Posle nekoliko svežijih dana ponovo se očekuju visoke temperature. Lekari savetuju sugrađane da se što manje izlažu suncu naročito u najtoplijim delovima dana, kao i oprezno ponašanje na plaži i u vodi.


– Treba izbegavati direktnu izloženost suncu koliko god je to moguće, i zbog toplote i zbog veoma visokog indeksa UV zračenja. Oni koji odlaze na bazene ili neka od gradskih kupališta, najtopliji deo dana treba da provedu u hladovini, da piju dosta tečnosti i osvežavaju se tuširanjem. Treba često ulaziti u vodu, ali nikako pregrejani ili punog stomaka, ili pod dejstvom alkohola i lekova. Takođe, opasno je ležati pod užarenim suncem, pogotovo zaspati – kaže za Danas Dr Nada Macura, portparolka Hitne pomoći i naglašava da je za zadovoljenje potrebe organizma za vitaminom D sasvim dovoljno pola sata izloženosti suncu, i to ne jakom već onom prepodnevnom.

Da bi se izbegle ne samo zdravstvene tegobe već i i različite povrede Macura naglašava da treba voditi računa gde i kada se odlazi na kupanje, bilo da su u pitanju kupališta ili bazeni. Treba izbegavati kupanje van radnog vremena kupališta, pogotovo noću kada je organizam već izmoren a voda hladnija. Takođe, treba se kupati u obeleženim, sigurnim zonama, i izbegavati skakanje u vodu na glavu. Hroničnim bolesnicima Dr Macura savetuje dodatni oprez ukoliko vreme provode kraj vode.

– Za srčane bolesnike je najmanje preporučljivo da se izlažu suncu, i trebalo bi da budu oprezni pri ulasku u vodu. Zbog visokih temperatura može doći do prirodnog pada pritiska, pa kod takvih bolesnika, kada uđu u hladnu vodu, može doći do tahikardija, kolapsa ili nekih drugih tegoba. Pored toga, bitno je da redovno uzimaju terapiju. Osobe sa povišenim krvnim pritiskom bi trebalo da prate vrednosti pritiska, pa ukoliko je on normalan ili niži, da odlože uzimanje lekova ili uzmu najmanju dozu, ali nikako da terapiju izbace – objašnjava Macura.

Macura preporučuje da se blagi pad temperature ovih dana iskoristi za rashlađivanje i obnavljanje snage, a da se topliji dani dočekaju uz laganu hranu i šetnje.

– Ovaj svežiji period treba iskoristiti da se povrati energija, a kuće i stanove treba često vetriti, posebno noću, jer su noći sada prijatnije. Treba jesti lakšu hranu, dosta povrća i salata, posnije sireve, ribu, lagana mesa. Voće je uvek dobrodošlo, a lubenica kojoj je sada sezona je jako dobra. Kada dnevne temperature budu jako visoke, ukoliko je moguće treba izbeći izlaske napolje u najtoplijem delu dana, od10 do 17 sati, dok jutarnje i večernje časove treba koristiti za šetnju i nabavke- upućuje Macura.

Osobama koje zbog posla moraju da budu izložene suncu i vrućini preporučuju se česte pauze, odmori pod tendama ili u hladu. Trebalo bi da piju velike količine mineralne vode a poslodavci bi trebalo im obezbede adekvatnu opremu. Odeća bi trebalo da je lagana, svetla i od prirodnih materijala, a glavu je potrebno zaštititi kapom, šeširom ili kačketom. Zbog dužeg stajanja, hodanja ili sedenja, u letnjim mesecima može doći do oticanja potkolenica, pa je bitno pravilno birati obuću, da bude udobna i i što otvorenija.

Prva pomoć

Osobu kojoj je pozlilo, koja je doživela sunčanicu ili toplotni udar treba što pre rashladiti.

– U slučaju da se nađete pored nekoga kome je pozlilo zbog pregrevanja organizma, možete mu pomoći tako što ćete ga što pre preneti u hladovinu, raskomotiti ga oko grla i pojasa, ali ga ne podizati u uspravan položaj. Noge mu treba podići pod uglom od 45 stepeni i hladiti ga onim što vam je pri ruci, novinama ili lepezom, i poprskati ga vodom. Takva osoba bi trebalo vrlo brzo da dođe svesti, a onda može da popije malo vode ili uzme kocku šećera- savetuje Macura.