Čuvena teza sociologa kulture Maršala Mekluana da će svet jednoga dana postati globalno selo, na početku 21. veka obistinjuje se više i bezočnije nego ikad. Mediji su, pre svega elektronski, postali sastavni deo naših života. Pitanje da li se informacije i svi ostali sadržaji poput zabave u svim varijacijama na temu, koji se njegovom veličanstvu gledaocu, slušaocu, čitaocu, korisniku Interneta nude kao roba koja mora dobro da se proda, ili imaju neku trajniju vrednost koja podstiče kreativno mišljenje i razvoj sluha i duha, liči na onu staru narodnu „šta je starije, kokoška ili jaje“.
U globalno digitalnom svetu svoje mesto pod suncem mreže traže svi. Prošle nedelje u organizaciji Zagrebačke nadbiskupije održan je zanimljiv jednodnevni forum „Crkva i mediji“. Iako je reč o lokalnom dešavanju namenjenom pre svega za domaću upotrebu, ono što je tamo rečeno prevazilazi te okvire, budući da se na ovim prostorima o odnosu Crkve i medija maltene uopšte i ne govori, a iskustvo Katoličke crkve u odnosu s medijima u jednoj tranzicionoj zemlji poput Hrvatske otvara mnoga pitanja.
Učesnici skupa, novinari iz crkvenih i svetovnih medija, istakli su da Savremena sredstva masovne komunikacije, koja su doživela nagli razvoj u prošlom veku, za Crkvu predstavljaju veliki izazov.
Crkva je pažljivo pratila taj razvoj, a glavna prekretnica dogodila se na Drugom vatikanskom saboru objavljivanjem dekreta Inter mirifica o sredstvima društvene komunikacije. Drugi vatikanski sabor i dokumenti o komunikaciji posle njega ukazuju na svest Crkve za potrebom novog načina komuniciranja u svetu koji se sve brže menja. Inter mirifica ističe nužnost korišćenja tih sredstava za odnose sa savremenim društvom i za širenje evanđeoske poruke. Dokument naglašava važnost formiranja katoličkih stručnjaka na polju komunikacije i obrazovanja gledalaca i slušalaca za pravilno korišćenje medija.
Uputstvo Papskog veća za sredstva društvene komunikacije Communio et progressio iz 1971. godine još detaljnije razrađuje važnost komunikacije i korišćenja savremenih tehnika i načina komuniciranja u apostolatu crkve. Predstavlja se važnost širenja evanđeoske poruke svim ljudima u odnosima s nekatolicima, društvenim strukturama i medijima. Biskupima se preporučuje osnivanje „gde je to moguće“, službi za promociju, podsticanje i koordinaciju delovanja katolika na području društvene komunikacije. U crkvenom pristupu prečesto se previđa važnost poznavanja zakonitosti medija. Zbog toga dokument upozorava: „Drugi je, naime, jezik sredstava informisanja, a drugi jezik propovedaonice“.
S obzirom na tehnološki i informatički napredak, vernici očekuju od Crkve da blagodeti reklama, plakata, džambo plakata, CD, DVD, VHS pametno upotrebi u svoju korist.
U poslednje vreme pojavilo se nekoliko crkvenih dokumenata koji se bave Internetom. Tom mediju crkva prilazi, kako je napisao papa Jovan Pavle Drugi, s realizmom i poverenjem. Poput ostalih modela komunikacije, Internet je sredstvo a ne cilj samo sebi, ističe papa u svojoj poruci za 36. Svetski dan društvenih sredstava informisanja iz 2002. godine pod naslovom „Internet: novi forum za objavljivanje Evanđelja“. U istoj poruci, papa ukazuje na mogućnosti, ali i tamne strane Interneta. Tako uočava da Internet pruža veličanstvene mogućnosti za evangelizaciju, katehezu, pružanje različitih informacija o crkvi i njenom delovanju. Papa upozorava kako Internet, i pored sveobuhvatnih znanja koja pruža, ne usađuje vrednosti. Štaviše, kao forum u kojem je sve prihvatljivo i ništa nije trajno, Internet pospešuje relativistički način razmišljanja i ponekad podstiče beg od lične odgovornosti: „Kako možemo da garantujemo da će to divno oruđe, koje je prvobitno bilo korišćeno u vojne svrhe, sada moći da služi miru? Može li ono da širi kulturu dijaloga, učestvovanja, solidarnosti i pomirenja bez kojeg mir ne može da se razvija? Crkva veruje da Internet to može. Da bi se to dogodilo od presudne je važnosti da, oboružana Hristovim jevanđeljem, omogući da u taj forum uđe Knez mira“.
Dokument Papskog veća za sredstva javnog informisanja Crkva i Internet preporučuje da „osobe na svim crkvenim razinama koriste Internet kreativno u ispunjavanju svojih odgovornosti i da pomognu izvršenju crkvenog poslanja“. Sve u svemu, katolički pristup ovom sredstvu kratko i sažeto izrazio je papa Jovan Pavle Drugi u jednom od svojih poslednjih dokumenata, apostolskom pismu Brzi razvoj, poručivši svim vernicima: „Ne bojte se novih tehnologija!“.