Optužbe državnih medija Kine 1Foto: EPA-EFE/JEROME FAVRE

Ovi navodi su usledili dan nakon što su poslednja dva novinara koja su radila u Kini za australijske medije otputovala u svoju zemlju nakon diplomatskih tenzija.

Dva kineska državna glasila su u sredu saopštila da je od kineskih novinara zahtevano da ne prijavljuju incident iz juna. Australijska policija i obaveštajne agencije su saopštile da ne žele da daju komentar.

Kineska državna novinska agencija Sinhua je izvestila da su australijski obaveštajci 26. juna izvršili „upade“ u domove neodređenog broja kineskih novinara.

Novinarima je rečeno da „ćute“ o incidentu, tvrdi Sinhua, ne navodeći izvore svojih saznanja.

Još jedan državni medij Global tajms je izvestio, pozivajući se na neimenovan izvor „blizak ovom pitanju“, da su kineski novinari ispitivani i da su im oduzeti kompjuteri i pametni telefoni.

Takođe je citirao neimenovanog stručnjaka koji je rekao: „Incident je razotkrio licemerje Australije kada je reč o podršci tzv. ‘slobode štampe’.“ Prema Sinhui, racija je izvršena istog dana kada je izvršena racija u domu i kancelariji australijskog političara Šaoketa Moselmanea.

U saopštenju australijske bezbednosno-obaveštajne agencije (Asio) od srede se navodi:“U skladu sa dugogodišnjom praksom Asio ne komentariše obaveštajna pitanja.“

Moselmane, zakonodavac u Novom Južnom Velsu (NSV), prethodno je rekao da nije osumnjičeni u australijskoj istrazi u vezi s navodima da su se kineski agenti infiltrirali u njegovu kancelariju.

Sinhua je tvrdila da je Moselmane bio targetiran zato što je hvalio odgovor Kine na pandemiju virusa korona.

Australijski mediji su kasnije u sredu izvestili da su kineski novinari pod istragom u okviru ispitivanja navoda o spoljnom mešanju Džona Zanga, bivšeg člana osoblja Moselmanea.

Ej-Bi-Si Njuz je saopštio da policija istražuje da li je Zang koristio čet grupu na kineskoj društvenoj mreži WeChat da podstakne Moselmanea da zagovara interese kineske vlade. Kako se navodi, novinari su umešani jer su bili članovi grupe.

Sidnej morning herald je, takođe, izvestio da je Asio „ispitivao najmanje jednog kineskog novinara u Australiji u vezi sa istragom koja uključuje Zanga“. Zang negira sve navode o njemu.

Ispostavilo se da je diplomatska kriza dodatno eskalirala pošto je Ej-Bi-Si njuz izvestio i da su dvojici vodećih kineskih naučnika ukinute vize u okviru ispitivanja navoda o „spoljnom mešanju bez presedana“.

On je tvrdio da je otkrio identitet ispitivanih novinara iz medijskih organizacija, uključujući Čajniz njuz servis i Čajna rejdio internešnel.

Odnosi između Australije i Kine su zategnuti poslednjih godina, a do naglog pogoršanja je došlo pošto je Kanbera podržala međunarodnu istragu u vezi s poreklom pandemije virusa korona, podseća Bi-Bi-Si.

Navodi o raciji usledili su dan nakon što su Bil Birtls i Majk Smit, poslednji dopisnici australijskih medija koji su bili stacionirani u Kini, sleteli u utorak u Sidnej nakon petodnevnih diplomatskih tenzija.

Ovim novinarima je dozvoljeno da napuste Kinu tek nakon što ih je ispitala policija o slučaju još jednog australijskog novinara Čeng Leja, koji je u pritvoru u Kini od prošlog meseca pod optužbama za ugrožavanje nacionalne bezbednosti.

Kineski klub stranih dopisnika je saopštio u ponedeljak, preneo je Bi-Bi-Si, da je u prvoj polovini 2020. iz zemlje proterano rekordnih 17 stranih novinara.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.