Izveštavanje o evropskim integracijama u srpskim medijima previše je zvanično i fokusirano na sam proces i procedure, a nedovoljno na perspektivu običnih građana, odnosno kako to utiče na njih – pokazuje studija nastala kao rezultat istraživanja u organizaciji BBC World Service Trust


Studija Kako to utiče na nas: Pokrivenost tema iz oblasti evropskih integracija u srpskim medijima zasnovana je na analizi sadržaja objavljenih u 38 različitih medija, na televiziji, radiju, u štampi i na informativnim Internet stranicama tokom perioda od mesec dana, kao i na razgovorima sa ljudima na visokim pozicijama u medijima, vladinom i nevladinom sektoru.

Istraživanje pokazuje da su teme vezane za Evropsku uniju i evrointegracije prilično zastupljene u medijima, ali je prema mišljenju kako relevantnih medijskih aktera tako i publike – slabog kvaliteta. Preovlađuje mišljenje da su ovi medijski sadržaji prekratki, previše zvanični i za mnoge teško razumljivi. Nikoga nije briga za kontekst. Pričaju nam kao da smo svi političari, opaska je jednog medijskog konzumenta iz Beograda.

Istraživanje je finansirala EU, u okviru projekta Podrška medijima u oblasti evropskih integracija kojim rukovodi Delegacija EU u Srbiji. Glavni cilj ovog dvogodišnjeg projekta je unapređivanje izveštavanja u srpskim medijima o svim aspektima evrointegracija. Projekat, takođe, obuhvata i Medijski fond od 1.8 miliona evra, za 25 medijskih kuća širom Srbije, kao pomoć za produkciju kvalitetnog programa i štampanog sadržaja na teme vezane za pridruživanje EU, zatim program novinarske obuke za medije iz svih delova zemlje, uz šansu da budu uvršteni u 30 najuspešnijih koji će posetiti EU institucije, kao i seriju kurseva za vlasnike i rukovodstvo medijskih kuća kao podrška za preživljavanje recesije.

Rezultati istraživanja pokazuju da mediji uglavnom pokrivaju evrointegracije kao političke i ekonomske priče, i to često zasnovane na protokolarnim događajima. Teme iz oblasti poljoprivrede, životne sredine, zaštite potrošača, zdravstva i obrazovanja ne čine znatniji deo sveukupnog izveštavanja. Primera radi, manje od 3 odsto EU priča se fokusira na poljoprivredu, iako, prema rečima jednog predstavnika EU „evropske integracije nisu spoljna politika, Hag i Kosovo. Evropske integracije su kakve jabuke uzgajaš“.

U medijima se retko govori o tome kakve su implikacije evropskih integracija na obične ljude. Građani kažu da ne razumeju šta će za njih lično značiti integracija u EU. „Ne dobijamo konkretne informacije. Na primer, hoće li nam biti dozvoljeno da pušimo, da unesemo bicikl u gradski prevoz… takve informacije bi nam bile mnogo interesantnije“, objašnjava jedan od predstavnika publike iz Novog Sada.

Umesto toga, građani imaju utisak da slušaju iste sadržaje iznova i iznova. Isto tako, kažu da im se daje samo jedna strana priče. Jedan Užičanin ovaj karakteristični skepticizam izražava rečima „predstavljaju nam samo pozitivnu stranu, a nije moguće da je EU tako idealna“. Analiza potvrđuje da su medijski sadržaji krajnje pozitivni prema EU – 46 odsto televizijskog, 49 odsto štampanog i 58 odsto radijskog izveštavanja pozitivno gleda na EU, a gotovo svi preostali su neutralni.

Izveštavanju o EU takođe nedostaje balans. Uglavnom se predstavlja jedna perspektiva, i to u najvećem broju zvanična. Ovaj rezultat se ogleda u mišljenju da izveštavanju o EU nedostaje kredibilitet, da služi više političarima nego široj javnosti. U Nišu je jedan od predstavnika publike rekao da „izgleda kao da će da poteče med i mleko. A sve je izrežirano zbog glasanja. Ako su izbori za godinu dana, oni kažu da ćemo ući u Uniju za godinu dana; ako su izbori za pet godina kažu nam da ulazimo za pet godina“.

BBC World Service Trust ove nedelje počinje sa serijom novinarskih radionica širom Srbije sa ciljem da se radi na nedostacima prepoznatim tokom istraživanja. U okviru kurseva u Beogradu, Nišu, Kragujevcu, Užicu i Novom Sadu planirano je dublje preispitivanje rezultata istraživanja i pomoć da se eliminišu otkrivene slabosti, i to kroz niz praktičnih vežbi koje vodi iskusni dopisnik BBC i dvojice renomiranih srpskih novinarskih trenera. Od učesnika će se potom tražiti da urade određeni broj priča, čiji će autori, koje tim BBC eksperata bude proglasio za najbolje, kao nagradu dobiti studijsko putovanje sledećeg leta. Šef Delegacije EU u Srbiji, Vensan Dežer 19. novembra posetiti novinarsku radionicu u hotelu Mažestik u Beogradu, i tom prilikom održati kratku prezentaciju medijske studije.

(Stavovi izraženi u studiji ne predstavljaju nužno stavove EU)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari