Vupertal (4): U parku neobičnih skulptura 1

Vili Baumajster je 1947. godine objavio knjigu „Das Unbekannte in der Kunst“ (Nepoznato u umetnosti), zahvaljujući kojoj su se teorije umetničkog kruga iz Vupertala proširile po svetu.

Umetnici iz Deperzberga bili su oduševljeni antroposofijom, oblast znanja koja pokušava, kroz tehniku i nauku, da dopre do duhovnog sveta do kog se ne može stići pomoću čula.

Herberts je 1940. kupio za sebe vilu u Barmenu, u ulici Hirštrase broj 12, gde se danas nalazi Park skulptura. Zgrada je, tri godine kasnije, sravljena sa zemljom tokom vazdušnog napada saveznika u kom je uništen i Maltechnikum. Međutim, tajne aktivnosti umetnika su se nesmetano nastavile zahvaljujući „Radnoj grupi za razvoj umetnosti“ koju je takođe Herberts finansirao još nekoliko godina. Nakon završetka rata, industrijski magnat je 1947. odlučio da sagradi sopstvenu rezidenciju. Unajmio je arhitektu Franca Krausa, koji je zvanično 1944. postao član „Radne grupe“. Vila koju je projektovao Kraus, a koja je danas dom Pabstove instalacije, temelji se na principu organske celine. Umesto klasičnih pravih zidova, arhitekta je izabrao zakrivljene; eliminisao je svaku simetriju pa čak i prostorije odaju utisak da se prilagođavaju obliku i pokretima ljudskog tela. Zgrada deluje nestabilno dok veliki svetlarnici narušavaju koncept spoljašnjost-unutrašnjost na koju smo navikli. Čak je i dnevno svetlo usmereno kroz prozore tako da se ističe zakrivljenost i unutrašnja dinamika kuće.

Herberts je nastavio i nakon rata da se ponaša kao filantrop i mecena: finansirao je škole i javne istraživačke institucije sve do svoje smrti koja ga je zadesila 1989. godine. Vila je bila napuštena sve do 2006. kada je skulptor i engleski akademik Toni Kreg, koji već godinama živi i radi u Nemačkoj, kupio ne samo Herbertsovu vilu nego i šumu koja je okružuje i pretvorio je u park savremene skulpture. Kreg se pobrinuo i za restauraciju vile, u kojoj je danas središte Kreg fondacije, tokom koje je pratio principe antroposofije toliko drage Krausu.

Park skulptura je danas mesto koje još uvek čuva slobodu koju je Herberts garantovao svojim zaposlenima u odeljenju Maltechnikum; mesto gde se sadašnjost sastaje sa slobodarskim i humanističkim žarom Deperzberg kruga i koje poziva današnje umetnike i brojne posetioce da idu napred, da traže nove forme umetnosti i otpora, kako bi se gradila zaista avangardna budućnost, ali i da se ne zaboravi ono što je već bilo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari