Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, prema najavi ministra za kapitalne investicije Velimira Ilića, biće potpisan idućeg četvrtka. Ovaj posao vredan 1,5 milijardi evra poveren je konzorcijumu koji čine španska kompanija FCC Konstrukšn i austrijska Alpina Majreder, koje su ponudile najbolje uslove na tenderu raspisanom pre gotovo godinu i po dana.

Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, prema najavi ministra za kapitalne investicije Velimira Ilića, biće potpisan idućeg četvrtka. Ovaj posao vredan 1,5 milijardi evra poveren je konzorcijumu koji čine španska kompanija FCC Konstrukšn i austrijska Alpina Majreder, koje su ponudile najbolje uslove na tenderu raspisanom pre gotovo godinu i po dana.
Odluka o dodeli koncesije za izgradnju autoputa Horgoš – Požega, od same najave izaziva kontroverzne reakcije u javnosti. Prvi se oglasio Međunarodni monetarni fond, čiji stručnjaci upozoravaju da Srbija nema iskustva sa davanjem koncesija i da bi trebalo startovati sa poslovima manje vrednosti, kako se ne bi ponovilo ono što se dogodilo u Mađarskoj i Hrvatskoj. Da podsetimo, u Mađarskoj je koncesioni ugovor raskinut čim je došlo do promena u vladi te zemlje, dok je u Hrvatskoj koncesionar odustao od posla jer nije bio ostvaren očekivani saobraćajni promet koji je hrvatska vlast garantovala. Oba ugovora raskinuta su na štetu država potpisnica.

KOSTREŠ: Raskinućemo ugovor o koncesiji

Novi Sad – Predsednik Skupštine AP Vojvodine Bojan Kostreš oštro je juče napao odluku Vlade Srbije da sklopi ugovor o izdavanju koncesije za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, ocenjujući da se time „vređaju i ponižavaju dva miliona građana Vojvodine“, koji će biti opljačkani za 450 miliona evra koliko, prema njegovoj računici, iznosi prihod koji će koncesionar naplatiti za 25 godina gazdovanja autoputem kroz Vojvodinu. „U ovom trenutku ne možemo da zaustavimo realizaciju tog ugovora, ali obećavam da će koncesija biti raskinuta. Tražiću od nove vlade i novog saziva Skupštine Srbije da preispitaju ovaj ugovor i raskinu koncesiju, naglasio je Kostreš i dodao da protivljenjem koncesiji ne želi da šalje lošu poruku investitorima, koji su dobrodošli, niti je reč o napadu na izvođače radova, već na Vojislava Koštunicu i Velimira Ilića.

Kritike su posebno bile usmerene na ugovaranje koncesije za izgradnju deonice od Beograda do Požege, koja čini tri četvrtine ukupne investicije (oko 600 miliona evra). Objašnjenje ministra Ilića bilo je da će južna deonica koridora 10, veliki deo saobraćaja prema Crnogorskom primorju, preusmeriti kroz Srbiju, a domaćoj privredi olakšati tranzit i izlazak na Jadran. Protivnici koncesije, osim opaske da je glavni motiv izgradnje to što autoput prolazi kroz Čačak, ukazuju i na činjenicu da je Crna Gora gotovo nezainteresovana za izgradnju svog dela autoputa, s obzirom na to da je u status prioriteta uvrstila deonicu 5C, na liniji Budimpešta – Osijek – Sarajevo -Ploče. Ipak, najviše primedbi stiže iz Vojvodine. Zvaničnici iz pokrajine tvrde da su oštećeni jer je glavni deo radova na deonici od Horgoša do Beograda, izgrađen kreditima koje je otplatila vojvođanska administracija. Kao argument protiv, ministar za kapitalne investicije ističe da je putna mreža Srbije jedinstvena i da je najveći deo saobraćajnica kroz Vojvodinu, u poslednjih deset godina izgrađen zahvaljujući sredstvima iz republičkih fondova određenih za putnu infrastrukturu.
Prema uslovima tendera, koncesionar će imati obavezu da u naredne tri godine izgradi levu traku autoputa od Horgoša do Novog Sada, u dužini od 107 kilometara, zatim da održava izgrađeni deo autoputa na koridoru 10, od Novog Sada do Beograda u dužini od 68 kilometara i da izgradi kompletnu deonicu dugu 148 kilometara od Beograda do Požege, koja je deo južnog kraka koridora, odnosno autoputa do Jadrana. Kao nadoknadu za izvedene radove špansko-austrijski konzorcijum će u narednih 25 godina imati pravo naplate putarine na izgrađenim pravcima. Posao je prema prvobitnim najavama, vredeo oko 800 miliona evra, ali je nakon koncipiranja ugovora procenjen na 1,5 milijardi evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari