EPA/KAZBEK VAKHAYEVČečenija je uvela novu zabranu ženske mode koja zabranjuje tradicionalnu odeću s „muškim elementima“. Iako ovo nije prvi put da su vlasti ruske republike uvele ograničenja u pogledu izgleda žena, posmatrači kažu da je razlog iza najnovijih pravila kontrola, a ne tradicija, kako se tvrdi.
Čečensko ministarstvo kulture saopštilo je da je dizajnerima odeće sada zabranjeno korišćenje određenih stilova koji „se suprotstavljaju tradicionalnim običajima i kulturnim vrednostima“. Konkretno, vlasti su navele gazire – redove džepova za metke ušivenih u redovima u nivou grudi na tradicionalnoj čerkeski, vunenom kaputu s visokim okovratnikom, piše RSE.
Zašto su gaziri izdvojeni?
„Ratnici su ih koristili za skladištenje barutnih punjenja“, objasnilo je Ministarstvo. „Vremenom su postali simbol hrabrosti, časti i zaštitničkog duha.“
„Upotreba takvih elemenata u ženskoj odeći doživljava se kao kršenje muške simbolike i kršenje vekovnih tradicija“, zaključilo je.
Ovo je drugo ograničenje koje su čečenske vlasti uvele o izgledu žena za manje od mesec dana. Krajem oktobra, ženama je zabranjeno da izlaze napolje bez marame za glavu.
Žena uhvaćena bez marame za glavu biće podvrgnuta „razgovorima da to objasni“, prema rečima Amira Sugaipova, pomoćnika autoritarnog lidera države Ramzana Kadirova.
Nikabi, muslimanska pokrivala za glavu s prorezom za oči, takođe su zabranjeni.
Test lojalnosti za mase
Politički posmatrači, istoričari i zagovornici ženskih prava kritikovali su službene navode da ova ograničenja odražavaju čečensku kulturu.
Krizna grupa Marem, koja se zalaže za ženska prava na Severnom Kavkazu, rekla je da „nije iznenađena“ što su „ljudi iz Ministarstva kulture odlučili da pronađu greške u ženskoj modi. „Ono što bismo voleli da vidimo jesu državni službenici koji se bore za druge simbole hrabrosti i dostojanstva – poput kraja femicida i odbacivanja nasilja nad ženama“, naveli su.
Politikolog Ruslan Aisin upoređuje situaciju sa situacijom u Severnoj Koreji, koja takođe reguliše odeću, pa čak i frizure koje ljudi mogu nositi. „Totalitarni režim zahteva apsolutnu ideološku lojalnost — tako da nema odstupanja“, rekao je.
Ista stvar se dešava u Čečeniji, dodaje, i to nema nikakve veze s tradicijama, već više s testom lojalnosti među stanovništvom.
„Sve što država radi u smislu kulture uvek je za pokazivanje i uvek je usmereno na kontrolu. Prvo, postoji službena kultura, a zatim postoji narodna kultura. Često se sukobljavaju. Ako uzmete čečenske tradicije, nema diktatora.“
Pravila oblačenja i politika nasleđivanja
Kadirov je odavno poznat po tome što postavlja članove porodice na moćne pozicije u vladi. On takođe ima na umu i svoje eventualno nasleđivanje.
Isa Ibragimov, Kadirovljev rođak, vodi Ministarstvo kulture, koje je objavilo najnoviju zabranu. Kadirova kćerka Aišat Kadirova obavljala je ovu funkciju od 2021. do 2023. godine, pre nego što je postala zamenica premijera za socijalna pitanja.
Dvadesetšestogodišnja Kadirova dala je ostavku u februaru, rekavši da je posao više prikladan za „jakog muškarca“ i da namerava da se fokusira na karijeru u biznisu.
Ovi poslovni interesi uključuju njeno najpoznatije preduzeće, modnu kuću Firdaws. Prema izjavi o misiji na njihovoj veb-stranici, dizajneri Firdawsa „rade u autentičnom segmentu skromne mode“ i proizvode odeću koja je „verna tradicionalnom čečenskom stilu, vajnaškim uzorcima i prirodi“ za „muškarce i žene koji preferiraju elegantan stil i ostaju verni svojoj kulturi“.
I Kadirova i Firdaws su pod sankcijama Evropske unije i Sjedinjenih Američkih Država. Sada kada više ne mogu poslovati u inostranstvu u zapadnim zemljama, Firdawsove kolekcije su postale još konzervativnije.
Politikolog Aisin kaže da bi Kadirova vrlo lako mogla profitirati od ograničenja odeće za čečenske žene.
„U Čečeniji je u toku tranzicija moći od Kadirova, od monocentričnog ka policentričnom modelu, ka porodici. To zahteva određene pokrete, ideološke i političke korake. U osnovi, potrebno je raspodeliti moć među njegovom kćerkom, sinom, unucima, zetom, tazbinom i tako dalje“, komentariše Aisin.
„Aišat će, na primer, nadgledati ovo. Ona će imati neku vrstu spoljnog, simboličkog elementa moći. Ne mislim da Kadirov to lično formuliše na ovaj način, ali to logično proizilazi iz svega što tamo rade.“
„Održavanje reda“ za Kremlj
Svetlana Anohina, osnivačica Marema, rekla je da je korišćenje „tradicije“ kao osnova za zabrane dugogodišnji trend na Severnom Kavkazu.
„Muškarci su oduvek doživljavali razna ženska ‘kršenja granica’ kao kršenje njihovih privilegija i njihove ‘muževnosti'“, rekla je.
Čak i sam čin Kadirova, koji izriče takvu zabranu, protivreči čečenskoj tradiciji, objasnila je.
„Prema tradiciji, stranac ne može davati naređenja ženi – mora joj se obratiti preko muškaraca iz njene porodice. Ali očigledno, Kadirov sebe smatra ‘ocem naroda’ i ponaša se u skladu s tim: dozvoljava da žene budu kažnjene, javno opominjene, zabranjuje im nošenje određenih predmeta i stavlja veto na njihovu odeću“, rekla je Anohina.
Fatima Gazieva iz organizacije PeaceWomen Across the Globe u Belgiji rekla je da čečenske vlasti koriste takva ograničenja ne samo da bi ojačale kontrolu unutar republike, već i da bi Kremlju pokazale svoju lojalnost i sposobnost da „održavaju red“.
Ako vlasti žele da slede tradiciju, trebalo bi da zaštite žene, a ne da ih kontrolišu.
„Govorimo o poštovanju ženskog dostojanstva, koje je oduvek bilo deo istinskih, a ne politički eksploatisanih čečenskih vrednosti“, rekla je. „Drugim rečima, ako vlasti zaista žele da održe tradiciju, trebalo bi da zaštite žene, a ne da ih kontrolišu.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


