Prošlo je dve sedmice otkako je Inicijativa za inkluziju „VelikiMali“ uputila apel Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da se iz Nacrta zakona o udžbenicima izbace odredbe kojima se uvode posebni udžbenici za decu sa smetnjama u razvoju.

Međutim, kako nam je rečeno, Ministarstvo se nije odazvalo inicijativi, iako ju je podržalo čak 35 nevladinih organizacija. Takođe, Ministarstvo se nije oglasilo ni na brojne pokušaje Danasa da dobijemo informaciju u vezi sa uvođenjem posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.

Valentina Zavišić, programska koordinatorka Inicijative za inkluziju „VelikiMal“, kaže za Danas da je potrebno staviti fokus na kvalitet udžbenika, koji bi trebalo da budu vodiči i onome koji iz njih uči, ali i onome ko iz njih podučava.

– Uvođenjem posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju i sa invaliditetom onemogućila bi se njihova puna uključenost i ravnopravnost sa ostalom decom u sistemu obrazovanja. Planiranjem udžbenika za svu decu sa smetnjama u razvoju, mi negiramo različitost dece i obrazovnih situacija u kojima se nalaze, objašnjava Zavišićeva. Ona dodaje da ne mogu postojati posebni udžbenici, jer ne postoje ni posebni planovi i programi.

– Da bismo odgovorili na obrazovne potrebe dece sa smetnjama u razvoju, nisu nam potrebni posebni udžbenici, već izmene i prilagođavanja u skladu sa individualnim potrebama, između ostalog, i kroz individualne obrazovne planove, koji moraju da budu povezani sa sadržajem koji svi učenici i učenice obrađuju na času. Nastavno osoblje ima mogućnost da u skladu sa propisima pronalazi i koristi literaturu i nastavni materijal kojim podržava učestvovanje u nastavi i učenje konkretnog deteta, ističe Zavišićeva.

Inicijativa za inkluziju VelikiMali pozvala je Ministarstvo prosvete, za koje kažu da je do sada u više navrata slalo jasne poruke i garancije da će i dalje nastaviti sa razvojem inkluzivnog obrazovanja, da ukloni kategoriju posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju, kao i da izmeni sve odredbe o odobravanju, štampanju i drugim pitanjima koja se odnose na posebne udžbenike.

Iz VelikiMali podsećaju da je postojanje posebnih udžbenika suprotno antidiskriminacionim propisima i načelima vaspitanja i obrazovanja utvrđenim Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. „U potpunosti podržavamo postojanje udžbenika u drugim formatima – na Brajevom pismu, audio formatu – jer se njima obezbeđuje dostupnost nastavnih sadržaja, ali ističe da i njih ne treba označavati kao udžbenike za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom“, navode iz VelikiMali.

Poverenica podržala

Inače, i u mišljenju poverenice za zaštitu ravnopravnosti Nevene Petrušić se ističe da ne postoji osnov niti opravdanje za uvođenjem posebnih udžbenika, nastavnih sredstava i materijala za učenike sa smetnjama i invaliditetom.

Podrška civilnog društva

Apel Inicijative za inkluziju VelikiMali podržali su Inicijativa za prava osoba sa mentalnim invaliditetom, Civil Rights Defenders, Mreža organizacija za decu Srbije, AS centar, Užički centar za prava deteta, Tutoring program, Zapadnobalkanski institut, PAAD centar za sociokulturološke izuzetnosti, NVO Ponos, Korak napred, Vrdničak, CIP – Centar za interaktivnu pedagogiju, Prijatelji dece Inđije, Nexus, Pomoć deci, Centar za integraciju mladih, Praxis, Roditelj (Beograd), Roditelj (Novi Sad), Na pola puta, Prijatelji dece Srbije Iskrica…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari