Prva asocijacija prosečnog konzumenta pop-rok muzike u zemlji Srbiji na spomen imena škotskih rokera Simpl Majnds je njihov planetarni megahit iz osamdesetih „Don’t You (Forget About Me)“ koji mnogi kritičari smatraju jednom od pesama što najbolje dočaravaju jedinstveni duh i zvuk tog vremena. Naravno, neophodni uslovi za ovu asocijaciju su da dotični konzument ima barem 35 godina, da je preživeo (mentalno i fizički) turbulentne devedesete i da se osamdesetih priseća kao najlepših godina svog života. Tada su, u postpank eri, dolaskom novog britanskog talasa muzički odrasle čitave generacije srpskih tinejdžera koje su, pokazaće se uskoro, bile potpuno nespremne na udarac koji će imperija narodnjaka i turbofolkera uzvratiti ubrzo.

MTV kultura počela je da se širi Srbijom, neki novi klinci ustajali su u pola sedam ujutru da bi pred početak jutarnjeg programa ulovili novi video spot, ali i Osma sednica se uveliko pripremala… Neko je tada duhovito primetio da se „Money for Nothing“ Dire Straitsa nije emitovao samo u Drugom dnevniku, ali Dnevnikov dodatak, koji je par godina kasnije zavladao etrom, proterao je MTV muziku, činilo se, zauvek. Došle su mračne godine raspleta koje su trenutno (kao u filmu „Totalni opoziv“) obrisale kolektivno sećanje na te neke sitne(?) životne radosti i bitisanje pretvorile u puku borbu za preživljavanje.

Stoga je malo verovatno da je gorepomenuti konzument ikad znao (ili da se danas seća) da „Don’t You“ nisu napisali gitarista Čarli Berčil i pevač Džim Ker (autori većine Simpl Majnds pesama) već Stiv Šif i Kit Forsi, Oskarom nagrađeni autor pesme „Flashdance…What a Feeling“ (treba li podsetiti koliko su puta ti isti MTV tinejdžeri gledali istoimeni film zbog prelepe Dženifer Bils i kakvo je njihovo razočaranje danas, kada ona glumi lezbejku u seriji „L Word“?). Nedavno preminuli reditelj Džon Hjuz potpisao je 1985. godine film „The Breakfast Club“ čiji je saundtrek lansirao Simpl Majnds prvi (i poslednji) put direktno na prvo mesto američke top liste učinivši ih svetski poznatim. Tako se ove 2009. dogodilo da samo par meseci pre Hjuzove smrti novi album „Graffiti Soul“ dospe na deveto mesto evropske i deseto britanske top liste (prvi put u poslednjih četrnaest godina) najavljujući veliki kambek grupe koju su svi odavno otpisali, a mnogi i (ne)opravdano zaboravili.

I zaista, šta se desilo sa grupom koja je početkom osamdesetih svojim osobenim stilom i pesmama punim snage i strasti inspirisala i sam U2 (po Bonovom priznanju) da krenu u tom pravcu? Mnoge grupe idu logikom: „Hej, ovaj poslednji album se super prodao, ‘ajde opet da snimimo nešto slično i prodamo to isto u drugom pakovanju“. Ali, publika nije glupa (makar u većini): jednom će, možda, i da proguta otaljavanje i nedostatak inspiracije, drugi put – nema šanse! E, to je stepenica na kojoj su se sapleli i Simpl Majnds. Ponavljajući već više puta prožvakanu formulu izdavali su albume koji su produkcijski bili vrhunski „ispeglani“ i koji su zvučali odlično, ali koji nisu nudili ništa muzički novo: dosadne pesme koje zvuče slično i koje (sem „She’s a River“ i „Hypnotised“) nemate želju da ponovo čujete posle prvog slušanja. Zaista skroman učinak za ljude koji su osamdesetih snimili takve pesme kao što su „Waterfront“, „Alive&Kicking“, „Ghostdancing“, „Promised You a Miracle“, „Speed Your Love to Me“, „All the Things She Said“, „Belfast Child“, „See the Lights“….

Povratak iz mrtvih najavili su svojim prethodnim albumom „Black&White 050505“ koji je bio prvi u 10 godina da nije popljuvan od strane kritike. No, ni to nije ohrabrilo njihovu tadašnju diskografsku kuću da objavi album u Americi(!), tako da ga tamošnja publika nikad nije čula (ako izuzmemo mogućnost ilegalnog skidanja sa Interneta). U okviru turneje kojom su promovisali album 07. marta 2006. svirali su i u Sava centru i potpuno oduševili publiku koja je sa njima pevala i igrala sve vreme. Džim Ker je dan kasnije na svom blogu napisao da mu je beogradski koncert jedan od najboljih i najdražih u životu i da takvu interakciju sa publikom odavno nije imao. Šta nam Ker i Simpl Majnds spremaju ovog puta, na aktuelnoj „Graffiti Soul“ turneji, videćemo 11. novembra Beogradskoj areni (20.00).

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari