Pre nepunih godinu dana, septembra 2012, sve je ukazivalo na to da je engleskom elektronskom dvojcu Pet Shop Boys (PSB) istekao rok trajanja. Njihov jedanaesti studijski album, ironično naslovljen „Elysium“ („Raj“), doneo je pesimistične i mahom dosadne pesme sporijeg ritma, čiji je zvuk svetlosnim godinama bio udaljen od najboljih radova grupe, a lirika neduhovita, neinspirativna i na momente razočaravajuće banalna.

Kritika je album okarakterisala kao „samrtne muke najuticajnijeg dens-pop dua osamdesetih“, osuđujući bend što je sebi dozvolio takav „luksuz“ da inspiraciju za neke pesme (singl „Winner“, na primer) traži u delima daleko mlađih kolega (Take That) s kojima je zajedničko imao samo to što je jedno vreme s njima bio na turneji.

Malo ko je tada znao da je izlazak „rajskog“ albuma bio iznuđen potez, neophodan da bi se okončao jedan od najdužih brakova u istoriji popularne muzike, sklopljen između grupe i izdavačke kuće Parlophone Records dvadeset i osam godina ranije. Pevač Nil Tenant je u intervjuu datom u oktobru otkrio da su PSB radili na više od dvanaest pesama (koliko je „Elysium“ sadržao) i da su neke od njih bile daleko dinamičnije od objavljenih. „Nisu, međutim, odgovarale konceptu albuma i izostavljene su, ali nameravamo da ih dovršimo i ponudimo publici“ izjavio je tada, ali nije pomenuo da je bend već bio osnovao izdavačku kuću „x2“ sa ciljem da pesme objavi pod sopstvenom etiketom. I tako, za mnoge potpuno neočekivano, samo deset meseci nakon „Elysium“-a Pet Shop Boys su javnosti predstavili „Electric“, album koji se od prethodnika značajno razlikuje i koji jedan već otpisani bend vraća u žižu interesovanja medija i publike. Da naglasimo odmah – i više nego zasluženo.

Ovakav utisak nameće se nakon boljeg upoznavanja devet melodija u trajanju od pedeset minuta, koje su – u to nema nikakve sumnje – namerno sakrivene od Parlophone-a i čuvane kao aduti za promociju kuće „x2“ koja bi bendu u budućnosti trebalo da obezbeđuje uvećane profite. Da je Tenantu i Lovu bilo veoma stalo da „Electric“-om dokažu da još nisu za penziju (u vreme kada dens scenom dominiraju daleko mlađi izvođači kao Dejvid Geta i Skrileks), svedoči i angažovanje jednog od najtraženijih dens-pop producenata Stjuarta Prajsa, kome je, očigledno, dat zadatak da „evrodisko“ muziku prilagodi novim trendovima i približi ukusu publike koja voli da vreme provodi na podijumu za igru. Prajs je svoj posao odradio odlično, uspevajući da u pesmama zadrži prepoznatljive karakteristike PSB stila („boje“ sintisajzera i ritam mašine koje „vuku“ na osamdesete) obogaćujući ga, istovremeno, modernim haus, dabstep i rep elementima. Njegov doprinos najlakše je uočiti u numerama kao što su „Thursday“, koja počinje zvucima sintisajzera ala „West End Girls“, zatim se transformiše u klasičan disko osamdesetih, a okončava „recitovanjem“ britanskog repera Igzempla ili „Shouting in the Evening“, u kojoj se procesirani Tenantov vapaj „What a feeling!“ bori za svoje mesto među brojnim „režućim“ dabstep semplovima. Tu je i uvodni, petominutni elektro-disko „Axis“, koji predstavlja spoj Kraftwerk i Daft Punk estetike, oličen u robotičkom glasu („Turn it on, Electric energy!“) čiji poziv da se odvojite od stolice definitivno nije lako ignorisati.

S druge strane, i Tenant i Lov su dali svoj maksimum kada je reč o „povratku formi“ koja ih je i učinila zvezdama, ostajući, pri tom, dosledni sebi i po pitanju obrada pesama drugih autora i po pitanju pozajmljivanja ideja iz poznatih klasičnih kompozicija. Pomalo iznenađujuće, ovaj put je na red došao Springstin i njegov antiratni postirački protest „Last To Die“ koji u PSB izvođenju zvuči jednako uzbudljivo i uznemirujuće kao i 2007. godine, dok je najprovokativnija pesma na albumu „Love Is a Bourgeois Construct“ zasnovana na muzičkoj ideji Henrija Persila, odnosno Njumanovoj obradi iste u vidu komada „Chasing Sheep Is Best Left to Shepherds“. „Bourgeois Construct“, pored manje-više tipičnog PSB zvuka i karakterističnog Tenantovog izvođenja, odlikuje odlična lirika, satirična i sarkastična u isto vreme, te prožeta analizom aktuelnih društvenih problema uvijenom u priču o tome kako je dosadno čekati povratak voljene osobe kući: „While the bankers all get their bonuses, I’ll just get along with what I’ve got… Now I’m digging through my student paperbacks, Flicking through Karl Marx again“. I liriku haus numere „Inside a Dream“ (zasnovanu na stihovima Vilijama Blejka) bi trebalo pažljivije čitati, dok nas poslednja kompozicija na albumu „Vocal“ (ujedno i jedna od najboljih) kroz priču o pevačevoj viziji idealnog dens albuma („Every track has a vocal, And that makes a change“) upućuje na to da je doživljaj umetnosti najintenzivniji onda kada se u njoj prepoznate („Expressing passion, Explaining pain“) i kad osetite da ona počinje da vam život čini boljim („Aspirations for a better life are ordained“).

„Electric“ možda i nije najbolji album u karijeri benda, ali sigurno jeste jedan od najznačajnijih jer dokazuje da Tenant i Lov i na pragu sedme decenije života imaju dovoljno energije i volje da snime dinamičan i zabavan dens album, koji konzumentima – uz garantovano zadovoljstvo na plesnom podijumu – može da pruži i nešto više, pod uslovom da provod nije jedino čemu teže. Bez dileme, „Electric“ je idealan izbor za ove tople letnje večeri, a nakon njegovog slušanja – kao što i sam Tenant reče – „Everything about tonight feels right and so young“.

Uverite se u to i sami.

Ocena: 8/10

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari