Dejanović, koja najavljuje da će uskoro pokrenuti i internet sajt. Ona kaže da ima dobru komunikaciju s građanima preko Fejsbuka.

– U nekoliko proteklih meseci obratilo mi se stotinak građana. Najčešće su me pitali dokle se stiglo s pojedinim zakonima, a pojedinci su tražili i pomoć. Sve češća su pitanja ljubitelje fudbala, koji me pitaju da li će zbog zasedanja parlamenta biti direktnih prenosa utakmica s Mundijala u Južnoj Africi. Moj odgovor je da ni poslanici ni Vlada još nisu tražili da bude vanrednih zasedanja i, ako tih zahteva bude, da sam uverena da će se Skupština i RTS dogovoriti, u opštem interesu – kaže Slavica Đukić-Dejanović za Danas.

Profile na Fejsbuku, između ostalih, imaju i Miloš Aligrudić (DSS), Velimir Ilić (Nova Srbija), Gordana Čomić (DS) i Čedomir Jovanović (LDP), čiji je spisak „prijatelja“ najmasovniji.

 

Tviter neiskorišćen

Što se tiče Tvitera, od 14 relevantnih političkih partija jedino na sajtu SRS postoji link ka profilu na ovoj sve popularnijoj internet mreži, ali ga radikali uopšte ne koriste. Kod JuTjuba situacija je slična kao s Fejsbukom. Od 14 stranaka samo njih četiri koriste video kanal na ovom sajtu – LDP, SPS, SRS i Jedinstvena Srbija. Blogove sadrže internet sajtovi G17 plus, DSS, LDP i JS.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari