Kambodža (2): Ples koji ostavlja bez daha 1Foto: Branko Vasiljević

S kraja nasipa ukazao se Ankgor Vat u svojoj moći, stilskom jedinstvu i lepoti.

Dve platforme oivičene kolonadama sa kulama i gopurama sužavaju se ka trećoj, ka kojoj vode vrlo strme stepenice, rezevisane za sveštenike i kralja.

Ona nosi četiri kula na uglovima i petu, visoku preko četrdeset metara, u centru u kome se spajaju poprečne galerije.

U centralnoj kuli bio je položen pepeo kralja-graditelja.

Sa spoljašnje strane, kule su obrađene kao koncentrični krugovi lotosovih pupoljaka, i odatle njihov izgled ananasa.

Na putu do vrha, vredi proći kroz prvu galeriju hrama.

Ona je najviši izraz umetničke lepote Ankgor Vata, jer su visoki zidovi ukrašeni bareljefima, koji predstavljaju scene iz istorije kmerske kraljevine i čuvenih epova Mahabharate i Ramajane.

Bareljef dug devedeset metara posvećen je kralju Surjavarmanu, koji predvodi svoje ratnike, u liku Višne, jašući na slonu, okružen plemstvom. Drugi bareljef ilustruje scene iz Mahabharate – duge procesije vojnika sudaraju se u žestokoj bitki kod Kurkušetre, sa vrlo realističnim scenama.

Najčuveniji je bareljef koji predstavlja legendu o talasanju nebeskog Mora mleka, u kome demoni (asure) i bogovi (deve), vrteći zmiju Vasuki, nastoje da iz okeana dobiju eliksir večne mladosti (amritu), uz prisustvo likova iz hindu mitologija, na čelu sa Višnom.

Dvorišni zidovi i kule ukrašeni su uklesanim prelepim likovima apsara, nebeskih igračica i devata, nebeskih nimfi. Zagonetnih osmeha, golih grudi, sa bogatim dijademama i ogrlicama, devate drže cvetove lotosa.

Iako su okrenute posmatraču licem, stopala su im isklesane iz profila, pošto umetnici nisu bili vični perspektivi.

NJihove reinkarnacije su moderne Kambodžanke, čiji ples laganih pokreta nikoga ne ostavlja ravnodušnim/

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari