Foto: Fonet/ Aleksandar Levajković

… a u štampanim medijima dominirali su sa 77 odsto – pokazuju rezultati monitoringa lokanih izbora nevladine organizacije Transparentnost Srbija.

Najviše novca posle naprednjaka za TV oglašavanje izdvojila je lista Dragana Đilasa, sa udelom od 14,7 posto (oko 295.000 evra), dok je koalicija socijalista i Jedinstvene Srbije učestvovala sa udelom od osam procenata, za šta je izdvojila oko 164.000 evra. Iz budžeta Grada Beograda je za finansiranje ovogodišnje izborne kampanje opredeljeno nešto više od 317.000 evra, što je sedam procenata manje nego što je trebalo po Zakonu. Maksimalni prilog od fizičkog lica bio je 960.000 dinara, a od firmi deset puta više.

U analizi Transparentnosti dalje se navodi da su učesnicima na raspolaganju stajala veoma skromna sredstva iz budžeta grada, manje od 3.000 evra po izbornoj listi, što je u izrazito privilegovan položaj stavilo predstavnike vlasti, kojima su bili dostupni i drugi kanali, osim plaćenih oglasa, da se predstave građanima.

Na osnovu podataka koje je iznela Transparentnost, dolazi se do zaključka da su glavne odlike beogradskih izbora bile funkcionerska kampanja gradskih čelnika i stranačko angažovanje predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Nalazi pokazuju da lista SNS-a koja je nosila njegovo ime, dominantno prisustvo u medijima upravo duguje Vučićevim aktivnostima u svojstvu šefa države. Predstavnici liste „Zato što volimo Beograd“ 294 puta našli su se na naslovnim stranama dnevnih novina i to u pozitivnom kontekstu, što su 94 naslovne strane više od svih drugih lista zajedno.

– Za pokriće troškova kampanje, na osnovu izbornog uspeha, SNS može očekivati još 147.000 evra, lista koju je predvodio Đilas oko 60.000, Šapićeva 25.000, a koalicija SPS – JS 20.000 evra. Zahvaljujući izmenama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti iz 2014. godine, stranke kojima ostane „višak“ novca od budžetskih dotacija za finansiranje redovnog rada, na osnovu velikog broja narodnih poslanika u republičkoj skupštini mogu bez ikakvog ograničenja da taj novac usmere u izbornu kampanju, i to ne samo za republičke izbore, već i za izbore u nekoj lokalnoj samoupravi – navodi se u analizi, uz zaključak da nalazi potvrđuju potrebu da se u Srbiji bitno izmene propisi koji se odnose na izbore, kampanju, njeno finansiranje, oglašavanje i rad državnih organa.

Zlatko Minić iz Transparentnosti Srbija objašnjava da je situacija sa predizbornim oglašavanjem poslednjih godina takva zbog toga što SNS ima najveća akumulirana sredstva na raspolaganju, pa shodno tome mogu da snose najveće troškove za medije u kampanji.

– Situacija se značajno promenila od kada je izmenjen Zakon o finansiranju političkih aktivnosti, jer je njime dozvoljeno da se novac od finansiranja redovnog rada partija koristi u kampanji. Time je SNS kao najveća partija praktično dobila još jednu dodatnu finansijsku injekciju – navodi Minić.

Prema njegovim rečima, stranke su dužne da 30 dana nakon održavanja izbora dostave finansijski izveštaj Agenciji za borbu protiv korupcije.

Koliko je koštala kampanja

Đilas za TV oglašavanje – 295.000 evra

SPS – JS za TV oglašavanje – 164.000 evra

Lista oko SNS na naslovnim stranama – 294 puta