Klijentima novac greškom izbrisan sa računa, pa onda vraćen: Šta kažu iz banke 1Foto: FoNet

Da se preko noći obrela u nedozvoljenom minusu i na računu umesto 59.000 dinara ima minus od 4.000 dinara Beograđanka M. S. (ime i prezime poznato redakciji) saznala je jutros – u pekari.

Ona je, naime, pokušala karticom da plati doručak, ali je plaćanje odbijeno zbog nedostatka sredstava. Manjak na njenom računu nastao je, kako kaže, zbog transakcija koje ona nije pravila, već joj je novac skidan u određenim iznosima u proteklih nekoliko dana.

Njen slučaj nije jedini, a redakciji N1 javilo se više građana – klijenata nekadašnje Sberbanke, sada AIK banke, koji navode da imaju manjak novca i da stanje po njihovim tekućim računima – ne odgovara stvarnom stanju.

U AIK banci za portal N1 kažu da ne postoji problem sa sredstvima na računima građana, da klijenti nisu oštećeni i da su stanja po računima svih klijenata – ispravna.

„Manji broj klijenata je dobio poruke o zaduženjima, i nakon toga storniranim transakcijama, čime je stanje po njihovim platnim karticama ispravno. U redovnom poslovanju banaka ovo nije neuobičajeno i postoje mehanizmi za detektovanje i tekuće rešavanje ovakvih situacija“, kažu u AIK banci.

Četvoro klijenata AIK banke – a svi su račune imali u nekadašnjoj Sberbanci koju je AIK preuzeo – javili su se redakciji N1 navodeći da im banka sa računa, u nekoliko navrata, proteklih dana skida određene iznose novca. Svih četvoro (imena poznata redakciji) kažu da uglavnom nisu obaveštavani sms porukom da imaju odliv po računu, pa su bili neprijatno iznenađeni kada su pokušali nešto da plate, pogotovo M. S. koja je zbog transakcija koje nije napravila osvanula u nedozvoljenom minusu, što je saznala pokušavajući jutros u pekari da – plati doručak.

Po dolasku u banku, posle provere su neki od njih, kažu, obavešteni da je „problem u IT sektoru, jer je preuzet veliki broj klijenata Sberbanke, a aplikacija to ne može da izdrži“.

U AIK banci za portal N1, međutim, navode da je „manji broj klijenata dobio poruke o zaduženjima, i nakon toga storniranim transakcijama, čime je stanje po njihovim platnim karticama ispravno“.

„Pre tri dana sam primetio da mi se sa računa skidaju iznosi novca na ime plaćanja koja nisam imao“, započinje za portal N1 svoju priču P. M. iz Novih Banovaca.

On kaže da je proteklih dana plaćao karticom više puta nakon čega je primetio neke nelogičnosti u raspoloživom stanju na računu.

„Na primer, potrošim 700 dinara, a raspoloživa sredstva na računu mi se umanje za 5.000 dinara. Stanje na računu mi je sinoć bilo 13.000 dinara, a jutros 4.000 dinara. A ništa plaćao nisam u međuvremenu da bi se rezervisala neka sredstva u to ime. Na računu mi, tako, sada nedostaje oko 20.000 dinara. Imam kredit, rata je uredno skinuta, a nijedna od tih transakcija zbog kojih mi je novac skinut nije registrovana porukom“, kaže sagovornik portala N1.

Onda su, dodaje, počele da mu stižu sms poruke kojima se neke transakcije – storniraju („storno“ praktično znači poništavanje prvobitnog knjiženja, prim. nov).

„Bio sam u banci, uložio reklamaciju na šalteru i tamo sam shvatio da nisam jedini. Bilo nas je više, i uglavnom je reč o klijentima bivše Sberbanke koja je sada pripala AIK banci“, navodi P. M.

On tvrdi da su njegovog kolegu, koji takođe imao račun u nekadašnjoj Sberbanci, sada u AIK-u, iz banke zvali da ga podsete da – kasni sa plaćanjem rate kredita pri čemu on, kako tvrdi naš sagovornik – uopšte nije zadužen, i nema kredit.

„Deo novca do sada su mi vratili, ali nisu ceo iznos. Nedostaje još oko 20.000 dinara“, kaže on.

U pekari joj rekli da je – u minusu

I Beograđanka M. S. je slično prošla.

Njoj je, za razliku od prethodnog sagovornika – banka prvo dodala 20.000 dinara na račun 6. marta, da bi potom skinula taj iznos, ali – više puta.

„Kada mi je dodat iznos na račun prijavila sam to banci, jer sam tada plaćala neke račune i videla stanje u aplikaciji. Takođe nisam dobila sms o tom ‘prilivu’ na račun. Tako mi je stanje sa mojih 59.000 poraslo na 79.000 dinara. Onda mi je, opet bez sms poruke, skidan novac sa računa, po 20.000 dinara“, kaže M. S.

Da joj je kartica blokirana zbog iznenadnog minusa na računu, saznala je tek jutros – u pekari.

„Htela sam da platim doručak karticom, ali mi je rečeno da nemam dovoljno sredstava. Pogledala sam u mobilnu aplikaciju i videla da sam u minusu 4.000 dinara, bez evidencije bilo kakve transakcije“, kaže M.S.

U međuvremenu, dok smo čekali odgovor AIK banke, ova sagovornica nam se ponovo javila – kontaktirala ju je banka i pozvala da dođe po svoj novac.

„Prvo su me pozvali da mi kažu da će do kraja dana sve biti sređeno, da je greška u sistemu u vezi sa novom aplikacijom, te da sistem ne može da podrži veliki broj korisnika koje su preuzeli iz Sberbanke, među kojima sam i ja. Potom su me, veoma brzo, zvali da dođem u filijalu i podignem novac. Moj zahtev je, pretpostavljam, išao po hitnoj proceduri, jer danas imam zakazanog lekara za dete kojeg treba da platim, a račun mi je u minusu“, navodi ova sagovornica.

Na šalteru joj je, potvrđuje, isplaćen sav novac, a stanje na računu je svedeno na pravo stanje.

„Na izvodu se ništa ne poklapa“

Još jedna Beograđanka – A. M, javila nam se sa istim problemom.

I ona je na svom računu imala nekoliko priliva i odliva za koje nije mogla da utvrdi odakle potiču.

„Problem kreće od 6. marta, kada znam da na računu imam 71.000 dinara. Stiže mi poruka: odliv po osnovu kreditne kamate 9,09 dinara – trenutno stanje 94.998 dinara, dakle odjednom imam oko 23.000 dinara više na računu, bez ikakve poruke o bilo kakvom prilivu. Tog istog dana sam plaćala račune i imala više kupovina. Tad kreću promene po računu ‘gore-dole’ uplate, isplate, skidaju kako im je volja. Počinjem da pratim šta se dešava po računu, više ne znam koliko novca treba da imam. Stavljam sve redom na papir i računam – treba da imam 59.000 dinara na računu, a imam samo 36.000 dinara“, kaže A. M.

Išla je, dodaje u banku, i tražila izvod po računu.

„Ništa se tu nije poklapalo, osim mog plaćanja računa i kupovine. Stanje se ne poklapa, imam oko 20.000 dinara manje nego što treba da imam. Evo, juče ujutru sam, posle smene na poslu koja je trajala 12 sati, proverila stanje – bilo je 59.000 dinara, posle podneva je bilo 49.000 dinara, a oko pet sati popodne 36.000 dinara bez ikakvih poruka da se nešto skida sa računa na ime bilo čega“, kaže A. M.

U banci saznajem da i pojedini službenici koji rade tu, a reč je o nekadašnjoj filijali Sberbanke, imaju problem, da je i njima skidan novac sa računa.

„Nisam ni kiriju platio“

Još jedan Beograđanin koji se javio portalu N1 ima isti problem.

Do trenutka objave ovog teksta, kako kaže, stanje na njegovom računu nije ispravljeno.

„Prvo sam 6. marta imao priliv novca na račun. U stvari, prvo sam primetio da imam neslaganje na računu, da imam više novca nego što treba za oko 12.000 dinara. Potom, kada mi je legla uplata putnih troškova od poslodavca taj iznos je skinut uz još jednu transakciju. Sada sam u minusu oko 19.000 dinara. Nisam ni kiriju za stan platio, nikad nisam bio u minusu“, kaže I. J. iz Beograda.

On navodi da je u međuvremenu dobio oko 30 poruka o storniranim transakcijama, ali da svoj novac – i dalje nema na računu.

Šta kažu u banci?

AIk banka je odgovorila na pitanja portala N1 u vezi sa problemima koje su imali ovi korisnici.

„Obaveštavamo vas da ne postoji problem sa sredstvima na računima građana i da nije došlo do sajber napada, niti do problema u digitalnom poslovanju i funkcionisanju aplikacija. Klijenti AIK Banke nisu oštećeni, stanja po računima svih klijenata su ispravna. Manji broj klijenata je dobio poruke o zaduženjima, i nakon toga storniranim transakcijama, čime je stanje po njihovim platnim karticama ispravno. U redovnom poslovanju banaka ovo nije neuobičajeno i postoje mehanizmi za detektovanje i tekuće rešavanje ovakvih situacija“, navela je AIK banka u odgovoru portalu N1.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari